تهدید غلامحسین محسنی اژه‌ای علیه سلبریتی‌ها و “کسانی که به خیابان آمده‌اند”

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۴

رئیس قوه قضائیه می‌گوید که “روح خدا در راهپپیمان حکومتی متبلور شده است”. او چهره‌های شاخص هنری و ورزشی که با اعتراضات ابراز همبستگی کرده‌اند را به “همصدایی با دشمن” متهم کرد. همزمان اعتراضات و موج همبستگی‌ها ادامه دارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه، ۴ مهر، در در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه، ابتدا به تمجید و ستایش از راهپیمایی‌های چندگانه که با بسیج هواداران حکومت  در روزهای اخیر برگزار شد پرداخت. گرچه خبرها و تصاویر منتشرشده، از شمار نسبتا کم حاضران در این راهپیمایی‌ها حکایت داشت، ولی اژه‌ای در توصیف آنها گفت: «انسان با مشاهده جمعیت عظیم شرکت‌کننده در راهپیمایی‌های روزهای اخیر این احساس را پیدا می‌کرد که روح خدا در این جمعیت‌ها متبلور است و همین امر وظیفه ما را در قبال این مردم … بیشتر می‌کند.»

راهپیمایی‌های حکومتی در خود ایران هم با انتقادهای زیادی روبرو شده است. عباس عبدی، روزنامه‌نگار منتقد در ایران در واکنش به راهپیمایی‌های حکومتی نوشته است: «قدرت‌نمایی واقعی زمانی است که امکان تظاهرات برای منتقدین نیز فراهم شود. آنچه دیده می‌شود، ضعف است نه قدرت.»

در سال‌های قبل معمولا تظاهرات و راهپیمایی‌های حکومتی در کنار سایر تمهیدات امنیتی و قضایی و پلیسی فضایی از ترس ایجاد می‌کرد و نقطه‌ ختمی ولو موقتی برای ناآرامی‌ها بود. این بار اما به رغم دو بار به میدان آمدن هواداران حکومت و تصرف خیابان‌ها، اعتراضات کاهش و افتی نشان نمی‌دهند.

“همه آنها که به خیابان آمدند …”

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنانش هنرمندان و ورزشکاران و شمار زیادی از سلبریتی‌های گستره‌های مختلف را که با اعتراضات جاریمردم ایران اعلام همبستگی کرده‌اند به “همصدایی با دشمن” متهم کرد.

اژه‌ای افرادی را که به ادعای او ” با حمایت این نظام مشهور شدند و به جای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند با دشمن همصدا شدند” تهدید کرد.

او در توصیف “اتهام” این افراد گفت: «دشمن به وسیله زبان و صفحات مجازی آنها اغتشاش ایجاد کرد و جوانان را بدین وسیله تحریک کرد که به خیابان‌ها بیایند.”

رئیس قوه قضائیه این خط و نشان را کشید که “مسببین این اعمال، پشتیبانان آنها و کسانی که با جعل و نشر مطالب کذب، مردم را تحریک کردند، همه آنها بدانند که خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پس دهند و پرداخت کنند.”

دور اخیر اعتراضات در ایران از جمله به این خاطر از دوران قبل متمایز شده که شمار زیاد و متنوعی از سلبرینی‌های هنری و ورزشی و اجتماعی که کم و بیش با نهادهای حکومتی کار می‌کردند و کمتر با اعتراضات و مطالبات مردم همراه می‌شدند نیز به اعلام همبستگی با معترضان روی آورده‌اند.

اژه‌ای در ادامه با متهم‌کردن “همه آنها که به خیابان آمدند” به “کشتن بسیج‌ها و تخریب اموال عمومی” متهم نمود و تهدید کرد که “در نهایت اقتدار و قاطعیت (با آنها) برخورد خواهد شد.”

“تقصیر فضای مجازی رهاشده است”

رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شاه‌‌بیت تحلیل‌ها و تهدیدهای رهبر و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی که ناآرامی‌ها و نارضایتی‌های مردم را به “رهابودن فضای مجازی” ربط می‌دهند، تکرار کرد و از شورای عالی فضای مجازی خواست که “با تشکیل جلسات فوق‌العاده نسبت به اتخاذ راهکارها در قبال ساماندهی فضای مجازی رها شده، اقدامات مقتضی را به عمل آورد.”

سخنان اژه‌ای در حالی ادا می‌شود که گزارش‌ها از ایران حاکی است که ارتباطات اینترنتی و موبایل دستکم در بخش‌‌هایی از کشور مختل است و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ نیز مسدود شده‌اند.

سایت تجارت نیوز احتمال داده است، با حساسیت بیشتری  که حکومت نسبت به شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و به رغم ضرر و زیان‌هایی که فیلترینگ این شبکه‌ها برای شمار کثیری از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ایجاد می‌کند این بار عزم جزم باشد که انسدادهای اخیر دائمی شود.

این در حالی است که به رسانه‌های نسبتا ً مستقل در داخل هم فشار وارد می‌شود در  باره نارضایتی‌ها و اعتراضات تا حد ممکن از ارائه گزارش و خبر و تحلیل خودداری کنند. سایت منتقد عصر ایران، در اشاره‌ای تلویحی به این فشارها نوشته است: «این که رسانه‌های داخلی، درگیر محدودیت‌های نوشته و نانوشته متعددی برای انتشار اخبار واقعی کشور خودشان می‌شوند، بزرگ ترین هدیه‌ای است که مسوولان جمهوری اسلامی به شبکه‌های خارجی و مخالف جمهوری اسلامی می‌دهند. وقتی مخاطب ایرانی می‌بیند که رسانه‌های داخلی، یا فقط بد و بیراه به معترضان می‌گویند یا اجباراً به سکوت واداشته می‌شوند، مشخص است که نیاز خبری‌اش را بی پاسخ نمی گذارد و سراغ شبکه‌های اصطلاحاً آن ور آبی می‌رود.»

در راستای تهدیدات رئیس قوه قضائیه، القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرده است که برای “برخورد قاطع، سریع و بدون ملاحظه با اغتشاش‌گران و آشوبگران، شعب ویژه‌ای را در مجموعه دادگستری استان تهران اعم از دادسرا، محاکم کیفری و انقلاب و دادگاه‌های تجدیدنظر اختصاص داده‌ایم.”

پیش‌تر سایت قوه قضائیه جمهوری اسلامی ویدئویی را منتشر کرد که در آن اژه‌ای در جریان یک “حضور سرزده” در مقر فرماندهی یگان امداد فراجا، از مأموران یگان ویژه نیروی انتظامی تشکر کرده و از جمله می‌‌گوید که این نیروها در مواجهه با اعتراضات جاری “دچار بی‌خوابی و خستگی شده‌اند”

بنا بر آخرین داده‌های رسمی، شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر از ۱۲۰۰ نفر فراتر رفته و تعداد کشته‌شدگان هم به ۴۱ نفر رسیده است. این در حالی است که نهادهای مدافع حقوق بشر شمار کشته‌شدگان را دستکم ۵۷ نفر اعلام کرده‌اند.

ادامه همبستگی‌ها

تهدیدات مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی و موج گسترده بازداشت‌ها تا کنون مانع ادامه اعتراضات و کاهش همبستگی نشده است. در حالی که اعتراضات وارد روز دهم شده، بیانیه‌ها و متن‌های چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری و ورزشی مبتنی بر محکومیت کشته‌شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات و نیز همبستگی با خواست‌های مردم ادامه دارد. در آخرین اقدام از این دست، ارژنگ امیرفضلی، بازیگر، روز دوشنبه ۴ مهر اعلام کرد که برای همیشه از دنیای بازیگری خداحافظی می‌کند. او در یک پست اینستاگرامی نوشت: «با دلی رنجیده از نادانی‌ها و قلبی آکنده از ناامیدی و ذهنی بیمارشده و بغض‌هایی فروخورده و زخم‌هایی کهنه که دائم تازه می‌شوند، برای همیشه از دنیای بازیگری و متعلقاتش رخت برمی‌بندم.»
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *