نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی را آغاز کردند

By | ۱۴۰۳-۰۵-۲۷

جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد آغاز شد

پزشکیان در سخنرانی خود در آغاز جلسه امروز به مشارکت پایین مردم در انتخابات و دلسردی جامعه از شیوه حکم‌رانی جمهوری اسلامی اشاره کرد

پزشکیان گفت که دیوانگی است اگر تصور شود جمهوری اسلامی با این روشی که ادامه می‌دهد به جایی خواهد رسید

محمد قسیم عثمانی، نماینده اهل سنت مجلس با اشاره به وعده‌های پزشکیان برای استفاده از ظرفیت جوانان، زنان و شهروندان اهل سنت گفت که هیچ‌کس مانند پزشکیان اهل سنت را ناامید نکرده است

مسلم صالحی: پزشکیان مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی را معرفی کرده است

مسلم صالحی، نماینده اقلید، با آنکه در جایگاه مخالفان کابینه صحبت می‌کرد، اظهار امیدواری کرد تنها زن معرفی شده در لیست وزرا از سوی نمایندگان رد نشود.

او همچنین خواستار رای نمایندگان به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شد.

صالحی گفت: «جوان‌گرایی شعار پزشکیان بود. قرار بود میانگین سن کابینه پایین باشد. ولی الان میانگین کابینه ۶۰ سال است که تقریبا مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی است.»

او گفت انتظار می‌رفت یک کابینه جوان‌تر شکل بگیرد.

تمجید روح‌الله ایزدخواه از اقدام پزشکیان در کنار گذاشتن اصلاح‌طلبان از کابینه

روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس گفت: «شنیدم در روزهای اخیر برخی در جناح اصلاحات به آقای پزشکیان اعتراض کردند که چرا از افراد افراطی و تندرو استفاده نشده؛ اتفاقا این، نقطه قوت کابینه ایشان است.»

او در بخش مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: «وزارت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست. چه کاسبی اقتصادی باشد، چه کاسبی سیاسی.»

ایزدخواه ادامه داد: «ما امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراط‌ها را خورده‌ایم.»

پزشکیان: بلد نیستم زیاد حرف بزنم

مسعود پزشکیان در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس گفت: «بلد نیستم زیاد حرف بزنم، چیزهایی هم که باید از روی کاغذ بخوانم بدتر خراب می‌کنم.»

او افزود: «وزرا بلدند از خودشان دفاع کنند»

علیرضا سلیمی: پزشکیان برنامه‌ای جدا از برنامه هفتم ارائه نکرده است

علیرضا سلیمی، نماینده تهران در مجلس، به نقد عدم ارائه برنامه از سوی پزشکیان پرداخت و گفت او تنها می‌گوید برنامه‌اش برنامه هفتم است.

سلیمی در ادامه گفت: «برنامه هفتم قبلا تصویب شده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است. برای همین مخالفت و موافقت با برنامه هفتم معنی ندارد.»

عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس: پزشکیان «دولت اشتراکی» تشکیل داده نه وفاق ملی

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس، گفت که پزشکیان «دولت اشتراکی» تشکیل داده است نه کابینه وفاق ملی.

او خطاب به پزشکیان گفت: «شما به مخالفان خود سمت وزارت دادید اما به اهل سنت نه یک صندلی وزارت، بلکه یک چهارپایه معاونت هم ندادید.»

عثمانی افزود: «آقای پزشکیان، آبروی ما به‌خاطر حمایت از شما دارد در فضای مجازی لگدمال می‌شود و شما و یاران‌تان کک‌تان هم نمی‌گزد.»

مسعود پزشکیان در نطق خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت سعی کرده است در کابینه‌اش اعضای دولت ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد را در کنار هم قرار دهد.

کوچک‌زاده: پزشکیان برنامه نداد، باید با نهج‌البلاغه و برنامه هفتم مخالفت کنیم؟

مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت اصل جلسه امروز «بررسی برنامه دولت» است و در ادامه خطاب به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت: «آیا برنامه آقای پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟»

او در ادامه با اشاره به اینکه پزشکیان گفته است برنامه‌اش بر اساس نهج‌البلاغه و چشم‌انداز مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی است و حرفی از برنامه خود نزده، گفت: «آیا نمایندگان مخالف با نهج‌البلاغه و برنامه هفتم مخالف هستند؟»

عضو کمیسیون اصل ۹۰: انتظار دیگری از نطق پزشکیان داشتیم

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، اولین نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دولت پزشکیان بود که گفت: «نطق آقای پزشکیان شبیه نطق‌های مناظرات بود. انتظار دیگری در این جلسه داشتم.»

او افزود «شکی نیست» که پزشکیان برای حل مشکلات کشور آمده است اما به عنوان مثال باید دیدگاه‌هایش را درباره ارز می‌گفت و برنامه‌هایش را اعلام می‌کرد.

حاجی‌دلیگانی گفت انتظارش از نطق پزشکیان این بود که به صراحت دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف بیان کند.

پزشکیان در نطق خود بر نارضایتی گسترده مردم تاکید کرد

مسعود پزشکیان سخنرانی ابتدایی خود را به‌جای فرصت ۱۵۰ دقیقه‌ای، در ۵۴ دقیقه خلاصه کرد.

او در این سخنرانی بارها از «نارضایتی، سرخوردگی و ناامیدی» مردم و «بی‌میلی آنان» برای مشارکت در انتخابات گفت.

پزشکیان با تاکید بر اینکه امروز مردم از حکومت ناراضی هستند، گفت مقصر این وضعیت «آمریکا و بیگانگان» نیستند: «این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد.»

رییس دولت چهاردهم با انتقاد از رویه‌ای که در آن مقام‌های حکومتی «دستور می‌دهند تا مردم اطاعت کنند»، گفت چنین سیاستی در نهایت «تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند».

او آمریکا و تحریم‌هایش را «بزرگ‌ترین تهدید» حکومت خواند و دیگر تهدیدها را «تنش‌ها در منطقه، روابط ضعیف با همسایگانمان، کاهش سرمایه اجتماعی، ضعف انسجام داخلی و کاهش اعتبار دولت نزد مردم» توصیف کرد.

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان چگونه خواهد بود؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد.

پزشکیان در این جلسه حضور دارد تا در سخنرانی دو ساعت و نیمه، از ۱۹ وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

او پس از حدود یک ساعت سخنرانی، گفت که چندان بلد نیست صحبت کند و وقتی هم از روی کاغذ می‌خواند، «بدتر خراب می‌کند».

رییس دولت چهاردهم گفت که از بقیه وقت سخنرانی‌اش در مجلس در فرصت‌های بعدی استفاده می‌کند.

او در مورد «تشریح برنامه و خط‌مشی دولت چهاردهم» به خواندن سرفصل‌ها اکتفا کرد و دلیل آن را خسته شدن نمایندگان از سخنرانی خود عنوان کرد.

پزشکیان این استدلال را در برابر سر و صدای برآمده از نمایندگان مطرح کرد.

طبق برنامه‌های اعلام شده پس از سخرانی پزشکیان، پنج نفر نماینده موافق و پنج نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در خصوص کلیت ترکیب پیشنهادی ورزا صحبت می‌کنند.

پس از آن، سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی گزارشی از برنامه‌های وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه می‌کنند.

در ادامه دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق هریک در ۱۵ دقیقه از هر وزیر پیشنهادی حرف می‌زنند.

وزیر پیشنهادی بعد از این مرحله می‌تواند از برنامه‌ها و صلاحیت خود دفاع کند. به جای او، پزشکیان هم می‌تواند این دفاع را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *