جذب و «هدایت» نخبه‌ترین دانش‌آموزان ایرانی به ترکیه «ادامه دارد»

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۱

در حالی که پیشتر وزارت آمورش و پرورش ایران خواستار توقف اعزام دانش‌آموزان نخبه ایرانی به ترکیه شده بود، یک مقام این وزارتخانه گفت که هنوز آزمون‌هایی در برخی مناطق ایران برای جذب و «هدایت» نخبه‌ترین دانش‌آموزان ایرانی به ترکیه برگزار می‌شود.

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، روز دوشنبه ۲۱ شهریور، به خبرگزاری ایسنا گفت که ترکیه همچنان آزمون‌هایی مثل آزمون «یوس» در تبریز و برخی مناطق دیگر ایران برگزار می‌کند و «به‌طور غیررسمی» دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل ایرانی را جذب می‌کند.

این گزارش می‌نویسد که یک مؤسسه ترکیه‌ای «که در تهران مستقر بود با کمک بنیاد معارف ترکیه و با اغوای دانش آموزان در اقصی نقاط ایران، آنها را به تهران فراخوانده و از میان این دانش آموزان نخبه، مسابقه علمی برگزار و نخبه‌ترین‌ها را برای ترکیه، بورسیه می‌کرد.»

بنابر گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود اغلب این دانش‌آموزان که از مناطق محروم و دورافتاده ایران برای شرکت در آزمون به تهران آمده‌اند و برای تحصیل در دبیرستان‌های «امام خطیب» ترکیه رقابت می‌کنند.

مهدی فیاضی روز دوشنبه افزود که اعزام دانش‌آموزان به ویژه «در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی که متقاضی زیادی دارد» صورت می‌گیرد.

فیاضی ادامه داد که وزارت آموزش و پرورش به وزارت ارشاد هشدار داده تا جلو اقدامات موسسات ترکیه فعال در این زمینه را بگیرد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز «دو سه مرتبه پیگیری کرده» است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اولین بار در اواسط خردادماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که شعبه مؤسسه یونس امره ترکیه در تهران، اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مدارس کشور ترکیه می‌کند.

تاکنون گزارش‌های متعددی از مهاجرت دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه‌های ایران منتشر شده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» روز یکشنبه ۲۰ شهریور با انتشار گزارشی بر اساس آماری که منبع آن را اعلام نکرده از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب طی یک سال گذشته» از ایران خبر داده و اضافه کرده است که طی چهار سال اخیر «۱۶ هزار پزشک عمومی» هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.

اما دربارهٔ مهاجرت دانش‌آموزان ایرانی به خارج از کشور آمار دقیقی در دست نیست.

جذب دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه در حالی است که در سال‌های اخیر مهاجرت ایرانیان به ترکیه و خرید خانه از سوی آنان در این کشور شدیداً افزایش یافته است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *