زمزمه‌های شکست طرح «دارویار» دولت رئیسی همزمان با تشدید اعتراض‌ها به افزایش هزینه‌ درمان

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۱

در حالی که اعتراض‌های مردمی به افزایش روزافزون قیمت دارو و هزینه درمان در حال گسترش است، مقام‌ها و رسانه‌ها در داخل ایران نسبت به شکست طرح دولت ابراهیم رئیسی در حوزه دارو موسوم به «طرح دارویار» هشدار دادند.

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، به ایسنا گفت: «بعد از حذف ارز ترجیحی مشکلاتی در تامین دارو و به‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص به وجود آمد.»

او در ادامه گفت: «موفقیت طرح دارویار در گرو تعیین روشن اختصاص ارز دارویی است و در صورتی که مشکلات برطرف نشود، طرح به‌ دلیل ابهام یا ضعف مدیریتی به کوچه بن‌بست شکست منتهی می‌شود.»

در حالی که مدت زمان زیادی از اجرای طرح دارویار نمی‌گذرد، بر اساس گزارش ایسنا، کمیسیون اصل ۹۰ به سازمان غذا و دارو مهلت دو هفته‌ای داد تا «ابهامات موجود» در این طرح را رفع کند.

بر اساس این گزارش، از نظر کارشناسان دلیل ابهامات این طرح، تخصیص ارز دارویی به‌ واسطه و بعد پرداخت به داروخانه‌هاست که باید حل شود.

همزمان، علی فاطمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری ساعت سلامت هشدار داد که پس از اجرای طرح دارویار، «بسیاری از مردم و بیماران همچنان از کمبود دارو در داروخانه‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند و معترض هستند.»

او گفت: «باید تا اواخر شهریور و مهر هم صبر کنیم تا ببینیم نتیجه اجرای طرح دارویار در بازار کشور چه می‌شود.»

فاطمی همچنین گفت: «تعداد قابل توجهی از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها قیمت مناسب ندارند و اگر قیمت ‌آ‌ن‌ها اصلاح نشود، ممکن است برخی کارخانه‌ها تولید را متوقف کنند.»

پیشتر نایب رییس انجمن داروسازان ایران، به افزایش تصدی‌گری دولت جمهوری اسلامی در بازار داروی کشور اعتراض کرده و گفته بود این مداخله‌های دولت موجب تضعیف داروخانه‌های خصوصی ایران شده است.

با این حال دولت ابراهیم رئیسی مشکلات دارو را انکار می‌کند.

رییس سازمان غذا و دارو به تازگی گفته است گزارش‌ها درباره کمبود و گرانی دارو «هدف‌دار» است و «از نقاط قوت جمهوری اسلامی بحث داروسازی است».

کمبود پزشک در ایران

همزمان با بحران گرانی و کمبود دارو در ایران، گزارش‌هایی از کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور نیز منتشر شده است.

حسین فرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور گفت: «مهاجرت پزشکان یکی از دردسرهای ماست.»

او در ادامه گفت: «مهاجرت هر پزشک یعنی بسیاری از منابع و سرمایه‌گذاری‌های ما نیز هدر می‌رود اما با زور نمی‌توان کسی را نگه داشت یا فرستاد جاسک یا بشاگرد مستقر شوند.»

روز چهارشنبه نیز رییس سازمان نظام پزشکی اهواز گفت: «روزانه دو تا ۱۰ پزشک درخواست گواهی مهاجرت می‌کنند».

او گفت: «ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که برای عمل‌های سخت قلب مجبور به وارد کردن پزشک متخصص از خارج کشور شویم.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *