ادامه اعتراض‌ها علیه حکومت در ایران در روز پنج‌شنبه با وجود قطع گسترده اینترنت

By | ۱۴۰۱-۰۶-۳۱

اعتراض‌های سراسری در ایران در پی «قتل دولتی» مهسا امینی که به دست گشت ارشاد بازداشت شده بود، روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور با وجود قطع دسترسی مردم شهرهای مختلف به اینترنت ادامه یافت.

برابر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، روز پنج‌شنبه اینترنت همراه و خانگی در بخش‌هایی از تهران و برخی دیگر از نقاط کشور به شکل کلی قطع شده است و به همین دلیل، اطلاع دقیقی از جدیدترین اخبار مربوط به اعتراض‌ها در شهرهای مختلف در دست نیست.

زنان تهرانی و آتش زدن روسری‌ها

تصاویری از تهران منتشر شده است که نشان می‌دهند گروهی از زنان معترض امروز در خیابان وصال شیرازی تجمع کرده‌اند.

زنان در این تجمع همراه با شعارهای اعتراضی، روسری‌های خود را مقابل تصویری از علی خامنه‌ای به آتش کشیدند‌.

همچنین ویدیوهایی از خیابان حجاب تهران منتشر شده که نشان می‌دهند مردم معترض، روز ۳۱ شهریور با شعار «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما» دست به تجمع زده‌اند.

کرمانشاه؛ مراسم تشییع مینو مجیدی تبدیل به صحنه تظاهرات شد

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند تجمع اعتراضی مردم کرمانشاه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافته است.

افرادی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مینو‌ مجیدی حاضر شده بودند، با سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان کردی، تظاهرات خود را آغاز کردند.

مینو مجیدی روز ۲۹ شهریور در جریان اعتراض مردم کرمانشاه به‌ دست ماموران انتظامی و امنیتی کشته شد.

جرقه آغاز دور تازه اعتراضات از روز ۲۶ شهریور و به دنبال خاکسپاری مهسا امینی زده شد. معترضان علیه نظام شعار دادند و زنان معترض روسری از سر برداشتند.

پس از حمله و شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به مردمی که در ادامه مراسم تشییع مهسا امینی مقابل فرمانداری سقز تجمع کردند، موج گسترده‌ای از اعتراض‌های خیابانی در ایران شکل گرفت که همچون اعتراض‌های سال‌های قبل با سرکوب شدید و خونین از سوی حاکمیت روبه‌رو شد.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال ماموران امنیتی و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری با آمبولانس و حمله معترضان به برخی از آن‌ها، سخنگوی وزارت بهداشت از تخریب ۶۱ آمبولانس سازمان اورژانس کشور در جریان تجمعات خبر داد.

بنا بر گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، نیروهای امنیتی در برخی شهرستان‌ها برای سرکوب اعتراضات روزهای اخیر، از وانت‌های حمل بار و وانت‌های یخچال‌دار شرکت‌های لبنی و کارخانه‌ها برای حمل ماموران امنیتی و بازداشت شدگان استفاده کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه، سازمان حقوق بشر ایران با اعلام آمار تفکیک شده‌ای از کشته‌شدگان تظاهرات اعتراض‌‌آمیز روزهای اخیر نوشت: «۱۱ نفر در آمل، شش نفر در بابل، یک نفر در بندر انزلی، دو نفر در دیواندره، یک نفر در سقز، یک نفر در دهگلان، یک نفر در مهاباد،یک نفر در ارومیه، یک نفر در کرج، یک نفر در پیرانشهر، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در اشنویه، یک نفر در قوچان و یک نفر در تبریز کشته شده‌اند.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی هم در بخش خبری ساعت ۱۴ روز پنج‌شنبه خود، بدون اشاره به جزییات و منبع آمار خود، از کشته شدن ۱۷ نفر از حاضران در اعتراضات و نیروهای امنیتی خبر داد. خبرگزاری فرانسه شمار نیروهای امنیتی کشته شده را سه نفر گزارش کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما با صدور بیانیه‌ای، اعتراضات سراسری مردم ایران را «توطئه سازمان‌یافته دشمن علیه ارکان امنیت‌آفرین کشور» خواند و نیروی انتظامی را «ضامن اقتدار و امنیت کشور» دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *