عبور نخستین قطار ترانزیتی «روسیه به هند» از خاک ایران

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۲

بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت راه‌آهن، نخستین قطار ترانزیتی روسیه به هند «از مرز سرخس» برای انتقال به بندر «شهید رجایی» و سپس انتقال به هند وارد ایران شد. جمهوری اسلامی امیدوار است که با راه‌اندازی این خط آهن، درآمدهای ارزی برای کشور حاصل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در روز سه‌شنبه ۲۱ تیر، میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن می‌گوید، این قطار ترانزیتی کانتینری قابلیت جابه‌جایی هشت میلیون تن کالا را دارد و مبدأ آن ایستگاه چخوف در مسکو و مقصد آن بندر ناواشیوای هند است.

خط آهن مسکو به ناواشیوا شامل «بیش از پنج هزار کیلومتر ریل است» و بنا بر توافق‌ها، مسیر ۱۶۰۰ کیلومتری ایران، جزو مسیر شرقی دالان شمال – جنوب و به عنوان کریدور به شمار می‌آید.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، مصطفی نصیری ورگ، مدیرکل راه آهن خراسان، گفت که قطار مذکور «حامل ۳۹ کانتینر بار مصالح ساختمانی» است و «از مبدأ روسیه حرکت کرده» و «با عبور از کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان» شب گذشته وارد ایستگاه راه‌آهن سرخس شد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های پیشین، هند با رویگردانی از چابهار و با دور زدن ایران در حال ایجاد مسیر ترانزیتی مشترکی با کشورهای عربی، اسرائیل، و ترکیه است.

روزنامه شرق چاپ تهران سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت گزارش داد، به‌زودی شش کشور عربی حوزه خلیج فارس راه‌آهن مشترک ایجاد می‌کنند که هند را بدون نیاز به بندر چابهار در ایران، به اروپا پیوند می‌دهد.

به گفته علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل و نقل، «هند به‌نوعی ایران را فریب داده» و «رها کرده» است و به جای چابهار، به «راه‌آهن خلیج فارس» پیوسته که سرعت تکمیل آن پس از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل «سرعت خیره‌کننده» گرفته است.

بنا بر این گزارش، «یک سر این کریدور ترانزیتی مشترک» که ۳۰۰ کیلومتر آن از عربستان سعودی و اردن می‌گذرد، «به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه می‌رسد.»

بر اساس توافق چابهار قرار است هند محموله‌های ترانزیتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان، آسیای میانه و روسیه منتقل کند، اما در اوایل بهار سال جاری این کشور با نادیده گرفتن این توافق ده‌ها کانتینر شامل مواد غذایی برنج، چای، قهوه، و غذاهای دریایی را «از طریق بنادر گرجستان» به روسیه ارسال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *