روح‌الله بازقندی؛ آچار فرانسه طائب و مسئول ترور اسراییلی‌ها که بود؟

By | ۱۴۰۱-۰۵-۳۰

نام روح الله بازغندی یا بازقندی که پیش از این توسط رضا گلپور مطرح شده بود بار دیگر در رسانه‌ها  مطرح شده است؛ فردی که به عنوان معاون پیگیری ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بسیار به حسین طائب نزدیک بوده است. شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال اعلام کرده که بازقندی، معاون ضد جاسوسی سپاه و مسئول عملیات ترورهای شکست خورده در استانبول بوده و این شکست‌ها دلیل برکناری حسین طائب از سمتش بوده است.

از سوی دیگر  موضوع نفوذ اسرائیل در سپاه پاسداران نیز همچنان به صورت پررنگ تر مطرح می شود، تا جایی که سخنگوی سپاه مجبور شده توضیح دهد، «نفوذ دشمن» به مفهوم مصطلحی که در بین نظامیان رایج است، در سپاه پاسداران رخ نداده است. این گزارش‌ها را می‌توان بخش دیگری از تحقیر جمهوری اسلامی توسط اسرائیل دانست.

روح الله بازقندی یا بازغندی کیست؟ 

ایران اینترنشنال به نقل از یک عضو ارشد پیشین سپاه پاسداران اعلام کرده که روح‌الله بازقندی، معاون ضد جاسوسی اطلاعات سپاه، مسئول عملیات شکست‌خورده اخیر در استانبول برای ترور یوسف لوی سیفری، کنسول پیشین اسرائیل و سه زن توریست اسرائیلی بوده است.

در فضای عمومی برای اولین بار رضا گلپور در فایل صوتی تماس تلفنی خود از زندان نام بازقندی و دیگر معاونان طائب را مطرح کرده بود. در برخی گزارش ها نیز نام او به صورت بازغندی نوشته شده است. رضا گلپور، نویسنده‌ای نزدیک به جریان‌های امنیتی محافظه‌کاران محسوب می‌شد. او از همکاران سایت «عماریون»، منتسب به «حزب‌الله» بود و در کتاب جنجالی خود به نام  «شنود اشباح»، اتهامات سنگینی مثل «جاسوسی» را متوجه اصلاح‌طلبان کرده است. اما سال ۱۳۹۵ یک باره خبر بازداشت او منتشر و به «همکاری با دول متخاصم»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «نگه‎داری فشنگ جنگی» متهم و به بیش از ۲۸ سال حبس قطعی محکوم شد. او مهر ماه ۱۴۰۰از اتهامات مطروحه در دیوان عالی کشور تبرئه و از زندان آزاد شد. در بخشی از فایل‌های صوتی رضا گلپور از زندان،  او به افشای نام گروهی از اعضای ارشد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پرداخته است. او در این بخش نام بازقندی را عنوان کرده و گفته بود که «روح‌الله بازقندی»، معروف به «عظیمی»، معاون پیگیری امور ویژه سازمان اطلاعات سپاه است.

در دوره‌ای که گلپور به عنوان یک فرد نزدیک به نهادهای امنیتی به اطلاعات مربوط به سازمان اطلاعات سپاه دسترسی داشته بازقندی معاون امور ویژه سازمان اطلاعات سپاه بوده و بر اساس گزارش‌ها سال ۹۷ به عنوان معاون ضد جاسوسی منصوب شده است.

معاونت ویژه به تعبیری وردست یا آچار فرانسه رییس سازمان اطلاعات سپاه بوده و ماموریت‌هایی که طائب قصد نداشته به دیگر معاونت‌های خود واگذار کند به معاون ویژه واگذار می کرد. از این رو به نظر می‌رسد  این فرد به رئیس سازمان اطلاعات سپاه  بسیار نزدیک بوده است

گلپور در این فایل صوتی از مهدی سیدی معروف به «طاها» به عنوان معاون ضدجاسوسی طائب نام برده بود که قاعدتا بازقندی جانشین او شده است.

او در این فایل از «حمید میرزایی» به عنوان معاونت اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نام برده بود. سال ۹۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که سرتیپ پاسدار حمید میرزایی، از پیشکسوتان و معاونین سازمان اطلاعات سپاه به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده است. پس از آن اعلام شد که او در دوره جنگ مسئولیت ستاد واحد اطلاعات – عملیات لشکر ۲۷ محمد رسول الله را بر عهده داشت. همچنین تصاویر حمید میرزایی با سعید قاسمی و حسین الله کرم از چهره های مشهور به حزب الله منتشر شد.

هر چند ساختار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به صورت دقیق روشن نیست اما دخالت معاونت اطلاعات خارجی در موضوع ترورهای خارج از کشور منطقی تر از دخالت معاونت ضد جاسوسی بوده است.

اینک احتمال دارد که در دوره ریاست محمد کاظمی بر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تعدادی از این معاونان تغییر کرده باشند.

جواد غفاری، سردار اخراج شده از سوریه 

در گزارش ایران اینترنشنال از جواد غفاری، به عنوان معاونت عملیات ویژه اطلاعات سپاه پاسداران نام برده شده است. فردی که رسانه‌ها از اخراج او از سوریه توسط بشار اسد خبر دادند اما مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کردند.

با توجه به حضور غفاری در سوریه او قاعدتا باید در دوره ای عضو سپاه قدس بوده باشد و مطرح شدن عضویت او در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مبهم است.

العربیه در گزارشی نوشته بود که مصطفی جواد غفاری «به دلیل رفتارهای متهورانه و خودسر»، «ایجاد یک شبکه قاچاق» و «قتل‌عام بی‌رحمانه غیرنظامیان» اخراج شده است.

العربیه سپس نوشت که وجود اختلاف بین جواد غفاری با نیروهای ارتش سوریه و نیروهای روسی، به‌ویژه در رابطه با چگونگی تعامل با نیروهای آمریکایی و ترکیه مستقر در سوریه، باعث اخراج او از سوریه شد.

بنابر گزارش تازه «العربیه»، جواد غفاری، در نشست با روس‌ها، از آن‌ها خواست تا در برخی از مراکز نظامی تحت کنترل ایران مانند فرودگاه تی-۴ حضور داشته باشند تا مانع حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی شوند. اما افسران روسی این موضوع را نپذیرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره اخراج مصطفی جواد غفاری، فرمانده سپاه در سوریه، توسط بشار اسد را رد کرد و گفت: «فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره ماموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع سوریه گرفت.»

رضا سراج، بازجوی علی افشاری و خروج از تاریکخانه اشباح

در گزارش های مربوط به شکست عملیات ایران ترکیه نام رضا سراج به عنوان معاون ویژه سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مطرح شده است. فردی که علی افشاری، فعال سیاسی  از نقش او به عنوان سربازجوی خود نام برده بود و در سال های اخیر بیشتر در فضای عمومی مشغول بوده نه فضای امنیتی.

از این رو افشاری نوشته بود که سراج سال‌هاست از سرداب بازجویی و به قول خودش تاریکخانه اشباح بیرون آمده  و این بار در قامت یک استراتژیست کارهای امنیتی را در سطح رسانه و سیاست به صورت علنی دنبال می‌کند.

علی افشاری در گفت‌گو با مرکز اسناد حقوق بشر ایران نیز درباره بازجویی توسط سراج گفته است: «پس از این‌که روحیه‌ی خود را به‌دست آوردم ، به قاضی اعلام کردم که دیگر به سربازجو – که خود را علوی معرفی می‌کرد – پاسخ نمی‌دهم . پس از این‌که بریدم ، چشم‌بندم را در بازجویی برمی‌داشتند. چهره‌ او را دیده بودم. بعدها فهمیدم نام او سراج است. سراج الان گه‌گاهی برای خبرگزاری فارس، مطلب می‌نویسد و در حال حاضر مسئول سازمان بسیج دانش‌جویی است.»

تحقیر دوباره جمهوری اسلامی توسط اسرائیل 

اسرائیل در چند سال اخیر علاوه بر درگیری امنیتی با جمهوری اسلامی، تبلیغات سیاسی و تحقیر کردن را نیز در دستور کار خود قرار داده است.انتشارهای خبرهای جدید درباره شکست جمهوری اسلامی در ترور شهروندان اسرائیلی در ترکیه نماد دیگری از این تحقیر است.

اولین اتفاق از اتفاقات زنجیره ای چند ماه اخیر انتشار فایل صوتی از بازجویی  «منصور رسولی» بود. پس از آن همزمان با انتشار بیانیه سپاه پاسداران درباره بازداشت افرادی به اتهام ربودن «منصور رسولی»، حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران در تهران و در نزدیکی مجلس ترور شد. رسانه‌های اسراییل این ترور را مرتبط با موضوع رسولی دانستند و اعلام کردند که خدایی ماموریت ترور شهروندان این کشور را داشته است.

پس از آن نیز موضوع ترور طائب مطرح شد. شبکه کان روز ۲۹ خرداد این پرسش را مطرح کرد که آیا احتمال می‌رود حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات نظامی سپاه، و «عامل پشت پرده اعزام مأموران به ترکیه برای لطمه زدن به اسرائیلی‌ها» «به نحوی از بین برده شود؟». یک مقام اسرائیلی پاسخ داد: هر احتمالی مطرح است.

اینک نیز انتشار گزارش ها درباره برکناری طائب به دلیل شکست عملیات سازمان اطلاعات سپاه در ترکیه نیز بخش دیگری از این تحقیر است.

شایعه دوباره نفوذ اسرائیل در سپاه و پاسخ سخنگو

همچنین در ماه های گذشته و با شایعه بازداشت  «علی نصیری»، معاون حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا فرمانده حفاظت سپاه بار دیگر نفوذ اسرائیل در سپاه مطرح شده است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز شنبه ۲۹ مرداد گفت که «دشمن در اطلاعات و مجموعه سپاه نفوذی ندارد.»او همچنین گفته که «سازمان حفاظت و اطلاعات سپاه وظیفه حفظ و حراست از سازمان را برعهده دارد و اگر دشمن توانسته بود نفوذی را صورت بدهد امکان نداشت امروز ما به قدرت پهبادی، موشکی برسیم و با قدرت سازمان اطلاعات در داخل و خارج به اهدافمان برسیم.»

شریف همچنین گفت: «اما اینکه یک افسر سپاه را دشمن شناسایی و دو نفر از اراذل و اوباش را برای ترورش اجیر کردند، نمی‌خواهیم بگوییم کم‌اهمیت بود اما پاسداران جدای از عموم مردم که زندگی نمی‌کنند.»

او تأکید کرد که ترورهای انجام شده در ایران «بیان کننده قدرت اسرائیل نیست» و «ما حتما این مختصر رفتارهای ایذایی اسرائیلی‌ها را جمع کردیم و می‌کنیم.»

اشاره رمضان شریف تنها به حسن صیاد خدایی بود اما این تنها ترور در ماه های اخیر نبوده و در ماه های گذشته نیز موضوع ترور علی کمانی و محمد عبدوس از نیروهای امور هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد.

پیش از آن نیز خبر درگذشت «ایوب انتظاری» مطرح شد که نهادهای رسمی ارتباط او با برنامه‌های هوافضا را تکذیب کردند و مشخص شد که از متخصصان «شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد» بوده است.
احسان مهرابی
ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *