شناسایی زیرسویه BA5 در ایران و واکسیناسیون ناقص حتی برای کادر درمان

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۶

-سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ از شناسایی زیرسویه BA5 در ایران خبر داده است، با این توضیح که موارد ابتلا هم‌اکنون روندی افزایشی گرفته و مرگ‌ومیرهای روزانه کرونا نیز سیر صعودی خواهد داشت.
-در حالی که ابتلا به کرونا در آمارهای رسمی سیر صعودی گرفته، سفرهای زیارتی در آستانه «عید قربان» به کشورهایی چون عربستان سعودی و عراق، موجب نگرانی شده است.
-واکسیناسیون عمومی در ایران برای مبارزه با کرونا هنوز پس از دو سال تکمیل نشده است. تزریق دوز سوم واکسن کرونا با آمار ۲۷درصدی بسیار حداقلی صورت گرفته و زنگ خطر موج هفتم کرونا در حالی به گوش می‌رسد که واکسنیاسیون کادر درمان نیز نیمه‌کاره رها شده و این گروه با بالاترین درجه ریسک ابتلا، دوز چهارم را تزریق نکرده‌ است.

معاون درمان وزارت بهداشت از شناسایی زیرسویه BA5 در ایران و احتمال دو رقمی‌شدن مرگ‌ومیرهای روزانه کرونا در آینده خبر داده است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ از شناسایی زیرسویه BA5 خبر داده است، با این توضیح که موارد ابتلا هم‌اکنون نیز روندی افزایشی گرفته و مرگ‌ومیرهای روزانه کرونا به احتمال زیاد سیر صعودی خواهد یافت.

به گفته‌ی او، «سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش‌بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.»

سعید کریمی شناسایی زیر سویه BA5 در ایران را با توجه به شیوع اومیکرون «امری مسلم» توصیف و ابراز امیدواری کرد که زمزمه‌های موج جدید بیماری که در ایران به گوش می‌رسد، به واقعیت بدل نشود.

معاون وزارت بهداشت گستردگی ابتلا به سویه جدید را کمتر از اومیکرون اعلام کرد که بطور مثال «اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلا داشتیم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود. یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.»

به گفته‌ی او، «معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.»

طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته، یکهزار و ۲۷۱ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند و پنج نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر شمار مبتلایان اعلام شده امروز نسبت به دیروز، ۱۸۷ نفر اضافه شده است.

در حالی که ابتلا به کرونا در آمارهای رسمی سیر صعودی گرفته، سفرهای زیارتی در آستانه «عید قربان» به کشورهایی چون عربستان سعودی و عراق، موجب نگرانی شده است.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت دیروز در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد این موضوع هشدار داد که «با توجه به در پیش بودن بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام و گردهمایی عظیم اربعین حسینی و به دنبال آن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها»، لازم است دانشگاه‌ها برای زدن ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کوشش کنند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز امروز شیوع موج دیگری از کرونا در ایران را محتمل خواند و خواستار این شد که مردم در مراکز عمومی ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. او تزریق دوز یادآور یا دوز سوم واکسن کرونا را به افراد بالای ۱۳ سال توصیه کرد.

اظهارات وزیر بهداشت در حد توصیه بود و مقررات جدی برای پیشگیری ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا که سبب بیماری کووید۱۹ می‌شود، اعلام نشده است.

این در حالیست که واکسیناسیون عمومی در ایران برای مبارزه با کرونا هنوز پس از دو سال تکمیل نشده است. تزریق دوز سوم واکسن کرونا با آمار ۲۷درصدی بسیار حداقلی صورت گرفته و زنگ خطر موج هفتم کرونا در حالی به گوش می‌رسد که واکسنیاسیون کادر درمان نیز نیمه‌کاره رها شده و این گروه با بالاترین درجه ریسک ابتلا، دوز چهارم را تزریق نکرده‌ است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون بیش از ۶۴ میلیون دوز اول، ۵۸ میلیون دوز دوم و ۲۷ میلیون دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده به ۱۵۰ میلیون دوز رسیده است. البته از تزریق واکسن دوز چهارم که تزریق آن پیش از این برای کادر درمان و سالمندان آغاز شده بود، هیچ آماری ارائه نمی‌شود.

محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو کمیته علمی مقابله با کرونا تأکید داشته، «کادر درمان باید امروز دوز چهارم را تکمیل کرده باشند اما هنوز محقق نشده و اگر موج جدید بیماری را داشته باشیم، آمادگی در آنها ایجاد نشده است. دلیل این مسئله این است که در بیمارستان‌های آموزشی کشور، به صورت عام واکسن وجود ندارد. کادر درمان باید در ساعاتی که فرصت دارند، اقدام به تزریق واکسن کنند که شرایط برای آنها به راحتی میسر نمی‌شود. به عنوان مثال پرسنل آی‌سی‌یو نمی‌توانند خارج از بیمارستان اقدام به تزریق واکسن کنند و ای کاش وزارت بهداشت به دلیل شرایط موجود که ممکن است با افزایش موارد ابتلا مواجه شویم، پرسنل را در خود مراکز درمانی واکسینه می‌کرد.»

هاشمیان با تاکید بر اینکه افراد دارای ۷۰ سال و بیماری زمینه‌ای هم ضرورت دارد که که واکسیناسیون خود را برای دوز چهارم هرچه سریع‌تر تکمیل کنند، گفت: «اکنون شرایط به گونه‌ای است که پروتکل‌های بهداشتی بسیار کمرنگ شده‌اند. حتی با وجودی که تاکید شده سالمندان همچنان ماسک بزنند، آنها هم اقدام به حذف ماسک کرده‌اند. در حالی که سالمندان در انتهای زنجیره‌ حذف ماسک باید آخرین گروهی باشند که پروتکل‌های بهداشتی را کنار می‌گذارند. تاکید و توصیه اکید ما به این افراد این است که ماسک را در هر شرایطی بزنند چرا که اگر دوباره بیمار شوند، ممکن است، شدت بیماری در آنها وجود داشته باشد و استفاده از ماسک تا حدودی مانع از ابتلای آنها به فرم شدید بیماری است.»

کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *