کانون نویسندگان: مسئول جان علیرضا ثقفی در زندان، قوه قضائیه است

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۷

کانون نویسندگان ایران از «وضعیت بحرانی» علیرضا ثقفی خراسانی در زندان کچویی کرج و عدم رسیدگی و ممانعت مقام‌های قضایی برای انتقال این نویسنده و مترجم به بیمارستان جهت درمان خبر داد.

در بیانیه کانون نویسندگان ایران که روز پنج‌شنبه ششم مرداد منتشر شد، آمده که آقای ثقفی با وجود تشخیص پزشک بهداری مبنی‌بر این‌که داروهای موجود در زندان مناسب درمان او نیست، از انتقال به بیمارستان محروم مانده است.

به نوشته این بیانیه، آقای ثقفی از کمردردهای مزمن و کهولت سن رنج می‌برد و در دو هفته اخیر به دلیل فشار بالای خون، چندبار از حال رفته و یک دندانش در پی زمین خوردن شکسته است.

این بیانیه می‌افزاید که علیرضا ثقفی با در دست داشتن پرونده پزشکی خود و درخواست مرخصی استعلاجی به شعبه شش دادسرای کرج مراجعه کرده اما به وضعیت او رسیدگی نشده است.

این کانون هشدار داد که «بدون شک مسئولیت هر گزندی به جان او بر عهده زندانبانان و به طور کلی قوه قضاییه است».

علیرضا ثقفی به همراه همسرش، هاله صفرزاده، دیگر عضو کانون نویسندگان ایران، که هر دو از فعالان کارگری نیز به‌شمار می‌روند از ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ برای اجرای حکم پیشین‌ خود به زندان کچویی منتقل شدند.

این زوج پیشتر در ششم اردیبهشت ۱۳۹۸ در پارک جهان‌نمای کرج بازداشت شده بودند. در پی برگزاری دادگاه، هر یک از آن‌ها به اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شدند.

در فروردین‌ماه امسال، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل گزارشی جامع از مرگ‌های ناشی از عدم رسیدگی پزشکی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، از دی‌ماه ۱۳۸۸ تا فروردین ۱۴۰۱ محرومیت از مراقبت‌ها و رسیدگی به‌موقع پزشکی به مرگ ۹۶ نفر از زندانیان منجر شده است.

بی‌توجهی به وضعیت جسمانی روزنامه‌نگاران و کنشگران مدنی زندانی و تشدید فشارها بر آن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بکتاش آبتین، نویسنده، فیلمساز و عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در پی بی‌توجهی به وضعیت جسمانی‌اش در پی ابتلا به کرونا در زندان و اقدام دیرهنگام مسئولان زندان برای مرخصی درمانی در دی‌ ۱۴۰۰ درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *