خودداری تاج‌زاده از پاسخ به قاضی صلواتی در جلسه محاکمه

By | ۱۴۰۱-۰۵-۲۳

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که مصطفی تاج‌زاده، از فعالین سیاسی منتقد صریح علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دادگاه تفهیم اتهام شده، اما در پاسخ به اتهامات یاد شده سکوت کرده است.

هم‌زمان فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاج‌زاده، در مصاحبه‌ای گفته است همسرش روز شنبه ۲۲ مرداد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برده شده است.

خانم محتشمی‌پور به اصلاحات‌نیوز گفت آقای تاج‌زاده از روز اول تاکید کرده که در این دادگاه «غیرقانونی» شرکت نخواهد کرد و اگر دیدید که من در این دادگاه هستم، بدانید که من را با زور برده‌اند.

خانم محتمشی‌پور می‌گوید: «نمی‌دانیم پرونده اصلا چیست. به من گفته‌اند موضوع انتقاد از رهبری در این پرونده نیست، اما نمی‌دانم اگر نقد به رهبری و نقد به عملکرد شما موضوع اتهامات نیست، چه چیزی است که این قدر شما را نگران کرده و این قدر شما را هراسانده؟»

در این میان خبرگزاری ایرنا گزارش داده که علیه آقای تاج‌زاده کیفرخواست «۳۶ صفحه‌ای» تنظیم شده و سه عنوان اتهام از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» ذکر شده است.

این گزارش اتهامات دیگر را عنوان نکرده و نگفته بر چه اساسی اتهام تبانی علیه امنیت ملی علیه آقای تاج‌زاده مطرح شده است.

ایرنا می‌نویسد پس از قرائت کیفرخواست، رئیس دادگاه از متهم خواست به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و در خصوص اتهاماتی که «با ذکر مصادیق و مستندات به وی وارد شده توضیح دهد و از خود دفاع کند که تاج‌زاده پاسخگو نبود».

قبلا خبرگزاری مهر اتهام آقای تاج‌زاده را «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کرده و بدون اشاره به جزییات نوشته بود که اتهام دیگر آقای تاج‌زاده «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی» است.

ایرنا می‌نویسد رئیس دادگاه بعد از امتناع تاج‌زاده از پاسخ به اتهامات، ختم رسیدگی را اعلام کرد تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به صدور رأی اقدام کند.

این گزارش می‌افزاید یک وکیل به نام (هوشنگ) پوربابایی که پیش از این نیز وکالت تاج‌زاده را برعهده داشته برای قبول وکالت متهم به بازداشتگاه اوین مراجعه کرده که پس از ملاقات با تاج‌زاده با مخالفت وی برای انجام وکالت خود مواجه شده بود.

سایت خبری وکلاپرس ۲۰ مرداد از قول پوربابایی گزارش داده بود که ملاقات کوتاهی با آقای تاج‌زاده داشته است، اما «به دلیل اینکه ملاقات در اتاق کابین و به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد، این موضوع مورد اعتراض موکل قرار گرفت و به خاطر همین مسأله آقای تاج‌زاده حاضر به انجام ملاقات و ادامه گفت‌وگو نشد».

وی افزود: «موکلم اعلام کرد که حاضر به انجام گفت‌وگو با وکیل خود در چنین شرایطی نیست و در نتیجه سالن ملاقات را به همین دلیل ترک نمود و اعلام کرد که در دادگاه حاضر نخواهد شد و از حق دفاع خودش صرف نظر می‌کند.»

آقای پوربابایی گفته است: «من تنها موفق شدم در چند دقیقه بدون اینکه موضوعات پرونده مطرح و مباحث حقوقی رد و بدل شود، موکل خود را ملاقات کنم.»

رسانه‌های حکومتی شامگاه ۱۷ تیر از بازداشت مصطفی تاج‌زاده، معاون پیشین وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، خبر داده بودند.

مصطفی تاج‌زاده در پی انتخابات مناقشه‌انگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد که این محکومیت بعدها یک سال افزایش یافت و در مجموع به هفت سال رسید.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، اصلاحات‌نیوز، وکلاپرس و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *