پیام یک ناشر در حمایت از اعتراضات: «مجوز نشر خود را به سطل زباله می‌اندازم»

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۶

یک ناشر فعال در ایران اعلام کرد در اعتراض به سکوت اعضای صنف ناشران کشور «در مقابل درد و رنج مردم ستمدیده‌ جان به‌‌لب رسیده» مجوز نشر خود را به سطل زباله می‌اندازد.

مریم کیان‌افراز، مدیر نشر کیان‌افراز ، روز سه‌شنبه، ۵ مهر، در پیامی نوشت: «مجوز انتشارات خود را به زباله‌های شهر می‌اندازم تا مردم مبارز و آزادی‌خواه سرزمینم آن را به همراه سطل‌های زباله‌ بسوزانند، همان سطل‌های زباله‌ای که برای جستن تکه‌نانی تا کمر در آن‌ خم می‌شوند.»

او افزود: «مجوز انتشاراتی که من را عضو صنفی می‌کند که اعضایش در مقابل درد و رنج مردم ستمدیده‌ی جان به‌‌لب رسیده سکوت می‌کنند را نمی‌خواهم.»

نشر کیان‌افراز، از ناشران خصوصی مستقر در تهران، در حوزه چاپ کتاب‌های ادبی و روانشناسی فعال بوده و کتاب‌هایی چون «روانکاوی بالینی لاکان» و «اشعار جورج اورول» را منتشر کرده است.

این ناشر همچنین با انتقاد از «سلاخی» شدن آثار نویسندگان «زیر ساطور سانسور» حاکم بر نشر ایران نوشت: «مجوز انتشاراتی را که برای ورود به ساختمان وزارت ارشاد اسلامی‌تان، به من نحوه‌ حجابم متذکر می‌شوید و اگر حجابم مطابق میلتان نباشد اجازه‌ ورود نمی‌دهید، نمی‌خواهم.»

خانم کیان‌افراز تاکید کرد: «من و زنان سرزمینم به ارشادتان به هیچ شکلش نیاز نداریم. نه به وزارت ارشاد اسلامی‌تان که سلاخ‌خانه‌ فرهنگ، هنر و ادبیاتمان است. نه به گشت ارشادتان که سلاخ‌خانه‌ مهساهایمان است.»

تاکنون برخی از نویسندگان مطرح ایرانی از جمله مصطفی مستور نیز به اعتراضات مردمی علیه حکومت پیوسته‌اند و از سرکوب‌ها انتقاد کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران نیز در واکنش به اعتراضات جاری در کشور همبستگی خود را با «جنبش آزادیخواهی مردم ایران» اعلام کرده و از نویسندگان و هنرمندانی که «حیات حرفه‌ای‌شان به آزادی بیان گره خورده، و نیز از تشکل‌ها و نهادهای همسو در سراسر جهان» خواسته است صدای این جنبش باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *