عقبگرد اقتصاد ایران در دولت سیزدهم: قیمت دلار در بازار سیاه

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۲
قیمت دلار با روند آرامی در کانال ۳۱ هزار تومان در حال نوسان است و در حال حاضر در بازار سیاه ۳۱۶۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند قیمت دلار مستقیما با مذاکرات برجام گره خورده و در شرایطی که در مذاکرات متوقف شده همچنان در همین نرخ پایین و بالا می‌شود تا خبری مبنی بر شکست یا ادامه آن منتشر شود.
از طرفی سفر رئیس جمهور که فرصت خوبی برای گفتگو‌های برجامی بود نیز نتوانست راهی از پیش ببرد و به همین دلیل بازار دلار به سفر رئیسی هیچ واکنشی نشان نداد.در این میان، برخی مقامات خارجی درباره روند پرونده هسته‌ای اظهارنظر‌های متفاوت و گا‌ها انتقاداتی داشتند. در همین رابطه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «من منتظر دریافت موضع همه در مورد متن پیشنهادی هستم، اما اگر صادقانه صحبت کنم هیچ چیز دیگری را نمی‌بینم که بتواند به توافق نهایی منجر شود.»نکته دیگری که می‌تواند بر قیمت دلار موثر باشد تنش‌ها و اتفاقات داخلی اخیر است. اما سوال اصلی این است که دلار در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌رود؟

عقبگرد اقتصاد ایران در دولت سیزدهم
سید مرتضی افقه، اقتصاددان می‌گوید: ما در حالی که در تنگنای اقتصادی شدید ناشی از تحریم‌ها هستیم حداقل در داخل باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که آرامش برقرار باشد، زمینه سرمایه گذاری فراهم شود و فشار‌ها به مردم و به خصوص جوانان کمتر شود، اما متاسفانه دولت جدید از زمان روی کار آمدن نه مساله تحریم‌ها را حل کرده و نه در داخل زمینه آرامش را فراهم کرده است.او  گفت: یکی از مهم ترین، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین پیش نیاز‌های پیشرفت و رونق اقتصادی و رفاه ناشی از آن، وجود آرامش در داخل و در روابط خارجی است. سرمایه گذاران حداقل باید برای دو دهه نسبت به آینده خوشبین باشند تا اقدام به سرمایه گذاری کنند.

تاثیر تنش‌های اخیر بر رفاه مردم
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سرمایه گذاری مهم‌ترین رکن اساسی برای ایجاد اشتغال برای کاهش نابرابری و فقر و در نهایت افزایش رفاه و رشد اقتصادی است؛ بنابراین پیش نیاز این مساله اگر فراهم نباشد سرمایه گذاری اتفاق نمی‌افتد؛ آن هم در شرایطی که ما برای دهه‌ها متکی به نفت بودیم و نفت همیشه اقتصاد را تقویت می‌کرد و الان از آن حداقل به صورت مستقیم محروم هستیم.افقه با بیان اینکه هرچند نفت را با شیوه دور زدن تحریم‌ها می‌فروشند، ادامه داد: این روش فروش نفت و دریافت درآمد آن پرهزینه است؛ بنابراین هر گونه خطا در اقدام و تصمیم گیری که منجر به بهم خوردن آرامش جامعه شود آن هم در شرایط سختی که در روابط بین الملل داریم، زمینه‌های داخلی پیشرفت اقتصادی و رفاه را هم از بین می‌برد.وی افزود: تنش‌های اخیر هرچند ناشی از یک اشتباه بود و‌ای کاش این اشتباه قبل از این بهتر مدیریت می‌شد تا تنش‌ها ادامه پیدا نکنند. این تنش‌ها باعث می‌شود که سرمایه گذاران داخلی از سرمایه گذاری پرهیز کنند تا زمانی که آرامش برگردد.

نوسان جزئی قیمت دلار تا آغاز مجدد مذاکرات
این اقتصاددان با بیان اینکه قیمت دلار رابطه تنگاتنگی با تحریم‌ها دارد، گفت: دلار مستقیما ارتباطی به تنش‌ها ندارد، ولی اگر تجمعات و تنش‌ها طولانی شود زمینه خروج سرمایه از کشور فراهم می‌شود و اگر به این نقطه برسیم آنگاه تقاضا برای دلار افزایش پیدا می‌کند؛ ولی در شرایط فعلی قیمت ارز وابسته به احیا و یا عدم احیای برجام است و همچنان اخبار مثبت یا منفی در ارتباط با نتیجه مذاکرات تاثیرگذار است.افقه افزود: فعلا مذاکرات متوقف شده و تا زمان شروع مجدد یا اعلام شکست یا اعلام موفقیت به صورت کج دار و مریز نوسانات جزئی ادامه خواهد داشت و به هر حال خریداران و فروشندگان و فعالان بازار ارز منتظر نتیجه قطعی مذاکرات می‌مانند تا رفع یا عدم رفع تحریم‌ها مشخص شود.

اقتصاد 24:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *