اعتراض جامعه پرستاری و پزشکی به «قاضی‌ مرگ»؛ ادعای آموزش دادن «طلاب جهادی» به کادر درمان «غلط زیادی» است!

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۱

-انتشار فایل صوتی از ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت سیزدهم، در ستایش از نقش طلاب جهادی در بحران کرونا و آموزش کادر درمان توسط آنان، خشم و انزجار شدید جامعه پرستاری و پزشکی را برانگیخته است.
-رئیسی در این فایل صوتی به نقل از مسئولان دانشگاه‌ علوم پزشکی گیلان گفته است، ««گفت فلانی! اتفاقی افتاده که از خود مسئله کرونا برای ما بسیار مهمتر! چهره‌هایی از بسیجی‌ها و نیروهای جهادی و انقلابی امروز اومدن تو بیمارستان‌های ما دارند کار می‌کنند که به پزشک و پرستار ما یاد دادند چگونه کار کردن رو!»
-میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در بیانیه‌ای با عنوان «جناب آقای رئیس‌جمهور؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است»، از «قاضی‌مرگ» خواست: «لطفا در اسرع وقت از مدافعین سلامت وجان برکفان مبارزه با کرونا دلجویی کنید!»

سخنان ابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه نیروهای بسیجی، جهادی و انقلابی در دوران کرونا به پرستاران و پزشکان یاد داده‌اند که چطور کار کنند، خشم و انزجار شدید جامعه پرستاری و پزشکی را برانگیخته است. افکار عمومی نیز با انتشار تصاویر دست‌کم ۳۰۰ پرستار کُشته‌شده در دوران شیوع کرونا، از فعالان این عرصه قدردانی و ناسپاسی مقامات مسئول را یادآوری کرده‌اند.

انتشار فایل صوتی از ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت سیزدهم، در ستایش از نقش طلاب جهادی در بحران کرونا و آموزش آنان به کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خشم جامعه پرستاری و پزشکی را به دنبال داشته و خواستار پوزش‌خواهی شده‌اند.

رئیسی در این فایل صوتی به نقل از مسئولان دانشگاه‌ علوم پزشکی گیلان گفته است، «گفت فلانی! اتفاقی افتاده که از خود مسئله کرونا برای ما بسیار مهمتر! چهره‌هایی از بسیجی‌ها و نیروهای جهادی و انقلابی امروز اومدن تو بیمارستان‌های ما دارند کار می‌کنند که به پزشک و پرستار ما یاد دادند چگونه کار کردن رو!»

وی در ادامه اشاره کرده: «وقتی من رفتم کنار خانواده‌های داغدار دیدم طلبه‌ها هستند فقط دل اونها رو حضور طلاب و افاضل ما داره آرام می‌کنه. خیلی‌هاشون هم به شهادت رسیدند!»

رئیس دولت سیزدهم دلایل مهار کرونا را «ما چطور در کرونا موفق شدیم؟ لطف خدا، رهنمودهای رهبری و حضور مردم و مشارکت مردم و نیروهای جوان و جهادی!»

این لاف و گزاف و خرافه‌پروری در حالیست که جمهوری اسلامی از آغاز با انکار شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ در ایران به گسترش آن دامن زد و سپس با فرمان ضدانسانی ممنوعیت ورود واکسن‌های معتبر از انگلیس و آمریکا از سوی علی خامنه‌ای هزاران تن را بیمار کرد و به کام مرگ فرستاد. همزمان لشکر خرافات خود را شامل همین طلابی که سیدابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» به آنها اشاره کرده، راهی بیمارستان‌ها کرد تا مزاحم آسایش و درمان بیماران شوند. همچنین با امتناع از بستن راه‌های هوایی و قرنطینه نکردن شهرهایی مانند قم که بیماری از آنجا در کشور گسترش یافت، در عمل روش ضدانسانی «ایمنی گله‌ای» را در پیش گرفت. آمار رسمی ابتلا و مرگ شهروندان در ایران بر اثر کرونا را به روایات غیررسمی می‌بایست ده برابر و به گفته مقامات خود رژیم باید چهار پنج برابر کرد تا شاید به ارقام واقعی دست یافت!

حالا سیدابراهیم رئیسی که مردم معترض کابینه وی را «دولت شش کلاسه» می‌نامند، مدعیست که خرافه‌پروران ضددانش و علم، به کادر درمان و پزشکان و پرستارانی که بدون دانایی و توانایی قادر به انجام وظیفه‌ و نجات جان انسان‌ها  نیستند، آموزش می‌داده‌اند! همان کادری که امثال خامنه‌ای و رئیسی برای محافظت و درمان خود نه تنها دست به دامان آنها می‌شوند بلکه از ترس جان نه به قم و مشهد بلکه به انگلیس و آلمان می‌روند!

کاربران فضای مجازی در واکنش به این ادعاها ویدیویی از سخنان رئیسی، تصاویر نرجس خانعلی‌زاده و سایر کُشته‌شدگان کادر درمان در دوران شیوع کرونا را تهیه و بازنشر کرده‌اند و از فقدان قدرشناسی و همدلی با این قشر از جامعه به شدت انتقاد می‌کنند.

البته بازخوردها تنها به ابراز خشم و انزجار مردم محدود نشد و برخی مقامات نیز در اینباره واکنش نشان داده‌اند. محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در بیانیه‌ای با عنوان «جناب آقای رئیس‌جمهور؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است»، از «قاضی‌مرگ» خواست: «لطفا در اسرع وقت از مدافعین سلامت و جان‌برکفان مبارزه با کرونا دلجویی کنید.»

در این بیانیه تأکید شده است: «در روزگاری که کرونای منحوس همه کشور را تیره و تار کرده بود. همه مشاغل و ادارات و بازار و کسبه و مدارس؛ دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و… تعطیل و همه نیروهای انسانی کشور را دورکار کرده بود، اما این مدافعین سلامت یعنی پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان بودند که با ترک خودخواسته خانه و کاشانه خود و استقرار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی با تقدیم بالغ بر سیصد شهید (۱۵۹ شهید پرستار) که از جمله بیشترین شهدای مدافع سلامت از استان گیلان می‌باشد- و با تقدیم ده‌ها هزار جانباز کرونایی، بعد از دو سال و صد روز جهاد شبانه‌روزی، که اکثر ایام را بدون دارو، واکسن و ایمنی مناسب بودند اما امنیت کامل را به حیات و سلامت مردم این مرز وبوم برگرداندند.».

علی نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی نیز خطاب به رئیس علوم پزشکی گیلان نوشته است: «مطالبی که آقای رییس‌جمهور از قول جنابعالی گفتند متاسفانه باعث وهن جامعه پزشکی و قدرناشناسی جنابعالی نسبت به همکاران جان بر کف بهداشت و درمان و بزرگ کردن افراد غیرمسئول در امور تخصصی است.»

محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی نیز در توییتر نوشت: «در بحران کرونا، مانند جنگ‌تحمیلی جامعه پزشکی و پرستاری با جانفشانی و تقدیم شهدای بسیار به وظیفه خود عمل نمود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بی‌احترامی شأن و زحمات این جامعه خدوم را ضایع کرد و متاسفانه رئیس‌جمهور هم با اشتیاق و قدرشناسانه این موضع را تایید کردند. وا اسفا!»

سید موید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ نیز در یادداشتی خطاب به  رئیسی خواستار عذرخواهی وی از کادر درمان به دلیل اظهارات اخیرش در گیلان شد. وی در این یادداشت اشاره کرده که این سخنان او را یاد ریشه کلمه انسان از نسیان انداخته که به معنای فراموشی است و چه زود این بشر مرگ پرستاران و پزشکان و دستیاران فعال در عرصه خدمت‌رسانی به جامعه را فراموش کرد.

علویان در ادامه به مسئولان و کسانی اشاره کرده که قرنطینه را یک حرکت قرون وسطایی خوانده و در رفتارهای غلط و غیرعلمی‌شان با دستاوردهای علمی و نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد مخالفت می‌کردند.

رئیس نظام پزشکی تهران تاکید کرده که امروز اگر کرونا جانی نمی‌ستاند، اصلی‌ترین دلیلش این است که همکاران ما جان دادند تا جان‌ها حفظ شود و واکسیناسیون گسترده علیه بیماری به مدد علم ممکن شد.

وی خطاب به رئیس دولت سیزدهم نوشته: «آقای رییس‌جمهور، قطعا توضیحاتی برای بیانات خود دارید و قاعدتا چون حاضران اصلی در سخنرانی شما طلاب و معممین بوده‌اند خواسته‌اید از زحمات احتمالی آنان تجلیل کنید، اما هیچ توضیح و توجیهی نمی‌تواند مردان و زنانی را که بیش از دو سال خود و خانواده‌هایشان را در خطر قرار دادند تا دیگران در خطر نباشد را آرام کند.»

علویان به همدلی و قدردانی مردم اشاره کرده و به ابراهیم رئیسی یادآور شده که در مقام عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قبال گفته‌ها و عملکرد خود مسئول است.

رئیس نظام پزشکی تهران البته در پایان این یادداشت آورده است: «پیشنهاد می‌کنم هرچه زودتر از جامعه پزشکی و کادر درمان دلجویی و عذرخواهی کنید تا در دل آنها جای بگیرید و بدانید که اگر این اشتباه را اصلاح نکنید ادبیات شما در تاریخ ثبت خواهد شد.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *