ترکیه؛ نزدیکی به اورشلیم، دوری بیشتر از تهران؟

By | ۱۴۰۱-۰۳-۳۰

پس از تماس تلفنی رئیس جمهوراسرائیل با اردوغان اعلام شد که وزیر خارجه این کشور به ترکیه سفر می‌کند. رسانه‌های اسرائیل از بهبود روابط دو کشور می‌نویسند. سخنگوی وزارت خارجه ایران از “روابط خوب و چندلایه” با ترکیه می‌گوید.

وزیر امور خارجه اسرائیل هفته آینده به ترکیه سفر خواهد کرد. دفتر یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه (۱۹ ژوئن) با اعلام این خبر، تاریخ سفر وزیر خارجه را روز پنجشنبه این هفته (۲۳ ژوئن/۲ تیر) اعلام کرد.

خبر سفر وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش لاپید از شهروندان اسرائیل در ترکیه خواست که این کشور را ترک کنند. لاپید دلیل این هشدار را تهدید به حمله علیه اتباع اسرائیلی توسط عوامل جمهوری اسلامی عنوان کرده بود.

خبر سفر وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه، پس از گفت‌وگوی تلفنی اسحاق هرتسوگ، رئیس جمهور اسرائیل با رجب طیب اردوغان منتشر شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنا بر بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری اسرائیل منتشر شد، در این گفتگو هرتسوگ از ترکیه برای “تلاش‌ها در راستای خنثی کردن فعالیت‌های تروریستی در خاک ترکیه” قدردانی کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: «رئیس جمهور تأکید کرد که تهدیدها پایان نیافته‌اند و به همین دلیل تلاش‌ها و اقدامات ضدتروریسم باید ادامه پیدا کند.»

در بیانیه‌‌ای که از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل منتشر شده، آمده، لاپید در سفر به ترکیه با همتای خود مولود چاووش اوغلو دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

“تایمز آو اسرائیل” در گزارشی که در این‌باره منتشر کرده است، به دیدار پیشین لاپید و چاووش اغلو در ماه مه  که “نخستین دیدار یک مقام بلندپایه ترکیه از اسرائیل از ۱۵ سال پیش تاکنون بوده است” و روابط رو به بهبود ترکیه و اسرائیل “پس از یک دوره طولانی خصومت”، اشاره کرده است.

هشدار به شهروندان اسرائیل در ترکیه در نتیجه روابط پرتنش ایران و اسرائیل

دوشنبه ۱۳ ژوئن لاپید از شهروندان اسرائیل خواسته بود که “فورا” به دلیل “خطر جدی و قریب‌الوقوع” از سوی عوامل جمهوری اسلامی، خاک ترکیه را ترک کنند.

وزیر خارجه اسرائیل در این هشدار و درخواست، به “چندین تلاش ایران برای انجام حمله تروریستی علیه اسرائیلی‌ها که در استانبول در تعطیلات به سر می‌برند”، اشاره کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او خطاب به شهروندان اسرائیل گفته بود: «اگر در استانبول به سر می‌برید، در اسرع وقت برگردید. اگر برنامه پرواز به استانبول دارید، آنرا کنسل کنید. هیچ تعطیلاتی ارزش جان شما را ندارد.»

هشدارهای جدی مقامات اسرائیلی به شهروندان این کشور در بحبوحه‌ی تنش میان تهران و تل‌آویو بیان می‌شود. جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول سلسله حملاتی به زیرساخت‌های هسته‌ای و نظامی در ایران و همچنین در سوریه می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته رسانه‌های اسرائیل به دفعات در مورد برنامه‌ریزی حمله به اتباع اسرائیل گزارش‌هایی منتشر کردند.

کان، رسانه دولتی اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ ژوئن گزارش داد که عوامل جمهوری اسلامی یک ماه پیش، برای ربودن شهروندان اسرائیل در ترکیه برنامه‌ریزی کرده بودند. این شبکه در ادامه به خنثی شدن این نقشه پس از هشدار اسرائیل به آنکارا، اشاره کرده بود.

آنکارا و اورشلیم در طی یک سال گذشته کوشیده‌اند روابط خود را بهبود دهند. در همین راستا اسحاق هرتسوگ، در ماه مارس سال جاری در سفر به آنکارا با رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد. سفر وزیر امور خارجه این کشور به ترکیه در پنجشنبه پیش رو هم در ادامه این تلاش‌ها صورت می‌گیرد.

اردوغان؛ از “لفاظی‌های ضداسرائیلی تا تمایل به بهبود روابط”

“تایمز آو اسرائیل” می‌نویسد، ترکیه بیش از یک دهه یکی از سرسخت‌ترین منتقدان اسرائیل در صحنه بین‌المللی بوده است. در ادامه این گزارش همچنین به “لفاظی‌های ضداسرائیلی از سوی مقامات ارشد ترکیه، پیشتاز همه آنها، اردوغان”، در سال‌های گذشته و “حمایت و پناه دادن به گروه تروریستی حماس” از سوی آنکارا، اشاره شده است.

در ادامه این گزارش اما آمده است: «با این حال طی دو سال گذشته، اردوغان لحنی کاملا متفاوت از قبل را در قبال اسرائیل در پیش گرفته و علاقه خود را برای بهبود روابط با متحد پیشین و احتمالا متحد آینده خود ابراز کرده است.»

روابط ایران و ترکیه؛ “خوب و راهبردی”

از آن سو به گزارش خبرگزاری مهر، چاووش اغلو روز یکشنبه ۱۹ ژوئن در گفت‌وگویی تلفنی با همتای خود امیرعبداللهیان در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرده است. بنا بر گزارش این خبرگزاری، وزیر خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرده است: «تداوم ارتباطات میان مسئولین دو کشور موجبات ارتقاء مناسبات دوجانبه و افزایش همکاری‌های متقابل را فراهم نماید.»

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم امروز ۳۰ خرداد در نشست خبری و درباره موضع ایران در خصوص تحولات سوریه، روابط ایران و ترکیه را “خوب و چند لایه و راهبردی دانست”.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *