هشدار در مورد احتمال ابتلا به وبا در مناطق مرزی در پی افزایش شمار مبتلایان

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۲

در پی افزایش شمار مبتلایان به وبا در استان‌های کردستان و کرمانشاه و مشاهده موارد مشکوک از احتمال ابتلا به این بیماری در چند استان دیگر، کارشناسان بهداشت و درمان کشور گفتند که خطر مرگ سریع مبتلایان را تهدید می‌کند.

یک مقام ارشد وزارت بهداشت و درمان ایران که رئیس اداره بیماری‌های انتقالی از آب و غذا است، روز جمعه، دهم تیر، گفت احتمال شیوع وبا در کشور دور از انتظار نیست.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست، گفت که این نخستین بار است که این بیماری را در این ابعاد گسترده در کشور می‌بینیم.

به گفته این کارشناس بهداشت عمومی، از نظر علم همه‌گیری زمانی که حتی یک مورد ابتلا به وبا در منطقه‌ای مشاهده شود، باید «طغیان» بیماری را اعلام کرد زیرا فرد مبتلا ممکن است در کمتر از چند ساعت جان بدهد.

به گزارش همشهری آنلاین، در استان سلیمانیه عراق که همجوار مناطق کردنشین ایران است، «هزاران تن» مبتلا به وبا هستند و در این خطه «وضعیت اضطراری» اعلام شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این زمینه به ایرنا گفته بود که تمامی کسانی که مشکوک به ابتلا به وبا هستند، سابقه سفر به اقلیم کردستان عراق را داشته‌اند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز ۹ تیر گفت هنوز آمار قابل توجهی در این زمینه موجود نیست و «تنها ۴۰ مورد» گزارش شده است.

معلوم نیست که وزارت بهداشت شیوه‌نامه‌ای برای مقابله با احتمال شیوع وبا در ایران به مردم و نهادها ارائه کرده یا نه. در مورد ممنوعیت احتمالی سفر به این مناطق از عراق نیز دستوری منتشر نشده است.

از سوی دیگر، در آستانه عید قربان، افزایش سفرهای زیارتی ایرانیان به عتبات عالیات در دستور کار قرار دارد.

رسانه‌های ایران خبر دادند که نخستین کاروان عتبات عالیات پس از سه سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، روز شنبه، ۱۱ تیر، از مرز شلمچه راهی کربلا شد.

کارشناسان بهداشت تاکید دارند که عامل وبا باکتری است که قدرت سرایت شدید از فرد آلوده را دارد و راه انتقال بیماری نیز دست، مدفوع و آب آلوده است.

بیماران معمولا اسهال آبکی و پرفشار، دل‌درد، ادرار با رنگ زرد، حرص تشنگی و استفراغ بدون حالت تهوع دارند. وبا به عنوان یک بیماری کشنده سریع شناخته شده است.

مهم‌ترین اصول بهداشتی از سوی مردم، اطمینان از بهداشت آب و مواد غذایی، استفاده از آب معدنی، شستن کامل و دقیق دست‌ها و نیز انگل‌زدایی از میوه‌جات، سبزیجات و مواد غذایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *