انفجار قیمت اجاره خانه در تهران / با این پول در شهرستان صاحبخانه شوید!

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۲

در این گزارش به بررسی قیمت مسکن در تهران و سایر شهرهای کشور پرداخته ایم.

تورم بخش مسکن هر ساله در حال رکورد زنی پی در پی است. بازار مسکن تهران، تابستان امسال را با یک موج تورمی گسترده آغاز کرد و برخلاف اغلب ماه‌های قبل، همه مناطق ۲۲گانه تهران با افزایش قیمت یک تا ۱۲درصدی مواجه شده‌اند.

بررسی آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که در اتفاقی کم‌سابقه، جهش قیمت مسکن در همه مناطق ۲۲گانه تهران رخ داده و برخلاف دوره‌های قبل، حتی یک منطقه نیز با کاهش قیمت مواجه نشده است.

در نخستین ماه از فصل تابستان۱۴۰۱، همه مناطق ۲۲گانه تهران با رشد قیمت مواجه شده‌اند. بانک مرکزی میزان تغییر میانگین قیمت مسکن تهران در این ماه را ۵.۸درصد اعلام کرده است. طبق آمار، میانگین قیمت به‌ترتیب در ۱۱ منطقه (۱۹، ۹، ۱۳، ۱۶، ۱۷، ۵، ۱۵، ۲، ۱۰، ۷، ۸) با رشد ۶.۱ تا ۱۲.۴ درصدی (بیش از میانگین شهر) و در به ‌ترتیب ۱۱منطقه (۶، ۲۱، ۱۱، ۱۲، ۲۲، ۸، ۴، ۱۴، ۱، ۳، ۲۰) با رشد ۰.۹تا ۵.۷ درصدی قیمت(کمتر از میانگین) مواجه شده است.

در مورد بازار اجاره هم طبق گزارش بانک مرکزی، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در تیرماه ۱۴۰۱نشان می‌دهد این شاخص در شهر تهران ۴۷.۴درصد و در کل مناطق شهری ۵۲.۳درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. رشد ماهانه این شاخص در تیرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری معادل ۴.۵درصد بوده است.

در بازار مسکن تیرماه، باوجود اینکه مصوبه سران قوا، افزایش قیمت بیش از ۲۵ درصد در تهران و بیش از ۲۰درصد در سایر نقاط شهری را ممنوع کرده و رأی به تمدید خودکار قراردادهای اجاره داده است، بازهم شاخص کرایه مسکن اجرای رشد قابل‌تأملی را تجربه کرده است.

در دو سال اخیر اجاره بهای مسکن در تهران ۸۳.۳ درصد افزایش یافته حال آنکه می‌بایست حداکثر ۴۵ درصد رشد می‌کرد که نشان دهنده افزایش ۳۷.۳ درصدی اجاره مسکن بیش از سقف تعیین شده از سوی نهادهای سیاست گذار بخش مسکن بوده است.

از مقایسه قیمت مسکن درشهرهای مختلف کشور با پایتخت، تفاوت قیمت قابل توجهی را مشاهده می کنیم. حتی در برخی موارد پول پیش یک واحد مسکونی در تهران از کل مبلغ یک خانه در شهر های دیگر بیشتر است.

در ادامه قیمت برخی از خانه های شهرهای مختلف را مشاهده می کنید:

آپارتمان ۹۵ متری در زاهدان

۱۱

این آپارتمان ۹۵ متری در شهر زابل واقع شده و در سال ۱۳۹۲ساخته شده است. لوله کشی گاز. انباری.پارکینگ.آسانسور از ویژگی های این واحد است.

قیمت هر متر این خانه ۸ میلیون ۴۰۰ هزار تومان و کل مبلغ این خانه ۸۰۰  میلیون تومان است.

آپارتمان ۷۳ متری در ملایر

۲۲

این آپارتمان ۷۱ متری ۸۶۵ میلیون تومان قیمت داشته و در شهر ملایر قرار دارد. لوکیشن عالی، دسترسی آسان به مراکز خرید و تاکسی، انباری، اسانسور و پارکینگ از ویژگی های این آپارتمان است. این خانه در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است.

تک واحدی در شاهرود

33

این آپارتمان ۹ سال ساز در شهر شاهرود واقع شده است. فروشنده ۶۶۰ میلیون تومان این خانه را قیمت گذاری کرده است. از ویژگی های این آپارتمان می توان به نورعالی،کاغذ دیواری،کابینت ام دی اف، هود وگاز صفحه ای، کمد دیواری، و بالکن اشاره کرد.

آپارتمان ۷۸ متری در اردبیل

۴۴

این آپارتمان ۹ ساله در اردبیل واقع شده و متری ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این آپارتمان از کمد دیواری، ام دی اف آشپز خانه ، بالکن و حیاط خلوت برخوردار است. این خانه ۶۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

آپارتمان ۸۶ متری در بیرجند

۷۷

قیمت این آپارتمان ۷۸ متری ۹۵۰ میلیون بوده و در شهر بیرجند قرار گرفته است. آسانسور، پکیج، هود،کف سرامیک، کاغذدیواری، کابینت ام دی آف، دوطبقه پارکینگ و دوربین های مداربسته از ویژگی های این خانه ۹ سال ساز است.

خرید خانه خوش قیمت در تهران، کفش آهنی می خواهد

با نگاهی به آگهی های فوق مشاهده می کنیم که خانه های زیر یک میلیارد تومان در شهرهای مختلف بسیار راحت تر از تهران پیدا می شود. با توجه به رشد روز افزون تورم بخش مسکن پیدا کردن یک آپارتمان خوش قیمت و زیر یک میلیارد تومان در پایتخت یک جفت کفش آهنی نیاز دارد و به ندرت می توان با این قیمت ها خانه ای خرید. این فاصله قیمت چشمگیر بین تهران و سایر شهرها دلایل مختلفی دارد و تا حدودی منطقی است. با نزدیک شدن میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به عدد ۴۵ میلیون تومان و تاثیری که قیمت مسکن بر بازار اجاره بها می گذارد، باید برای رهن کامل یک  خانه ۱۰۰ متری در مناطق متوسط تهران چیزی در حدود ۱ میلیار پول داشت. دقیقا مبلغی که برای خرید خانه در بسیاری از شهرهای کشور کافی است.

در ادامه قیمت رهن و اجاره خانه در مناطق مختلف تهران را مشاهده می کنید:

جدول-مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *