سفر روسای جمهوری روسیه و ترکیه به ایران؛ رجب طیب اردوغان وارد تهران شد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۸

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه دوشنبه برای مذاکره با مقام‌های ایران و همچنین شرکت در نشست مشترک با همتایان روسی و ایرانی خود در راس هیئتی وارد تهران شد.

سخنگوی کاخ کرملین هم می‌گوید که ولایمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روز سه شنبه وارد تهران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان و هیات عالی‌رتبه دوشنبه شب وارد فرودگاه مهراباد شد. اما این گزارش مشخص نکرده است که رئیس جمهوری ترکیه از سوی چه مقام ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است.

طبق این گزارش، مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار خواهد شد.

قرار است رجب طیب اردوغان سه‌شنبه ابتدا در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه با حضور ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران شرکت کند. او سپس در نشست مشترک با روسای جمهوری ایران و روسیه در چارچوب مذاکراتی که «روند آستانه» نامیده می‌شود، شرکت خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم گفته است ولادیمیر پوتین در یک نشست سه جانبه با رهبران ایران و ترکیه درباره سوریه شرکت خواهد کرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهوری روسیه در تهران دیداری جداگانه با رئیس‌جمهور ترکیه داشته باشند. این نخستین دیدار رهبران دو کشور پس از آغاز جنگ اوکراین است.

یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه در امورسیاست خارجی، روز دوشنبه تایید کرد که ولادیمیر پوتین در جریان سفر به تهران، با رجب طیب اردوغان دیدار می‌کند تا در باره ساز و کارهای از سرگیری جریان صادرات غلات تولیدی در اوکراین گفت‌وگو کند.

او اضافه کرده بود که قرار است یک مرکز هماهنگی در استانبول گشایش یابد تا امکان مسیریابی صادرات این محصولات را از دریای سیاه فراهم کند.

سفر ولایمیر پوتین به ایران چند روز پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان انجام می‌شود.

در همین زمینه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت ایران در حال آماده‌سازی ارائه «چند صد پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.»

جیک سالیوان همچنین با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای که در ژوئن، ماه گذشته میلادی، گرفته شده و پهپادهای مورد بازدید هیئت روسی را نشان می‌دهد، گفت: «این نشان‌دهنده علاقه مستمر روسیه به دستیابی پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله است.»

در واکنش به این اظهارات، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، جمعه گذشته در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت این اظهارات جیک سالیوان «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

هرچند به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، قرار نیست ولادیمیر پوتین در جریان سفر خود به تهران درباره خرید پهپاد با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند، مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه پهپادها را تایید کرده‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۲۱ تیر گفت که سابقه همکاری‌های میان ایران و روسیه «در حوزه برخی فناوری‌های نوین» به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد.

عبدالکریم بنی طرفی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در مرداد ۱۳۹۶ از آغاز یک «کار مشترک با روس‌ها» خبر داده بود که شامل همکاری در طراحی برخی از پهپادهایی با هدف صادرات به روسیه بود.

با استفاده ایرنا و رویترز و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *