پول در ازای جبهۀ واحد در مقابل رژیم ایران انگیزۀ دور سفرهای بن سلمان در آستانه ورود بایدن به منطقه

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۱

یکی از انگیزه های اصلی عربستان به مناسبات دور سفر کنونی بن سلمان به کشورهای منطقه ایجاد جبهه‌ای از کشورهای سنی در مقابل نفود جمهوری اسلامی در خاورمیانه است. پیش از ورود به آنکارا، بن سلمان به مصر و اردن سفر کرد.

در پایان ملاقات محمد بن سلمان با رئیسی جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی، دو کشور با انتشار بیانیه ای ضمن تأکید بر ضرورت مهار برنامۀ اتمی ایران، از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به فعالیت های بی ثبات کنندۀ خود در خاورمیانه پایان دهد.

در جریان سفر بن سلمان به قاهره، عربستان بالغ بر هفت و نیم میلیارد دلار قراردادهای سرمایه گذاری در مصر با دولت این کشور در عرصه های مختلف امضا کرد.

در پایان دور سفر خود به مصر و اردن، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان امروز چهارشنبه بیست و دو ژوئن برای ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، وارد آنکارا می شود. جمعه گذشته رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرده بود که در سفر بن سلمان به ترکیه دو کشور بتوانند مناسبات خود را در همۀ زمینه‌ها ارتقاء دهند.

در پی قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار ناراضی سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول مناسبات آنکارا و ریاض طی ٩ ماه دچار تیرگی و تنش شد. این تنش با سفر آوریل گذشته اردوغان به عربستان و مختومه شدن پروندۀ قتل قاشقچی در ترکیه تا حدود زیادی کاهش یافت. با این حال، بعید است که ولیعهد عربستان اقدام های مخرب اردوغان را پس از قتل قاشقچی به سهولت فراموش کند، به ویژه در زمانی که بن سلمان می کوشید خود را به عنوان فردی اصلاح طلب به جهان عرضه کند.

مقامات ترکیه گفته اند که در آنکارا محمد بن سلمان شماری قرارداد با دولت ترکیه امضاء خواهد کرد. به گفتۀ کارشناسان، سفر ولیعهد عربستان به آنکارا یکی از مهمترین ملاقات های سیاسی در آنکارا طی یک دهۀ گذشته است. یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و در حالی که افزایش مهارگسیختۀ تورم قدرت خرید مردم این کشور را سخت کاهش داده است، اردوغان می کوشد مناسبات خود را با شماری از قدرت‌های منطقه‌ای به ویژه عربستان، اسرائیل و امارات عادی کند.

اردوغان امیدوار است که در انتخابات ژوئن ٢٠٢۳ همچنان کرسی ریاست جمهوری را حفظ کند و به همین خاطر می کوشد کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس را به انجام سرمایه گذاری در ترکیه ترغیب کند. از سال گذشته میلادی تاکنون لیره ترکیه بیش از شصت درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و نرخ تورم در این کشور تا ماه مه گذشته به بیش از  هفتاد درصد بالغ شد. در نتیجۀ افزایش بهای نفت پس از جنگ اوکراین، درآمدهای نفتی عربستان در سال جاری به بیش چهارصد میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بن سلمان سفر خود را به ترکیه سرآغاز  پایان انزوای خود بعد از قتل قاشقچی می داند به ویژه این که قرار است در ژوئیه آینده رئیس جمهوری آمریکا در رأس هیئتی بلندپایه پس از اسرائیل وارد عربستان شود و با ولیعهد عربستان و دیگر رهبران کشورهای عرب راجع به مسائل کلیدی منطقه به ویژه ایران گفتگو کند.

بن سلمان قصد دارد به این مناسبت بار دیگر یادآوری کند که در دورۀ بحران زدۀ کنونی به ویژه در نتیجۀ تلاطم در بازارهای جهانی نفت نمی توان از همراهی با عربستان صرف نظر کرد و عربستان هم حاضر نیست موقعیت برتر خود را در این بازار متلاطم و خطرناک ارزان معامله کند.

یکی از انگیزه های اصلی عربستان به مناسبات دور سفر کنونی بن سلمان به کشورهای منطقه ایجاد جبهه‌ای از کشورهای سنی در مقابل نفود جمهوری اسلامی در خاورمیانه است. پیش از ورود به آنکارا، بن سلمان به مصر و اردن سفر کرد. در پایان ملاقات محمد بن سلمان با رئیسی جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی، دو کشور با انتشار بیانیه ای ضمن تأکید بر ضرورت مهار برنامۀ اتمی ایران، از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به فعالیت های بی ثبات کنندۀ خود در خاورمیانه پایان دهد. در جریان سفر بن سلمان به قاهره، عربستان بالغ بر هفت و نیم میلیارد دلار قراردادهای سرمایه گذاری در مصر با دولت این کشور در عرصه های مختلف امضا کرد.
ناصر اعتمادی, رادیو فرانسه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *