حمایت جهانی از اعتراضات ضدحکومتی ایران؛ از صدراعظم آلمان تا رهبران کرد ترکیه

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۱

با گسترش تظاهرات مردم ایران درپی کشته شدن مهسا امینی، مقامات کشورهای جهان و شخصیت‌های مختلف بیشتری از این اعتراضات حمایت کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند به سرکوب خشونت‌بار خود علیه مردم پایان دهند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز جمعه در توییتی نوشت: «این وحشتناک است که مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس تهران جان باخت. همچنین جان باختن زنان شجاع در تظاهرات ایران من را آزرده می‌کند.»

او افزود: «مهم نیست در کجای دنیا: زنان باید بتوانند مستقل و بدون ترس از جان خود، زندگی کنند».

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و سلجوق میرزا کلی، شهردار زندانی شهر کردنشین دیاربکر در ترکیه، در حمایت از اعتراضات ایران سر خود را تراشیدند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دولت اوباما، در توییتی نوشت: ایرانیان برای حقوق اولیه انسانی خود تظاهرات می‌کنند. آنان شایسته زندگی عاری از خشونت و ارعاب هستند. چشم جهان به شماست.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، پنج‌شنبه ضمن ابراز همبستگی کنگره آمریکا با مردم ایران در سوگ «مرگ هولناک» مهسا امینی، گفت: «صداهای شجاعانه مردم ایران در سراسر جهان شنیده می‌شود.» او افزود: «تهران باید به کارزار خشونت‌آمیز و سیستماتیک برای آزار زنان و دختران پایان دهد.»

پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه «گشت ارشاد» و فرماندهان پلیس امنیت اخلاقی و فرمانده نیروی زمینی ارتش را تحریم کرد، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت: «همانطور که بایدن در نشست سازمان ملل گفت آمریکا از زنان شجاعی که در ایران برای حفظ حقوق اولیه خود اعتراضات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کنند، حمایت و سرکوب وحشیانه دولت را محکوم می‌کند.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در واکنش به تحریم گشت ارشاد این نهاد را «مسئول قتل مهسا امینی» خواند و افزود: «ما به پاسخگو کردن مقام‌های ایرانی و حمایت از شایستگی ایرانیان برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.»

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در نشست سازمان ملل، گفت: «رژیم ایران از یهودی‌ها، زنان و غرب متنفر است و آنها را مانند مهسا امینی می‌کشد.»

لاپید گفت: «جوانان ایرانی دارند از غل و زنجیر رژیم جمهوری اسلامی رنج می‌کشند و جهان سکوت می‌کند.»

وزارت امور خارجه نیوزیلند به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: از مرگ دلخراش مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس ایران باخبر هستیم. در روابط دو جانبه و در مجامع بین المللی به طور مرتب نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می‌کنیم

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در توییتی نوشت: «از مردم ایران که در حال تظاهرات مسالمت‌آمیز و ابراز خواسته‌های خود هستند، با قدرت حمایت می‌کنیم. از رژیم ایران می‌خواهیم به سرکوب آزادی بیان پایان داده و آزار و تبعیض علیه زنان را متوقف کند.»

در همین حال، گروهی از اعضای دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده خواستند به محض دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارایٔه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با این تقاضا موافقت کرده و برای کمک به حفظ ارتباط اینترنتی مردم ایران هر چه در توان دارد انجام دهد.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، تاکید کرد دولت ایالات متحده برای دسترسی معترضان ایران به اینترنت، باید همه موانع اداری فورا رفع شود.

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با تاکید بر لزوم حفظ ارتباط اینترنتی معترضان در ایران گفت: ایالات متحده باید با همه توان خود به ایرانیان شجاعی که علیه بی‌عدالتی تظاهرات می‌کنند، کمک کند.

بیل کلینتون، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، گفت: «جان باختن مهسا امینی را محکوم می‌کنم و به تقاضاها برای تحقیق و تفحص بی‌طرفانه می‌پیوندم. از مردم ایران که خواستار پاسخگویی مقامات شده و در دفاع از حقوق اولیه بشر برای زنان در مقابل خشونت نیروهای امنیتی اعتراض می‌کنند حمایت می‌کنم.»

تئو فرنکن، نماینده پارلمان بلژیک، در توییتی نوشت: «از انتشار هشتگ مهسا امینی حمایت کنید. من همیشه از یک ایران آزاد حمایت می‌کنم. ایران آزاد از نظر ژئوپولیتیک به نفع ما است. باعث تاسف است که اتحادیه اروپا روابط چنین نزدیکی با رژیم آیت‌الله‌ها دارد. این یک اشتباه بزرگ است.»

مسیح علینژاد، فعال حقوق بشر به ایران اینترنشنال گفت: «اینترنت باشد یا نباشد، خامنه‌ای که هست، مردم در خیابان بمانند.»

مسیح علی‌نژاد گفت: «مردم حق دارند بگویند اگر هنرمندان اعلام نکنند دیگه صداوسیما نمی‌روند، آنها هم در قتل مردم شریک هستند.»

فرامرز اصلانی، آهنگساز و خواننده، به ایران اینترنشنال گفت: «وقتی من می‌گویم بیایید آغازی باشیم برای یک پایان دل‌خواه، این پایان خواسته مردم است.»

مارک رافالو، بازیگر معروف آمریکایی، در حمایت از معترضان ایران در توییتی نوشت: «از تلاش مردم ایران برای آزادی حمایت کنید.»

ایرینا شایک، مدل و بازیگر معروف، تصویری از مهسا امینی در اینستاگرام خود منتشر و برای همه مردم صلح آرزو کرد.

نیت بازولیک، بازیگر استرالیایی، در توییتی نوشت: «تماشای حوادثی که این روزها در خیابان‌های ایران اتفاق می‌افتد واقعا شوکه کننده است.»

پارسا پیروزفر، بازیگر سینما و تئاتر، در واکنش به سرکوب اعتراضات سراسری در اینستاگرامش نوشت: «کدام آب مقدس این خون‌ها را خواهد شست؟ کدام بهشت پاداش آتش این گلوله‌هاست؟»

در همین حال، بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، وزارت اطلاعات با احضار مدیران مسئول رسانه‌ها، به آنها دستور دادند دیگر هیچ خبری درباره مهسا امینی منتشر نکنند و از انتشار گزارشی در تایید اعتراضات پرهیز کنند.

ابراهیم ریٔیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در نیویورک، حفظ حقوق شهروندان را جزو «وظایف ذاتی» جمهوری اسلامی خواند و گفت که این حکومت به دنبال اجرای عدالت درباره همه شهروندان است. او افزود: «اعتراضات همواره بوده و هست و شنیده می‌شود اما باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل شد.»

نهاد زنان سازمان ملل از درخواست کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان برای انجام تحقیق و تفحص فوری درباره جان باختن «فاجعه‌بار» مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد اعلام حمایت کرد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *