بازنشستگان کشوری هم به خیابان آمدند

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۴

بازنشستگان شعار می‌دادند: «حقوق بازنشسته، زیر عبا است امروز»

بازنشستگان لشکری و کشوری کرمانشاه روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، به خیابان‌ها آمدند تا به مسکوت ماندن افزایش حقوق خود اعتراض کنند. این معترضان پس از تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی به سمت میدان فرودسی این شهر راهپیمایی کردند و شعارهایی از این دست سر دادند: «قالیباف دروغگو شعارت توخالیه، رئیس مجلسی و یخچال ما خالیه»، «بازنشسته به‌پا خیز، برای رفع تبعیض»، «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حقوق بازنشسته، زیر عباست امروز».

بازنشستگان کشوری در شهر اردبیل نیز روز سه‌شنبه تجمع کردند. آن‌‌ها هم مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری در اردبیل جمع شدند تا اعتراض خود را به ناهمخوانی میزان افزایش حقوق‌ها با تورم اعلام کنند. در بندرعباس نیز تعدادی از بازنشستگان به نشانه اعتراض به مقابل صندوق بازنشستگان کشوری این شهر جمع شدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در شهر دورود استان لرستان نیز با تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی این شهر، با سر دادن شعار «مصوبه شورا، اجرا باید گردد» خواهان افزایش حقوق خود متناسب با رشد تورم و گرانی‌ها شدند.

از طرفی، کارمندان مخابرات استان ایلام نیز در اعتراض به کاهش حق جذب و مسکوت ماندن کمک هزینه‌های رفاهی دست از کار کشیدند. معترضان در این تجمع پلاکاردهایی به همراه داشتند که روی آن‌ها مطالبات خود را نوشته بودند. آن‌ها خواستار پرداخت معوقه حق جذب و تسویه بدهی صندوق‎‌‌ها شدند.

تجمع کارگران سد شفارود به دلیل  هفت ماه حقوق نگرفتن

کارگران سد شفارود شهرستان رضوان‌شهر در استان گیلان، روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. معترضان به پرداخت نشدن هفت ماهه حقوق و بیمه خود اعتراض دارند و می‌خواهند به معضلات معیشتی آنان رسیدگی شود. براساس گزارش‌ها، آن‌ها در سال گذشته هم بارها با برپایی تجمع‌های اعتراضی، رسیدگی به مطالبات شغلی و معیشتی خود را طلب کرده بودند اما هنوز هیچ مسئولی به آنان پاسخ شفافی ارائه نداده است.

پروژه احداث سد شفارود از شهریور ۱۴۰۰ متوقف و حدود ۸۰۰ کارگر این مجموعه بیکار شدند.

زمین‌خواری بنیاد مستضعفان در تبریز و اعتراض مردم

مال‌باختگان زمین‌های کشاورزی کندرود تبریز هم به اقدام بنیاد مستضعفان در تصاحب زمین‌هایشان اعتراض کردند. مال‌باختگان معترض می‌‌گویند که دادگستری در حمایت از بنیاد مستضعفان، یک هزار و ۹۵۲ سند زمین کشاورزی متعلق به آن‌ها را باطل کرده است. آن‌ها می‌‌گویند این اقدام غصب زمین‌های مردم و غیرقانونی است و هرگز با آن موافقت نخواهند کرد.

اعتراض نیروهای طرحی وزارت بهداشت

این روزها اعضای کادر درمان و پرستاران نسبت به روزهای اوج همه‌گیری کرونا دوران آرام‌تری را سپری می‌کنند و دولت نیز دیگر در قبال آن‌ها خود را متعهد نمی‌داند. این در حالی است که وضعیت استخدامی و شغلی بسیاری از این افراد در هاله‌ای از ابهام است، موضوعی که باعث شد این افراد بار دیگر پس از چهار ماه، برای رسیدگی به مطالباتشان اعتراض کنند.

این مشکل از آنجا آغاز شد که وزارت بهداشت ایران در بحبوحه همه‌گیری کرونا، برای حل مشکل کمبود نیروی کار خود که نسبت به معیارهای جهانی در وضعیت عادی هم بسیار پایین‌تر از معمول بود، فارغ‌التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی را به صورت «طرحی» و «۸۹ روزه» استخدام کرد. حالا با آرام‌تر شدن وضعیت بیمارستان‌ها، اغلب این افراد با وجود سابقه کار در شرایط دشوار و پرفشار کرونا و از خودگذشتگی‌های بسیار، از کار بی‌کار شده‌اند.

حالا در آستانه بررسی طرح موسوم به «ساماندهی کارکنان دولت» در مجلس که برای تغییر وضعیت استخدام نیروهای شاغل در بخش‌های دولتی انجام می‌شود، اعتراض‌ها بار دیگر شدت گرفته است. نیروهای طرحی وزارت بهداشت که تاکنون یا تعدیل شده‌اند یا به زودی تعدیل خواهند شد، در هفته‌های آتی تجمع‌های بیشتری در شهرهای مختلف برگزار خواهند کرد.

صحبت‌های ابراهیم رئیسی در مورد نقش طلاب و بسیجی‌ها در گذر از موج‌های کرونا نیز دیگ خشم کادر درمان را به جوش آورد و به اعتراض‌های آن‌ها در روزهای گذشته دامن زد. در برخی از این تجمع‌ها، معترضان پلاکاردهایی به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود: «بمیریم، شهیدیم؛ نمیریم، تعدیلیم»

علاوه بر آن، شماری از اعضای تعاونی مسکن دانشگاه پزشکی زنجان نیز مقابل ساختمان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهر تجمع کردند. به گزارش هرانا این افراد ضمن سردادن شعارهایی اعتراضی، «رویکرد منفعت‌‌طلبانه هیئت‌ مدیره و عملکرد خلاف قانون اداره تعاون» را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *