بیانیه ده‌ها هنرمند و نویسنده ایرانی: جهان به مماشات با جمهوری اسلامی پایان دهد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۳۱

«۱۰۲ هنرمند، نویسنده و شاعر ایرانی در تبعید» در واکنش به کشته شدن مهسا امینی توسط «پلیس امنیت اخلاقی» با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف «مماشات جامعه جهانی» با جمهوری اسلامی شدند.

در این بیانیه «قتل» مهسا (ژینا) امینی در «ادامه تبعیض و ظلمی» عنوان شده که «بیش از چهار دهه زنان ایرانی را در چنبره خود گرفتار کرده است».

در ادامه بیانیه این هنرمندان، نویسندگان و شاعران ایرانی آمده است: «رژیم جمهوری اسلامی در این جنایت نیز چون کشتار معترضان در سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶، ۹۸ و همچنین شلیک به هواپیمای ۷۵۲ راه دروغ و انکار در پیش گرفت که اگر نبود همراهی خانواده و شرافت پزشکان مهسا او نیز به خیل زنانی می‌پیوست که قربانی خشونت سیستماتیک جمهوری اسلامی شده و نام و روایت‌شان مسکوت مانده است.»

این شخصیت‌ها در ادامه بیانیه خود ضمن حمایت از «اعتراض شجاعانه مردم ایران» خواستار «محاکمه آمران و عاملان این «جنایت که مجموعه حاکمیت را در برمی‌گیرد» شده و از جامعه جهانی خواسته‌اند که به «مماشات با این رژیم غیرمشروع و مرتجع پایان دهد» و «با عضویت آن در کمیسیون مقام زنان سازمان ملل موافقت نکند.»

جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که در پی سفر به تهران در بازداشت نیروی موسوم به «گشت ارشاد» جان باخت، در روزهای اخیر موج گسترده‌ای از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است.

علاوه بر تجمع‌های گسترده مردم در بیش از ۸۰ شهر در ایران، طیف گسترده‌ای از چهره‌های شناخته‌شده ایرانی و غیر ایرانی همچنین نهادهای بین‌المللی و دولت‌ها کشته شدن او و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مردمی در ایران را محکوم کردند.

در ادامه بیانیه «۱۰۲ هنرمند، نویسنده و شاعر ایرانی در تبعید» از جمهوری اسلامی به عنوان «دیکتاتوری مستبد» نام برده شده که «عمر و جان ایرانیان و آب و خاک ایران را قربانی ایدئولوژی خود کرده» و از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور آن به سازمان ملل انتقاد شده است.

در این بیانیه از آقای رئیسی به عنوان «یکی از اعضای هیئت مرگ در اعدام‌های دهه ۱۳۶۰» نام برده شده و از این که به او امکان «دروغ‌پراکنی و پروپاگاندا» داده شده، انتقاد شده است.

از جمله امضاکنندگان این بیانیه ایرج جنتی عطایی، داریوش آشوری، مانا نیستانی، محبوبه بیات، شیرین نشاط و شهیار قنبری بوده‌اند.

همزمان با حضور ابراهیم رئیسی در سازمان ملل، شماری از ایرانیان مقیم آمریکا با حضور در مقر این سازمان در نیویورک در روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور اعتراض خود را نسبت به تردد آزاد مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه رئیس‌‌جمهوری فعلی ایران مطرح کرده‌اند.

پیش از این سفر آقای رئیسی، ده‌ها عضو دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن خواستار صادر نشدن روادید برای رئیسی شده بودند.

آقای رئیسی در سخنرانی خود در جریان هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورهای غربی را به اتخاذ «استانداردهای دوگانه» در رابطه با حقوق بشر از جمله حقوق زنان متهم کرد.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *