جنجال  تقلب در کنکور؛ رئیس سازمان سنجش از بازداشت ۴۸۰ داوطلب خبر داد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۲

عبدالرسول پورعباس در یک برنامه تلویزیونی قسم خورد که تاکنون در کنکور تقلب نشده است

پس از انتشار خبرهایی درباره لو رفتن سوال‌های کنکور امسال و سپس تکذیب آن از سوی برخی از مسئولان، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۱۲ شبکه تخلف در کنکور ۱۴۰۱ و دستگیری بیش از ۴۸۰ داوطلب متقلب خبر داد.

به گزارش مهر، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی به توضیحاتی درباره کنکور سراسری ۱۴۰۱ پرداخت. او با اشاره به این که «تقلب به معنای افشای سوالات در این فرایند امکان ندارد» گفت: «می‌توان قسم خورد که تا حالا این اتفاق نیفتاده است. تا جلسه آزمون هیچکس سوال‌ها را ندیده است.»

پورعباس افزود: «در سال‌های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سوالات به داوطلب رسیده است. تقلبی که قبلا بوده است نگاه به چپ و راست بوده است. در سال‌های اخیر تکنولوژی به این مسئله وارد شده و اکنون تقلب این است که با عکس می‌فرستند بیرون و تقلب آنجا اتفاق می‌افتد که سوالات حل شود و به وسیله کیت‌های الکترونیک سعی دارند پاسخ را به داوطلب برسانند.»

گفته‌های این مسئول آموزشی در شرایطی است که سابقه لو رفتن سوالات کنکور پیش از برگزاری آزمون اتفاقی نیست که برای اولین بار رخ داده باشد.

در کنکور امسال نیز با این که دولت برای جلوگیری از تقلب، اینترنت را در برخی نقاط قطع کرد، دقایقی پس از شروع آزمون کنکور ابتدا سوالات و سپس جواب‌های آن روی کانال‌های تلگرامی قرار گرفت.

کانال وب آموز در مورد لورفتن سوالات کنکور نوشت: «سوالات عمومی ساعت ۸:۳۰ باز شده و ساعت ۹:۳۳ کف کانال عمومی بوده است. سوالات تخصصی ساعت ۹:۴۵ باز شده، ساعت ۱۰:۰۳ کف کانال رصد شده توسط ما بود.»

پورعباس در این برنامه تلویزیونی درمورد انتشار عکس از پرسشنامه کنکور اظهار کرد: «ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم. ۱۲ شبکه بزرگ را شناسایی کردیم و تیم‌های حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکه‌ها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سوالات را پخش کرد.»

او همچنین با اشاره به این که ابعاد ابزارهای تقلب الکترونیکی بسیار ریز و اندازه نخود یا پاک‌کن است، گفت: «با این ابزار، تجهیزاتی که داوطلب دارد خاموش می‌ماند و لحظه‌ای که سینگال ارسال می‌شود تجهیزات به طور خودکار روشن می‌شود. از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال‌یاب در تمام حوزه‌ها درگیر بودند و مشتریانی که می‌خواستند پاسخ را بگیرند شناسایی شدند و تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده‌ایم. این افراد یک تا ۱۰ سال از آزمون محروم می‌شوند.»

او همچنین افزود: «ما تمام انرژی خود را گذاشتیم، تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند. قرائت پاسخنامه هم با پیشرفته‌ترین ماشین در دنیا انجام می‌گیرد و نمی‌گذاریم حتی در یک مورد حقی ناحق شود.»

با وجود گفته‌های رئیس سازمان سنجش مبنی بر امکان نداشتن لو رفتن سوال‌های کنکور و ضایع نشدن حق داوطلبان، در روزهای گذشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تایید فروش سوالات کنکور، اعلام کرد: «در سال جاری، مانند سال‌های گذشته اقدام به فروش سوالات کنکور کرده‌اند. قیمت این پاسخ ها از ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متفاوت است. مشتریان ۳۰ درصد مبلغ را پیش از آزمون و مابقی را پس از اعلام نتایج پرداخت می‌کنند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین به روند برگزاری کنکور انتقاد کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «در حالی که دستگاه بیمار آموزشی کشور بر شیوه‌‌های ناکارآمد ارزیابی و ورود به دانشگاه اصرار دارد، همه ساله با برگزاری آزمون کنکور، ضربه‌ بزرگی به دانش آموزان کشور وارد می‌آید. کاسبی با آینده دانش‌آموزان، ایجاد استرس و بیماری‌های مزمن روحی و روانی تنها بخش کوچکی از پیامدهای شیوهای ناکارمد در نظام اموزشی ماست.»

روزنامه جام جم نیز از بازداشت «سردسته ۱۷ ساله» گروهی که باعث لو رفتن سوالات کنکور شده بود خبر داد. این روزنامه نوشت: «سردسته ۱۷ ساله این باند درحالی که در یکی از ترمینال‌های خروجی تهران قصد فرار داشت دستگیر و به‌دنبال آن سایر اعضای باند که ۳ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند.»

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از صبح چهارشنبه، هشتم تیر در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و روز شنبه ۱۱ تیر پایان یافت. در این آزمون که پنجاه‌وچهارمین دوره برگزاری کنکور است، یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب شرکت کردند که از این میان، ۳۹ درصد مرد و ۶۱ درصد زن بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *