پوتین وارد تهران شد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۸

تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد.

رئیس جمهور روسیه در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال جواد اوجی، وزیر نفت، قرار گرفت. این سفر اولین حضور رئیس‌جمهور روسیه در ایران بعد از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است.

هدف رسمی از این سفر گفت‌وگو دربارهٔ اوضاع سوریه عنوان شده است، اما انتظار می‌رود که این گفت‌وگوها به تأثیرات جنگ اوکراین، به ویژه تأثیر آن بر صادرات غلات نیز بپردازد.

ولادیمیر پوتین، روز سه‌شنبه به همراه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در چارچوب مذاکرات «روند آستانه»، برای حل بحران سوریه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، دیدار می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین قرار است با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای پنجمین بار دیدار کند. این دومین سفر خارجی ولادیمیر پوتین از زمان تهاجم ارتش او به اوکراین است.

حکومت‌های ایران و روسیه در جنگ ۱۱ ساله سوریه برای بقای حکومت بشار اسد تلاش گسترده کردند و به باور بسیاری از تحلیل‌گران همین تلاش‌ها باعث باقی ماندن او در مسند ریاست‌جمهوری سوریه شد. موضوع سوریه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین تحت‌الشعاع اخبار این تهاجم قرار گرفته است.

سفر آقای پوتین به تهران واکنش واشینگتن را نیز به همراه داشته‌ ست. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه هشدار داد که واشینگتن موضوع «ارسال احتمالی پهپادهای ایران به روسیه» را از نزدیک دنبال می‌کند.

پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ تیر، به خبرنگاران گفته بود که «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در حال آماده شدن برای انتقال صدها پهپاد، از جمله پهپادهای مسلح، در یک جدول زمان‌بندی تسریع‌شده به روسیه است»، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود این موضوع را رد کرد.

روز دوشنبه خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز به منظور انجام دیدارهای رسمی در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شده است.

قرار است روز سه‌شنبه هفتمین نشست شورای همکاری‌های سطح عالی ایران و ترکیه، به ریاست رجب طیب اردوغان و رئیس‌جمهوری ایران در تهران برگزار شود.

ولادیمیر پوتین همچنین روز سه‌شنبه ۲۸ تیر در جریان سفر به تهران، با همتای ترکیه‌ای خود دیدار می‌کند تا دربارهٔ سازوکارهای از سرگیری جریان صادرات غلات تولیدی در اوکراین گفت‌وگو کند.

سفر ولایمیر پوتین به ایران چند روز پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان انجام می‌شود.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *