دانشجوی ایرانی رتبه اول فارغ‌التحصیلان دانشگاه استانبول را کسب کرد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۹

در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در ترکیه تحصیل می‌کنند

یک دانشجوی ایرانی به نام علی رضایی، موفق شد رتبه اول فارغ‌التحصیلان دانشگاه باغچه‌شهیر استانبول را از آن خود کند.

در مراسم بیست‌ودومین دوره فارغ‌التحصیلی دانشگاه باغچه‌شهیر استانبول، در مجموع سه هزار و ۵۴۰ دانشجو فارغ‌التحصیل شدند که ۵۸۹ نفر آنان خارجی بودند. در این میان، موفقیت علی رضایی، دانشجوی ایرانی، توجه‌ها را به خود جلب کرد.

علی رضایی که در رشته روان‌شناسی تحصیل کرده و در میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه رتبه اول را به دست آورده است، در جشنی که به همین مناسبت برگزار شد، گفت: «هنگامی‌ که در آمریکا بودم و درباره دانشگاه‌های دنیا تحقیق می‌کردم، با دانشگاه باغچه‌شهیر آشنا شدم و آن را برای تحصیل انتخاب کردم.»

او در ادامه مراسم، به خاطره اولین سفر خود به استانبول اشاره کرد و گفت: «نخستین بار در هشت‌سالگی به‌ عنوان گردشگر با خانواده‌ام به استانبول آمدم و از همان موقع گفتم که روزی اینجا زندگی خواهم کرد.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این دانشجوی ایرانی ضمن ابراز خوشحالی از تحقق رویای خود و اینکه «اول» شده است، می‌گوید که قصد دارد تحصیلات تکمیلی خود را نیز در رشته روان‌شناسی ادامه دهد.

در حالی که شرایط ورود به دانشگاه در ایران روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، بسیاری از جوانان بااستعداد برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. ترکیه یکی از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی در سال‌های اخیر است؛ به‌ طوری‌ که براساس آمار اداره مهاجرت ترکیه، در حال حاضر حدود ۱۰ هزار ایرانی با اقامت دانشجویی در این کشور سکونت دارند.

آخرین آمار رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر، ۳۷ درصد برندگان المپیادهای دانش‌آموزی، ۲۵ درصد اعضای بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری خارج از ایران زندگی کنند.

نتایج پیمایش رصدخانه مهاجرت ایران آشکار کرد که در حال حاضر، میل به مهاجرت در میان ۴۰ درصد دانشجویان و ۵۳ درصد استادان دانشگاه و محققان «بسیار زیاد» است. پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی «بی‌ثباتی اقتصادی»، «نارضایتی از شیوه حکمرانی» و «ناامیدی از آینده کشور» را عوامل اصلی افزایش تمایل خود به مهاجرت اعلام کردند.

مهاجرت نخبگان و جوانان بااستعداد که در سال‌های اخیر با شتابی فزاینده‌ ادامه داشت، اکنون به جمعیت دانش‌آموزی ایران هم سرایت کرده است؛ روز ۱۶ خرداد، دانش‌آموزان ایرانی علاقه‌مند به ادامه تحصیل در ترکیه در آزمونی شرکت کردند که وزارت آموزش‌وپرورش ترکیه در چارچوب «بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی» برگزاری می‌کند.

این آزمون در دفتر نمایندگی موسسه آموزشی «یونس امره» در تهران برگزار شد و بیشتر شرکت‌کنندگان آن دانش‌آموزان مناطق دورافتاده ایران بودند. برخی شرکت‌کنندگان آزمون اخیر ترکیه به خبرگزاری آناتولی گفتند که برای شرکت در این آزمون از مناطقی مثل سیستان و بلوچستان به تهران سفر کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به این آزمون واکنش نشان داد و خبرگزاری ایرنا به نقل از وزارت آموزش‌ و پرورش نوشت: «اعزام دانش‌آموز به ترکیه از طریق موسسه یونس امره غیرقانونی است.»

حکومت ایران در حالی مانع از مهاجرت دانش‌آموزان و نخبگان ایرانی می‌شود که امکانات آموزشی مناسب را در اختیار آنان نمی‌گذارد. نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ به‌وضوح آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی ایران برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزش‌وپرورش پولی را جایگزین آموزش فراگیر و رایگان کرده است. در چنین شرایطی، بسیاری از جوانان که به موفقیت خود در ایران امید ندارند، برای مهاجرت اقدام می‌کنند.

رسانه‌های یونان هم در تیرماه ۱۴۰۱ خبر دادند که یک نوجوان پناهنده ایرانی به نام کورش بیگی نورمحمدی، رتبه اول آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور را کسب کرده است. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، از این نوجوان نخبه در دفتر کار خود تقدیر کرد و با انتشار عکس او در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «افرادی که در سیستم آموزشی یونان تحصیل می‌کنند، به این کشور تعلق‌خاطر دارند و اینجا خانواده‌ تشکیل می‌دهند و زندگی می‌کنند، از نظر ما یونانی‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *