تعداد مراجعه‌کنندگان کرونایی به بیمارستان در ایران «سه برابر» شد؛ «خطر» دو سویه جدید

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۲

در حالی که وزارت بهداشت ایران از افزایش «سه برابری» میزان مراجعه بیماران مبتلا کرونا در کشور خبر داده، مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا اعلام کرد که احتمالاً به زودی دو سویه جدید کرونا در ایران غالب خواهد شد.

مسعود یونسیان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که روز یکشنبه ۱۲ تیر منتشر شد، به افزایش شیوع کرونا در دیگر کشورها بر اثر شیوع سویه‌های ای‌بی۴ و ای‌بی۵ اشاره کرد و گفت دور از انتظار نیست که این دو سویه کرونا «به زودی در کشورمان غالب شود.»

در حالی که وزارت بهداشت روز شنبه آمار روزانه مرگ ناشی از کرونا را صفر اعلام کرد، آقای یونسیان همچنین از احتمال دو رقمی شدن مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا خبر داد.

رسانه‌های ایران روز شنبه بر اساس آمارهای وزارت بهداشت از سه برابر شدن «موارد بستری و سرپایی ناشی از کووید در هفته اول تیرماه» خبر دادند.

این نسبت در برخی از مناطق ایران بیشتر گزارش شده و به گفته امرالله مردانی، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، تعداد مراجعه بیماران کرونایی در این مرکز نسبت به هفته گذشته افزایش ۶ برابری داشته است.

در این شرایط تعداد شهرهای دارای وضعیت زرد کرونا نیز در ایران افزایش یافته و از مرز ۱۰۰ شهر عبور کرده است.

حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، روز شنبه گفت زائران اماکن مذهبی که از عربستان سعودی و عراق به ایران بازمی‌گردند «ممکن است عامل بیماری‌زای کرونا باشند.»

این در حالی است که به گفته دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا، علی‌رغم اعلام وزارت بهداشت، تعداد انجام تست‌های کرونا در ایران افزایشی نداشته است.

از سوی دیگر، در آستانه عید قربان، افزایش سفرهای زیارتی ایرانیان به عتبات عالیات در دستور کار قرار دارد.

رسانه‌های ایران خبر دادند که نخستین کاروان عتبات عالیات پس از سه سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، روز شنبه، ۱۱ تیر، از مرز شلمچه راهی کربلا شد.

شرکت‌های بیوان‌تک و فایزر که به‌صورت مشترک یکی از معتبرترین واکسن‌های کرونا را تولید کرده‌اند، روز چهارشنبه هشتم تیرماه اعلام کردند که آزمایش بر روی نسل جدید واکسن کرونا را که بتواند مقابل سویه‌های گسترده‌ای از این ویروس کاربرد داشته باشد، از نیمه دوم سال جاری میلادی آغاز می‌کنند.

واکسن‌های قبلی ساخت مشترک این دو شرکت بر مبنای تقویت‌کننده «سلول‌های تی» بود، اما واکسن‌های جدید در راستای مقابله با بیماری‌های حادِ ناشی از سویه‌های احتمالی خطرناکتر کرونا خواهد بود و تلاش می‌شود که این واکسن در مقابل طیف گسترده‌تری از سویه‌های کرونا کاربرد داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *