بازنشستگان دوباره تجمع اعتراضی برگزار کردند

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۸

کوتاهی دولت در افزایش رقم حقوق بازنشستگان سبب شده که آنها در سومین هفته امرداد همچنان نسبت به رقم افزایش حقوق ۱۴۰۱ در بیم و امید باشند. بازنشستگان در اعتراض به سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی دولت نسبت به معیشت و زندگی هزاران خانواده بازنشسته، در چند شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

صدها بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی امروز سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۴۰۱ در چند شهر ایران از جمله اهواز، شوش، تهران، شوشتر، اراک، دزفول و اصفهان دست به تجمع اعتراضی زدند.

این اعتراض سراسری در پی تشدید بحران اقتصادی و تحقق نیافتن خواست‌های حقوقی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت.

بازنشستگان با در دست داشتن دستنوشته و سر دادن شعار به مقامات حکومتی از جمله ابراهیم رئیسی اعتراض کردند. «مرگ بر رئیسی»، «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی» و «دولت انقلابی فقط شعار خالی»، «دولت انقلابی چه اسم اشتباهی»، «رزمندگان دیروز گرسنگان امروز» و «مصوبه شورا اجرا باید گردد» از جمله شعارهای بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران بود.

بر اساس ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی این سازمان سالانه رقم همه مستمری‌های بازنشستگی را با توجه به افزایش هزینه زندگی و رقم حداقل دستمزد تعیین و برای تصویب به هیئت وزیران می‌‌فرستد تا بر همان اساس رقم دریافتی بازنشستگی افزایش یابد. امسال اما با وجود اینکه سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد افزایش حقوق را ارسال کرد، دولت با ارقام سازمان تأمین اجتماعی مخالفت و افزایش حقوق بخشی از بازنشستگان را فقط ۱۰ درصد اعلام کرد.

حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر با مصوبه غیرقانونی دولت نهایتا به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش یافت که کمتر از معادل نصف خط فقر در سال ۱۴۰۰ است.

بازنشستگان در اعتراض به این مصوبه‌ی غیرقانونی از شانزدهم خرداد اعتراضاتی را در شهرهای مختلف ایران برگزار کردند. این اعتراضات در برخی شهرها از جمله اهواز به صورت روزانه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *