گزارش‌ها از افزایش قیمت کالاهای خوراکی پر مصرف در ایران

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۳

در حالی که طی هفته‌های اخیر قیمت تخم‌مرغ در ایران افزایش پیدا کرده، بعضی از مقام‌های مسئول درباره دلایل گرانی این کالای پرمصرف در سفره خانوارها اظهار نظر کرده‌اند.

مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی «کاهش تولید تخم مرغ در روزها و هفته‌های گذشته» را علت گرانی این کالا دانسته است.

او به کاهش تقاضا در بازار هم اشاره کرده که به طور تلویحی به معنی کم شدن قدرت خرید شهروندان ایرانی است.

گزارش‌های میدانی از تهران نشان می‌دهد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ با افزایش ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی طی یک هفته، به صد هزار تومان رسیده است.

اتحادیه مرکزی مرغداران پیشتر قیمت‌ ۱۰۰ هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ را «گران‌فروشی» اعلام کرده بود.

به گفته متولیان صنعت مرغداری در ایران طی چهار ماه اخیر صنعت مرغ تخم‌گذار بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌ است.

از جمله دلایل اصلی کاهش تولید، اعلام سقف قیمتی توسط دولت و بالا بودن هزینه‌های تولید و تامین خوراک طیور است که به بی‌رغبتی تولیدکنندگان منجر شده است.

هم‌زمان افزایش تورم کالاهای اساسی در ایران قدرت خرید بسیاری را محدودتر کرده است.

تخم مرغ تنها کالایی نبوده که گرانی آن خبرساز شده است.

افزایش قیمت برنج ایرانی طی ماه‌های اخیر ادامه داشته و اخیرا قیمت هر کیلو برنج مختلط (ایرانی و خارجی) به حدود ۱۵۰هزار تومان رسیده است.

بنابر اعلام رئیس انجمن واردکنندگان برنج «برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید.»

در بهمن ماه پارسال که قیمت هر کیلو برنج ایرانی به مرز ۹۵ هزار تومان رسید، دولت ابراهیم رئیسی ابتدا آن را تکذیب کرد و سپس با قیمت‌گذاری دستوری و تعیین نرخ ۶۵ هزار تومان از کنترل بازار خبر داد.

مرکز آمار ایران قیمت متوسط هر کیلو برنج ایرانی (در مناطق شهری) در خرداد ماه امسال را بیش از ۹۷ هزار تومان اعلام کرده بود که فقط طی یک ماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش قیمت داشته است.

با اجرایی شدن سیاست حذف ارز ترجیحی در ایران، روند تورم در ایران تشدید شده است. بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم از اردیبهشت ماه تا خرداد امسال شاهد ۱۲/۲ درصد افزایش بوده که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود.

نرخ تورم در ایران در حالی در خرداد ماه امسال افزایش یافته که به روایت مرکز آمار ایران در این ماه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد افزایش ۵۲ درصدی قیمت‌ها بوده‌ است.

بیشترین تغییر قیمت‌ها در یک ساله منتهی به خرداد ماه امسال مربوط به روغن و چربی‌ها بوده که نزدیک به ۸۶ درصد گرانتر شده است.

این ارقام همچنین نشان می‌دهد شیر، پنیر و تخم مرغ نسبت به خرداد پارسال بیش از ۱۱۱ درصد گرانتر شده‌اند.

با کاهش قدرت خرید شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر، اقلامی نظیر گوشت و برنج شاهد افزایش چشمگیر قیمت بوده‌اند و با حذف ارز ترجیحی این روند ممکن است ادامه یابد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *