انتقاد بی پرده و مشخص از تلویزیون “ایران اینترنشنال”

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۷

خواسته اصلی مردمان بپا خاسته ایران رفع تبعیض و ظلم و ستم است. تبعیض علیه زنان که خاستگاه فکری و عقیدتی آن عربستان سعودی است. حال اگر عربستان و یا رسانه وابسته به آن یعنی “عربستان اینترنشنال” دقیقا همان تبعیض را بر اساس همان طرز تفکر بنیادگرایی اسلامی اعمال کنند, تکلیف ما چیست؟ شاید عربستان نه از حُب علی بلکه از بغض معاویه در یک همسویی تاکتیکی به نفع ملت ایران عمل کند و بگوید “مرگ برای همسایه خوب است” و نه برای خودش. اما از دراز مدت نباید غافل بود.

در بلوچستان همانند بسیاری از مناطق دیگر مثل کردستان و خوزستان, رژیم ستمگر افراد غیر بومی را بر جان و مال مردم بلوچستان حاکم کرده است. مسئولین تا به دندان مسلح یا غیربومی وارداتی و یا زابُلی هستند. کوچکترین اعتراض به وضع موجود نیز با سرکوب و دستگیری و زندان و شکنجه و اعدام پاسخ داده می شود. آن هم فقط بخاطر اینکه سوال می پرسیم چرا باید غیربومی ها و دیگران برای ما تصمیم بگیرند و از طرف ما سخن بگویند و خود بلوچ هیچ مشارکتی نداشته باشد؟

بیش از پنج ماه پیش در مقاله ای بنام “توهین تاسف بار تلویزیون ایران اینترنشنال به زنان بلوچ”  اعتراضی داشتم به توهین سخیف یکی به اصطلاح کارشناسان که ظاهرا بعنوان روزنامه نگار با برخی در “عربستان اینترنشنال” نسبتی دارد و در همان  تلویزیون به زنان بلوچ و فرهنگ بلوچستان توهین کرد و با بازتولید کلیشه های تبعیض آمیز علیه مردم بلوچ سخن گفت تا باور نادرست و ذهنیت غلط مخاطب نسبت به “بلوچ” تقویت شود. متاسفانه تلویزیون  “عربستان اینترنشنال” با خیری سری مطلق در حوزه توهین و تبعیض و ترجیح “غیربومی ضد بلوچ” به “بلوچ” همین شخص هتاک را بعنوان کارشناس متخصص بلوچستان در برنامه های مختلف تلویزیونی در مورد بلوچستان بعنوان “آچار فرانسه” دعوت می کند. و این شخص بی اطلاع با تقلب و روخوانی از نوشته ها و گزارشات فعالین بلوچ و رسانه هایی مثل رسانک نیوز, حال وش, گزارشگران بلوچ, خود را متخصص بلوچستان جا می زند. در صورتی که مسئولین مطلع و آگاه همین رسانه های بلوچی و بقیه فعالان شناخته شده بلوچ بعنوان کارشناس به ندرت دعوت می شوند.

هفته پیش در فراخوانی بنام “درخواست از مردم بلوچستان و دانشجویان برای پیوستن به قیام ملی” که به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد از مردم و بخصوص دانشجویان و نسل جوان درخواست کردم به قیام بپیوندند. در ساعات اولیه فقط در اینستاگرام رسانک که بیشترین مخاطبین آن در بلوچستان هستند قریب به سی و سه هزار نفر ویدئو را مشاهده کرده بودند و در طی دو روز بعد (یعنی پنج شنبه و جمعه) جوانان در زاهدان تظاهرات کردند و تعداد بیشماری از آنها زخمی و دستگیر شدند. سه روز پیش نیز در ویدئوی دیگری که در فضای مجازی منتشر شد و بلافاصله فقط در اینستاگرام رسانک بیش از یازده هزار بیننده داشت از امام جمعه و نماینده چابهار و مردم و معتمدین درخواست کردم به موضع جنایت تجاوز به دختر بلوچ اعتراض کنند که خوشبختانه دیروز اعتراضات گسترده ای در زادگاه بنده یعنی بندر چابهار صورت گرفت و باز هم تعداد زیادی دستگیر شدند. اما بسیار متاسف شدم که آقای نادر سلطانی که او را محترم می دانم و برای او احترام قائلم, باز هم همان فرد هتاک ناآگاه به مسائل بلوچستان را در برنامه خود در تلویزیون عربستان اینترنشنال دعوت کرده بود. در صورتی که وی اخبار رسانه هایی مثل رسانک نیوز, حال وش, گزارشگران بلوچ و دیگران را بازگو می کرد. با توجه به انتقادات تند بنده از این تلویزیون تبعیض گرا, هرگز انتظار ندارم بنده را دعوت کنند. اما بنده شماره تلفن همه مسئولین مطلع این رسانه های بلوچی را در اختیار آنها گذاشته ام. ولی این تلویزیون که برخی از مسئولین آن معاون وزیر ارشاد جمهوری اسلامی بوده اند, در تبعیض علیه بلوچ از همان سیاست نهادینه شده در اذهان سیه دلان پیروی می کنند. و اصلا موضوع شخصی نیست بلکه اینان ضد بلوچ هستند. 

در مورد تلویزیون عربستان اینترنشنال باید دو موضوع مهم را در نظر گرفت. زیرا هدف نباید وسیله را توجیه کند, مگر برای آنهایی که ماکیاولی فکر می کنند و از پرنسیب و اخلاق تُهی هستند. اول اینکه عربستان برای فشار بر رقیب منطقه ای خود دلش به حال ملت ایران و دموکراسی و سکولاریسم نسوخته. بلکه می خواهد از این وسیله بعنوان ابزار فشار بر رقیب خود استفاده کند. یا وگرنه عربستان هرگز نمی خواهد یک ایران دموکراتیک, مقتدر، مقبول و سکولار در خاورمیانه وجود داشته باشد. چون امروز جمهوری منفور اسلامی روی محمد بن سلمان را هم سفید کرده است. دوم اینکه نه تنها برخی از مسئولین این رسانه معاون وزیر  ارشاد بوده اند, بلکه آنها نیز در جنگ بین اصولگرا و اصلاح طلب نه تنها تابع دستورات مافوق هستند, بلکه با زیرکی تماکی این تبلیغات را در راستای برتری طلبی اصلاح طلبان بر اصولگرایان از جمله خامنه ای و اعوانش کانالیزه می کنند و در توهین و تبعیض علیه بلوچها نیز دست کمی از جمهوری اسلامی ندارند. کما اینکه عربستان در سرکوب دهشتناک مردم ایالت بلوچستان پاکستان همراه و حامی ارتش پاکستان است, و این رسانه کوچکترین خبری از بلوچستان پاکستان منتشر نمی کند تا مبادا پاکستان از عربستان دلخور شود.

اگرچه منافع تاکتیکی مردم ایران با منافع تبلیغاتی رسانه عربستان در این برهه از زمان همسو شده است و باید از آن استفاده کرد, اما از منظر راهبردی نباید فراموش کرد که عربستان و عوامل آن در دراز مدت خیرخواه دموکراسی و سکولاریسم نبوده و نخواهد بود. شاید عده ای بر این باور باشند که مصلحت نیست که در این شرایط جنگی گفته شود که تلویزیون عربستان اینترنشنال از خون به ناحق ریخته شده جوانان ایرانی در راستای منافع راهبردی خود در مذاکرات با ایران با میانجیگری عراق سوء استفاده تبلیغاتی می کند. زیرا هر نوع “دشمن ء دشمن” ما الزاما دوست ما نیست.

 بنده از پوشش گسترده و تبلیغات تلویزیون “عربستان اینترنشنال” از قیام ملت ایران استقبال می کنم, اگرچه می دانم همه از بغض معاویه است و نه از حُب علی. اما با این حال چون فعلا منافع تاکتیکی همسو هستند, از آن باید استقبال کرد, که می کنم. اما از جنبه های تبعیض گرایانه و کینه توزانه آنها علیه مردم بلوچ باید انتقاد کرد. زیرا انتقاد سازنده حق ماست. و در هیچ شرایطی نباید باب انتقاد را بست حتی در دوران جنگ و حتی از متحد موقت و ناشاید اما تاکتیکی خویش. اگرچه دست پروردگان جمهوری اسلامی هیچ گونه انتقادی را بر نمی تابند.

به امید پیروزی قریب الوقوع قیام ملت ایران

 عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

چهار شنبه ۶ مهر ١۴٠١ 

١ ـ https://www.instagram.com/reel/CivOeCcjIY7

٢ ـ https://www.instagram.com/p/Ci4uVJkDKke

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *