بازداشت یکباره ۱۲۰ گردشگر در جنگل‌های شمال ایران به اتهام کشف حجاب و رقص مختلط

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۹

در حالی که انتقادها به پروژه فم‌تریپ که برای عادی‌نشان دادن شرایط گردشگری در ایران تلاش می‌کند همچنان ادامه دارد، محمدصادق اکبری رییس کل دادگستری استان مازندران از بازداشت دسته‌جمعی ۱۲۰ گردشگر در جنگل‌های شمال ایران خبر داد.

در حالی که این افراد در قالب یک تور گردشگری به جنگل‌ «پی‌رجه» در شهرستان نکا رفته بودند، اکبری روز یکشنبه ۲۹ خرداد این تور را «غیرمجاز» خواند و اعضای آن را به ارتکاب «اعمال مجرمانه» متهم کرد.

او گفت اعضای این تور «با نصب بنرهای شیطان‌پرستی و اعمال مجرمانه‌ای از قبیل شرب خمر، روابط نامشروع، رقص مختلط، کشف حجاب و دیگر موارد خلاف شرع و قانون، توسط پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شدند و در این خصوص پرونده قضایی هم تشکیل شد.»

این اولین بار نیست که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گردشگران ایرانی را با اتهام‌هایی مشابه بازداشت می‌کنند.

شهریور سال گذشته، فرمانده انتظامی گیلان از دستگیری ۷۹ گردشگر زن و مرد «با هدف ترویج عرفان‌های کاذب نوظهور از طریق برگزاری آیین‌های خرافی» در این استان خبر داد.

در آبان ۹۹ نیز ابوالفضل تحریری، معاون دادستان قم، اعلام کرد ۱۹ نفر به اتهام انجام «اعمال مجرمانه متعدد» در یک تور گردشگری به مقصد کویر مرنجاب بازداشت شدند. چند سال قبل از آن، ۴۵ دختر و پسر که در یک تور کوهنوردی به مقصد ارتفاعات اطراف مشهد شرکت کردند، بازداشت شدند.

حکومت ایران حتی گردشگران خارجی را بازداشت کرده و اکنون بنجامین بری‌یر یک گردشگر فرانسوی که برای گردشگری به ایران رفته بود در زندان‌ مشهد محبوس است. همچنین در اردیبهشت‌ماه، رسانه‌های سوئد از دستگیری یک گردشگر سوئدی هنگام خروج از ایران خبر دادند.

جمهوری اسلامی علاوه بر بازداشت گردشگران، محدودیت‌های گسترده دیگری را نیز در حوزه گردشگری اعمال می‌کند و سازمان میراث فرهنگی بارها برنامه‌های آژانس‌های گردشگری را به مناسبت‌های مذهبی لغو کرده است.

بازداشت اخیر گردشگران در ایران در شرایطی روی داده که انتقادها و اعتراض‌ها به هدی رستمی، بلاگر گردشگری و گرداننده پروژه فم‌تریپ، همچنان ادامه دارد.

رستمی متهم است در این پروژه، در زمینه محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی موجود در ایران پنهان‌کاری می‌کند و با ارائه تصویری غیرواقعی از ایران، به تبلیغات حکومتی دامن می‌زند.

پیشتر فرنگیس بیات، پژوهشگر مسائل زنان به ایران اینترنشنال گفته است: «یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که جمهوری اسلامی به جامعه ایران زده، دستکاری جامعه مدنی و خراب کردن نهادهایی است که حق مردم بوده است. فم‌تریپ یکی از وجوه دستکاری آگاهی‌های عمومی است که به نفع قدرت عمل می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *