جاوید رحمان، گزارشگر سازمان ملل: قانون حجاب اجباری را با شدیدترین لحن محکوم می‌کنم

By | ۱۴۰۱-۰۶-۳۰

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی، قانون اجباری بودن حجاب را در ایران «با شدیدترین لحن» محکوم کرد و از حکومت جمهوری اسلامی در ایران خواست تا به اجرای این قانون، پایان دهند.

آقای رحمان گفت که قانون حجاب اجباری، «حقوق اولیه و شرافت زنان» را هدف گرفته است.

در پی جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی که به اتهام بدحجابی دستگیر شده بود، اعتراض‌های فزاینده‌ای در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته که در بسیاری از آنها، زنان روسری‌هایشان را از سر می‌دارند.

همچنین تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد زنان ایرانی در اعتراض به قانون حجاب اجباری، روسری‌هایشان را به آتش می‌کشند.

همزمان انتشار گزارش‌ها درباره سرکوب معترضان و خشونت ماموران نیز ادامه دارد.

جاوید رحمان گفت درباره نگرانی‌های عمده‌ای که از نقض حقوق بشر وجود دارد، مقام‌های سازمان ملل در حال انجام تحقیقات مستقل هستند.

آقای رحمان گفت از مقام‌های ایران می‌خواهد که آنها نیز درباره جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی و همچنین کشته شدن معترضان در ایران، تحقیقاتی انجام دهند و پاسخگو باشند.

او از جامعه جهانی نیز درخواست کرد که مقام‌های ایرانی را تحت فشار بگذارند تا به تحقیقات مستقل تن دهند.

آقای رحمان در بخش دیگری از سخنانش، برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان و معترضان را در ایران محکوم کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا از خشونت دست بکشند.

او گفت از «کارزاری که در ایران علیه تبعیض» راه‌ افتاده حمایت می‌کند.

جاوید رحمان گفت: «من در ژنو هستم و همین‌جا با جامعه جهانی و اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در تماسم. من هم کارزاری را برای مقابله با خشونت علیه زنان (در ایران) راه می‌اندازم.»

جاوید رحمان که از زمان منسوب شدن به مقام «گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران» اجازه پیدا نکرده به ایران سفر کند، تاکنون بارها با انتشار گزارش‌هایی به موارد نقض حقوق بشر در ایران پرداخته است.

در پی سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها در ایران در چهار روز اخیر، سازمان ملل پیش از آقای رحمان نیز ابراز نگرانی کرده است.

نادا النشیف، سرپرست دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت گزارش‌هایی موجود است که نشان می‌دهد مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد «از ناحیه سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته» و به خوردو کوبیده شده است.

سازمان ملل از رهبران جمهوری اسلامی خواست تا به شهروندان اجازه بدهند تا به شکل مسالمت‌آمیز اعتراض خود را نشان دهند.

وزیر خارجه آلمان هم روز سه شنبه از حکومت ایران خواست به اعتراضات خیابانی زنان توجه کند و گفت آنها برای دفاع از حقوق انسانی خود برخاسته اند.

آنالنا بائربوک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «باید حرف این زنان شنیده شود، چون اینها خواستار حقوقی هستند که مردم در هر جایی باید داشته باشند.»

پیشتر وزیر خارجه کانادا بیانیه ای را درباره مرگ مهسا امینی در توییتر منتشر کرده بود. او نوشت: «مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت رخ داد. دل من پیش عزیزان او و زنان ایران است.»

او افزود: «کانادا خواستار تحقیقات کامل و شفاف درباره مرگ اوست. ما ایران را ترغیب می کنیم به همه اشکال آزار و تبعیض علیه زنان پایان دهد و به حق تظاهرات مسالمت آمیز احترام بگذارد.»

جاوید رحمان نیز در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی، اتفاقی را که برای مهسا امینی رخ داده، «یک تراژدی بزرگ برای زنان ایران، مردم ایران و مردم همه‌جای جهان» توصیف کرد.

او گفت: «این اتفاق، پرونده‌ای دیگر از خشونت حکومتی در ایران است.»

آقای رحمان همچنین تایید کرد که حکومت ایران در چند روز اخیر، اینترنت را در کشور مختل کرده است.

او گفت درباره آنچه این روزها می‌گذرد و کسانی که در جریان اعتراض‌ها کشته می‌شوند نیز باید تحقیقاتی صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *