انجمن داروسازان: سرم در داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شده و ذخایر استراتژیک داروها به صفر رسیده

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۴

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان، اعلام کرد که سرم در داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شده و ذخایر استراتژیک داروها به صفر رسیده است. او دلیل افزایش مصرف سرم را افزایش بیماری‌های گوارشی ذکر کرد و گفت سرم فقط به داروخانه‌های منتخب و تعدادی از داروخانه‌های دولتی داده می‌شود.

به گفته فاطمی، روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بطری سرم در کشور تولید می‌شود که این میزان به اندازه نیاز کشور است اما در برخی مقاطع به دلیل افزایش بیماری‌های فصلی، کمبود سرم وجود دارد.

او همچنین اعلام کرد ذخایر استراتژیک داروها به ویژه سرم طی دو سال شیوع کرونا به صفر رسیده است.

به گفته نایب رییس انجمن داروسازان، به دلیل بازگشت زائران مراسم اربعین و احتمال مراجعه آنان به مراکز درمانی به دلیل بیماری‌های عفونی، دستگاه گوارش و گرمازدگی، واردات سرم ضروری است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی درباره کمبود دارو و همچنین افزایش شدید قیمت داروها منتشر شده و انجمن داروسازان از نایاب شدن ۱۰۰ دارو خبر داده بود.

در همین حال همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در اردیبهشت ماه گفته بود علاوه بر داروهای خاص، داروهای بسیار معمولی هم کمیاب شده است.

در فروردین ماه نیز بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو، تایید کرده بود در سال گذشته قیمت داروهای وارداتی شش برابر شده و داروهای داخلی نیز تا دو برابر افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *