پهپادهای انتحاری جمهوری اسلامی؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید: روس‌ها دست‌کم دو بار از پایگاه پهپادی کاشان بازدید کردند

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۵

-ساعاتی پیش از برگزاری نشست جو بایدن با رهبران عرب خاورمیانه در جده کاخ سفید گزارش داد یک هیات روسی روزهای ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) و ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیرماه) در فرودگاه کاشان از پهپادهای انتحاری ساخت ایران بازدید کرده است.
-تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد هنگام بازدید هیات روسی از فرودگاه کاشان پهپادهای «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» در حال نمایش و پرواز در این فرودگاه هستند و این در حالی بود که یک هواپیمای ترابری متعلق به هیئت روسی نیز کنار باند توقف کرده بود

کاخ سفید می‌گوید مقامات روسی دست‌کم دو بار در هفته‌های اخیر از یک مقرّ هوایی در مرکز ایران بازدید کرده‌اند تا از پهپادهای انتحاری که به‌دنبال استفاده از آن در جنگ با اوکراین هستند بازدید کنند.

تصاویر ماهواره‌ای از بازدید روس‌ها از پایگاه پهپادی کاشان در ۲۳۰ کیلومتری تهران

آسوشیتدپرس ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیرماه) گزارش داد دولت آمریکا این اطلاعات را در حالی منتشر کرده که جو بایدن قرار است روز شنبه با رهبران شش کشور عربی خلیج فارس به همراه رهبران مصر، اردن و عراق در یک نشست منطقه‌ای دیدار و گفتگو کند. انتظار می‌رود بایدن در پایان آخرین مرحله از سفر چهار روزه خود با هدف تقویت موقعیت آمریکا و متحد کردن کشورهای منطقه علیه رژیم ایران «بیانیه‌ای مهم» صادر کند که گویا در آن چشم‌انداز خود را برای خاورمیانه تشریح کرده است.

به گزارش کاخ سفید، رژیم ایران این پهپادها را در روزهای ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) و ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیرماه) در فرودگاه کاشان برای مقامات روسی به نمایش گذاشت. دولت آمریکا همچنین تصاویر ماهواره‌ای از پهپادهای «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» را منتشر کرد که در حال نمایش و پرواز در این فرودگاه هستند و این در حالی بود که یک هواپیمای ترابری متعلق به هیئت روسی نیز کنار باند توقف کرده بود.

جِک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، «دولت اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد حکومت ایران در حال آماده‌ ساختن ارسال چند صد پهپاد انتحاری به روسیه است.»

او همچنین گفت، «ارزیابی ما این است که هیأت روسی اخیراً به بازدید از چند نمونه پهپادهای تهاجمی ساخت ایران پرداخته و این نشان‌دهنده علاقه وافر روسیه به دریافت پهپادهای تهاجمی از ایران است.»

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به درخواست اظهار نظر در مورد ادعای کاخ سفید پاسخ نداده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در گفتگوی تلفنی با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گزارش‌های مربوط به صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه را رد کرد و آنها را «بی‌اساس» خواند.

او تأکید کرد «طرح اینگونه ادعاها همزمان با سفر بایدن به سرزمین‌های فلسطین اشغالی، در راستای اهداف و اغراض سیاسی است… در خصوص اوکراین نیز همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده‌ایم، موضع ما همین است و خواهان حل مسائل از طریق راه حل سیاسی هستیم. سیاست اِعمالی ما نیز منطبق بر همین اصل بوده و مخالف هرگونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری‌ها شود، هستیم.» ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالیست که خود رژیم ایران عامل درگیری و بی‌ثباتی و تنش در منطقه است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *