مصطفی تاجزاده بازداشت شد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۸

مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و از چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان در این کشور بازداشت شده است.

به گزارش بی بی سی، همسر او، فخرالسادات محتشمی‌پور، ضمن تایید این خبر به ‌الله خامنه‌ای و دستگاه‌های امنیتی این کشور هشدار داده است که مسئولیت جان آقای تاجزاده با آنهاست.

جمعه شب همچنین خبرگزاری مهر در خبری اختصاصی از بازداشت آقای تاجزاده تحت عنوان آنچه «اقدام علیه امنیت ملی» درج شده، خبر داده بود.

آقای تاجزاده که یکی از منتقدان صریح ‌الله خامنه‌ای است و به طور پیوسته در واکنش به تحولات جاری ایران در توییتر از او و دستگاه‌های حکومتی و نظامی و امنیتی انتقاد می‌کند، پیش از این و همزمان با انتخابات جنجالی خرداد سال ۱۳۸۸ هم بازداشت و حدود ۷ سال زندانی شد.

جمعه شب – ۱۷ تیر – فخرالسادات محتشمی‌پور در ارتباطی زنده از طریق اینستاگرام ضمن تایید خبر بازداشت همسرش گفت که ۱۵ مامور امنیتی حدود ساعت ۱۱ شب و در حالی که او خانه نبوده مصطفی تاجزاده و لپ‌تاپ او را برده‌اند و تنها دقایقی بعد از طریق یک تلفن ناشناس به او خبر داده‌اند که «همسرش میهمان دادستانی است».

در این ویدیو ۱۱ دقیقه‌ای خانم محتشمی‌پور که او هم در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی برای مدتی مدیرکل امور زنان وزارت کشور بود، خطاب به ‌الله علی خامنه‌ای، نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران می‌گوید: «واقعا متاسفم برای صدر تا ذیل نظامی که آن قدر فساد (آن را) گرفته که نمی‌خواهند نقدهای مصلحانه را بشنوند».


مصطفی تاجزاده که در چند سال گذشته از حساب کاربری خود در توییتر برای طرح انتقادات صریح از ‌خامنه‌ای و دستگاه‌های حکومتی استفاده می‌کرد در یکی از آخرین توییت‌های خود – روز پنجم ژوئیه/۱۴ تیر – خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته بود: «آیا به گوش رهبر نرسیده که؛ «طبق ارزیابی بانک جهانی، عراق امسال بیش از ۱۲۷ و سال آینده نزدیک به ۱۲۴ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت»؟ چرا اجازه احیای برجام در اسفند ۹۹ را ندادند؟ چرا با تعیین فردی کاردان، به مذاکره مستقیم با امریکا برای کسب توافق و لغو تحریم‌ها نمی‌پردازند؟».

مصطفی تاجزاده در جریان آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ثبت نام و رسما اعلام کاندیداتوری کرد اما همان طور که بسیاری از ناظران پیش‌بینی کرده بودند، شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد.

او به هنگام اعلام کاندیداتوری گفته بود پیش از بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان «رهبری» درباره موافقت یا مخالفت با آنها تصمیم می‌گیرد.

آقای تاجزاده از مخالفان جدی نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان است و بارها به عنوان منتقدی صریح که خواستار «احیاء و حفظ نظام» است راهکارهایی به آیت الله خامنه‌ای پیشنهاد کرده است. از جمله:

  • دوره‌ای و انتخابی‌شدن رهبر و ادغام رهبری و ریاست‌جمهوری
  • خلع ید از سپاه در تمام عرصه‌های غیرنظامی
  • استقلال قاضی و دستگاه قضا
  • تاسیس شبکه‌های خصوصی صوتی/تصویری
  • آزادی اندیشه، بیان، قلم، مطبوعات، اطلاع‌رسانی و انتخابات آزاد.
    بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *