مخالفت‌ها در ایران با «نهایی» دانستن متن توافق احیای برجام

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۸

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، می‌گوید اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام است و نمی‌تواند پیشنهادهای خود را به‌عنوان متن نهایی توافق احیای برجام معرفی کند.

به گفته نورنیوز اتخاذ تصمیم در این باره تنها در اختیار طرف‌های مذاکره‌کننده است.

این موضع‌گیری که ساعاتی پس از پایان موقت مذاکرات وین منتشر شد در حالی بیان می‌شود که به گفته نماینده روسیه، متن نهایی توافق احتمالی با نظر همه اعضای کشورهای درگیر در مذاکرات تهیه شده و اگر این متن مورد توافق اعضای برجام قرار بگیرد، احیای این توافق ممکن است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس که مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوها برای احیای برجام بود، توئیت کرده است که اگر طرف‌های درگیر در مذاکرات با متن نهایی مخالفت نکنند، برجام اعاده خواهد شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز دوشنبه یک مقام وزارت امور خارجه ایران نیز به خبرنگاران گفت که «با توجه به ادامه بحث‌ها دربارهٔ چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.»

اتحادیه اروپا و آمریکا بارها تأکید کرده‌اند که متن تهیه شده آخرین پیشنهاد کشورهای درگیر در مذاکرات است و ایران باید با اتخاذ تصمیم سیاسی نظر نهایی خود را اعلام کند.

روز دوشنبه پس از چندین روز گفت‌وگوی فشرده کارشناسی و سیاسی، تیم‌های مذاکره‌کننده به کشورهای خود بازگشتند تا با مقامات ارشد کشورشان دربارهٔ آخرین متن توافق احتمالی مشورت کنند.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رادیو فردا گفت: «همان‌طور که اتحادیه اروپا دو هفته پیش اعلام کرد، متنی که آن‌ها ارائه کرده‌اند بهترین و تنها مبنای دستیابی به توافق است.»

او که نخواست نامش فاش شود حاضر نشد تا در مورد موضع ایران گمانه‌زنی کند، ولی گفت: «ایرانی‌ها مرتبا می‌گویند که آماده بازگشت دوجانبه به برجام هستند. همان‌طور که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا روشن کرده است، این متن تنها مبنای ممکن برای دستیابی به هدف مورد نظر است. منتظر می‌مانیم ببینیم که آیا عمل آن‌ها با حرف‌شان یکی است.»

دور تازه مذاکرات ایران و طرف‌های باقیمانده در برجام از روز ۱۳ مرداد آغاز شد و هدف آن بررسی پیشنهادهای جوزپ بورل، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شکستن بن‌بست موجود در احیای برجام بود.

این بن‌بست پس از آن بوجود آمد که به‌رغم یازده ماه گفت‌وگو در وین و توافق طرف‌های حاضر در مذاکرات بر سر متن احیای برجام در اسفند پارسال، ایران خواسته‌های جدیدی مطرح کرد که به گفته آمریکا و اتحادیه اروپا، فرابرجامی هستند.

خروج سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» آمریکا، تضمین تداوم برجام از سوی واشینگتن و بسته شدن پرونده‌های ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران از جمله خواسته‌های فرابرجامی تهران اعلام شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وابسته به سازمان ملل متحد است، می‌گوید ایران هنوز به سوالات و ابهامات در مورد سه مکان اعلام نشده هسته‌ای خود پاسخ‌های قانع‌کننده نداده است.

ابتدا سخن از چهار مکان بود که ایران و آژانس بر سر یکی از آن‌ها به توافق رسیدند و پرونده آن را مختومه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *