رئیسی در اجلاس یونسکو علیه سند ۲۰۳۰ سخنرانی کرد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۹
ابراهیم رئیسی که در نیویورک به سر می‌برد، در یک سخنرانی در اجلاس یونسکو، علیه سند تحول آموزشی این سازمان معروف به «سند ۲۰۳۰» سخنرانی کرد و آن را دارای «رویکردهای سکولار» دانست.

آقای رئیسی بعدازظهر دوشنبه در این اجلاس تحول آموزشی یونسکو در نیویورک از «تهاجم فرهنگی» سخن گفت و از نهادهای بین‌المللی خواست «به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها» احترام بگذارند.

او افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک‌بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است.»

ابراهیم رئیسی که به عنوان رئیس‌ جمهوری اسلامی، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران را برعهده دارد، شهریور سال گذشته کمی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، مصوبه این شورا برای «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» را ابلاغ کرد.

سند ۲۰۳۰ دستاورد نشست رهبران کشورها، نمایندگان نهادهای تخصصی سازمان ملل و فعالان جامعه مدنی در سپتامبر سال ۲۰۱۵ است که شامل ۱۷هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است که نقشه راه جامعه بین‌المللی را در زمینه توسعه پایدار برای سال ۲۰۳۰ ترسیم می‌کند.

آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، احترام به تنوع فرهنگی و ترویج آموزش بین فرهنگی، کنار گذاشتن گفتمان هویتی بسته، تربیت نسل جدید با نگاه شهروند جهانی، فرهنگ صلح و عدم خشونت، از اهداف این سند است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال ۹۸ در یک سخنرانی با این سند مخالفت کرد و مدعی شد که این سند بین‌المللی «سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی» را ترویج می‌کند.

او همچنین مدعی تلاش «دشمن» برای «نفوذ» در آموزش و پرورش ایران از طریق سند ۲۰۳۰ یونسکو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *