درگیری جدید بین گروه طالبان و مرزبانی ایران دستکم یک کشته برجای گذاشت

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۹

درگیری‌ مسلحانه جدیدی که روز یکشنبه، ۹ مرداد، بین گروه طالبان با نیروهای مرزبانی ایران رخ داد، دست‌کم یک کشته و یک زخمی برجای گذاشته است.

بهرام حق‌مل، سخنگوی پلیس طالبان در ولایت نیمروز در جنوب افغانستان، با اعلام این خبر گفت که دلیل درگیری هنوز مشخص نیست.

این سخنگو اعلام نکرد که کشته و زخمی این درگیری، ایرانی هستند یا افغان، اما فرمانده مرزبانی طالبان در ولایت نیمروز فرد کشته شده را عضو قوای طالبان معرفی کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از میثم برازنده، فرماندار منطقه مرزی هیرمند در بخش شمالی استان سیستان و بلوچستان در ایران، از «توقف درگیری» در منطقه شغالک خبر داد ولی گفت که کسی کشته نشده است.

آقای برازنده این رویداد را ناشی از «تجاوز قوای طالبان» نامید و گفت «متجاوزین به عقب رانده شدند».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز گزارش داده که درگیری‌ها به‌دنبال تلاش نیروهای طالبان در برافراشتن پرچم خود، در منطقه‌ای که این خبرگزاری آن را «خارج از قلمرو افغانستان» نامید، رخ داد و سریع نیز پایان گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی در منطقه مورد درگیری در نزدیکی شهرستان کنگ در ولایت نیمروز نوشت که روستائیان به‌دنبال تشدید درگیری‌ها، برای در امان ماندن، خانه‌های خود را ترک کردند.

این نخستین درگیری مرزی میان نیروهای طالبان با مرزبانان ایرانی در یک سال گذشته از زمان روی کار آمدن طالبان نیست.

در آخرین برخورد مسلحانه میان طرفین یک مرزبان ایرانی به نام محمد صیاد، از نیروهای مرزبانی استان سیستان و بلوچستان، با شلیک نیروهای طالبان کشته شد.

ایران بار گذشته نیز تاکید کرد نیروهای طالبان که تازه قدرت را در دست گرفته‌اند، از ممارست کافی و دانش لازم در مورد اصول و حقوق بین‌المللی مرزها و مناطقی که مجاز به مراقبت و استقرار در آن هستند، برخوردار نبوده و نظر به نداشتن تجربه، خطوط مرزی را دقیقا مراعات نکرده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، اوایل بهار پس از یک درگیری مشابه گفت طالبان اشتباها فکر کرده بود که می‌توانند برخی نقاط مرزی را در دست داشته باشند.

ایران از سال‌ها پیش دیوارهایی در منطقه شغالک احداث کرده است و تاکید دارد که برای «مقابله با اشرار» و «قاچاقچیان» است و مسیر دیوار از خاک ایران می‌گذرد اما نیروهای طالبان تلاش کرده‌اند که در این محدوده پرچم طالبان را بالا ببرند.

ایران و افغانستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند اما اکثر تنش‌های یک سال اخیر در نزدیکی مرز ولایت نیمروز با بخش شغالک هیرمند و منطقه مشترک مرزی پل ابریشم، بر سر موضوع‌هایی مانند اختلافات بر سر زمین‌های کشاورزی، آب یا قاچاق رخ داده که به سرعت نیز پایان گرفته است.

طالبان هر بار این درگیری‌ها را سوء تفاهم نامیده و ایران نیز در موارد پیشین ابراز امیدواری کرده بود که قوای طالبان بتوانند با ارتقای دانش و تجربه، از ورود به زد و خورد جدید خودداری کنند.

ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما به خاطر حفظ امنیت مرزها و ملاحظات دیگر خود در قبال منطقه‌، ارتباط و تعامل با حکومت طالبان در کابل را حفظ کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، تسنیم، رویترز و آسوشیتدپرس/ف.ر/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *