حملات هوایی اسرائیل به اهدافی در ایران

By | ۱۴۰۳-۰۸-۰۵

ارتش اسرائیل بامداد شنبه ۵ آبان پس از اعلام سه موج حمله به اهدافی نظامی در خاک ایران اعلام کرد که حملات هدفمند ارتش اسرائیل در خاک ایران به پایان رسیده است. قرارگاه پدافند هوایی ایران این حملات را تایید کرده است.

یک منبع اسرائیلی که با روزنامه واشینگتن‌پست در خصوص عملیات هوایی بامداد شنبه اسرائیل در ایران گفت‌وگو کرده، گفته است کشورش عملیات را به نحوی برنامه‌ریزی کرد که کمترین شمار تلفات را در پی داشته باشد و به حکومت ایران امکان دهد وقوع «خسارات سنگین» را «کتمان» کرده و اوضاع را «مهار» کند.

وبسایت اکسیوس نوشته است اسرائیل از جمله از طریق هلند از ایران خواست از گسترش درگیری دوری کرده و از سومین حمله به اسرائیل خودداری کند. هلند ارسال پیام اسرائیل به ایران را را تأیید یا رد نکرده است.

اکسیوس نوشته بود از قبل از عملیات اسرائیلی‌ها روشن کرده بودند که به چه نوع اماکنی در ایران حمله خواهند کرد و از کدام نوع اماکن به عنوان یک هدف دوری خواهند کرد اما در هر حال در هشدار روز جمعه به ایران پیام دادند که اگر تهران دوباره در مسیر تشدید تنش باشد، دور بعدی تلافی اسرائیل، «قدرتمندتر» خواهد بود.

اسکای‌نیوز عربی نیز شبنه به نقل از یک منبع مطلع نوشت روسیه هم ساعاتی قبل از عملیات اسرائیلی به ایران در خصوص وجود تحرکات نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه هشدار داده بود. این شبکه بریتانیایی افزود اقدام مسکو با هدف «کاهش تنش در منطقه» انجام شد.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته خبر داده بودند که یک هیئت روسی از سوی ولادیمیر پوتین در آغاز این هفته در اسرائیل بود. گزارش رسانه‌های اسرائیل همچنین حاکی بود که بنیامین نتانیاهو در روزهایی که کشورش آماده عملیات هوایی در ایران می‌شد، یک نماینده ویژه را برای گفت‎‌وگو با مسکو راهی روسیه کرده بود.

بامداد شنبه پنجم آبان چه گذشت؟

اسرائیل بامداد شنبه پنجم آبان، ۲۶ روز پس از حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل با ۱۸۱ فروند موشک بالستیک، اقدام به پاسخ نظامی کرد؛ عملیاتی که «روزهای پاسخ» نام گرفت.

اسرائیل می‌گوید عملیات هوایی این کشور علیه «اهداف کاملاً نظامی» ایران از میان «بانک اهدافی» که ارتش اسرائیل از ایران تهیه کرده بود، انتخاب شد. اسرائیل در این حملات از هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای یا نفتی ایران خودداری کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، عملیات اسرائیل در سه موج انجام شد که موج نخست آن برای خنثی کردن سامانه‌های راداری و دفاع هوایی ایران بود و در دو موج بعدی، جنگنده‌های اف۳۵ اهداف نظامی مدنظر را هدف گرفتند.

هشدار سپاه به شهروندان در مورد ارسال تصویر یا خبر برای رسانه‌های «معاند و مرتبط با اسرائیل»

مرکز «بررسی جرائم سازمان‌یافته» سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «هرگونه ارسال تصویر یا خبر برای‌رسانه‌های معاند و مرتبط» با اسرائیل، «جرم تلقی شده و با مجرمین برخورد قطعی خواهد شد».

به‌طور معمول قوه قضائیه جمهوری اسلامی چنین هشدارهایی را با انتشار اطلاعیه‌هایی به اطلاع عموم می‌رساند.

اما مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه روز شنبه، اندکی پس از حملات اسرائیل به شماری از اهداف نظامی ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هر فرد یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، درصورتی‌که محارب شناخته نشود، به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌گردد.»

این مجازات بر اساس «ماده ۶ و ۸ قانون مقابله با اقدامات خصمانه» اسرائیل «علیه صلح و امنیت و همچنین ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی» در نظر گرفته شده است.

به‌نظر می‌رسد سپاه پاسداران قصد دارد مانع انتشار هرگونه تصویر که نشان‌دهندهٔ «موفقیت» حملات اسرائیل به اهداف نظامی در ایران باشد، جلوگیری کرده و همهٔ تصاویر و خبرها در این زمینه را از کانال‌های رسمی و به‌طور کنترل‌شده منتشر کند.

مرکز بررسی‌های جرائم سازمان یافته از یگان‌های وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام اختصاری «گرداب» است.

از جمله اهداف ایجاد این مرکز، «برخورد با تحرکات سازمان‌یافته داخلی و بین‌المللی و سوءاستفاده از بستر اینترنت علیه جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.

قرارگاه پدافند هوایی ایران حملات اسرائیل به مراکز نظامی در تهران، خوزستان و ایلام را تأیید کرد

قرارگاه پدافند هوایی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد اسرائیل بامداد شنبه نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را هدف قرار داده است.

این بیانیه افزود: «آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد آن در دست بررسی است».

قرارگاه پدافند هوایی ایران اقدام اسرائیل «با وجود هشدارهای پیشین مسئولین جمهوری اسلامی مبنی بر خودداری از هر گونه اقدام ماجراجویانه» را «تنش‌زا» نامید. این بیانیه از مردم ایران خواسته که «آرامش و همبستگی خود» را حفظ کرده و با خودداری از «توجه به شایعات رسانه‌های دشمن»، اخبار این رویدادها را از «طریق رسانه ملی» دنبال کنند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران وضعیت کشور را «کاملا عادی» نامیده و مدعی است که پدافند هوایی ایرانی با «تلاش مذبوحانه» شماری «پهپاد» تهاجمی مقابله کرده است. این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند حملات به اهدافی در ایران با استفاده از ده‌ها جنگنده صورت گرفته و همگی سالم به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند.

هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران یا مسئولین نظامی در مورد عملیات جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان ایران اظهارنظر نکرده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *