تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس:امروز بانک مرکزی باید بپذیرد که خطا کرده است/ سیاست‌های ارزی دولت نه تنها جواب نداد بلکه به التهابات بازار دامن زد /خریداران سکه و ارز شناسایی شدند و باید اظهار نامه مالیاتی ارائه دهند

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۴

تاجگردون گفت: امروز بانک مرکزی ما باید بپذیرد که خطا کرده؛ هنوز که تحریم نیامده و اتفاق خاصی نیفتاده، پس نوع عملیات اقتصادی ما غلط بوده که نرخ ارز به این شکل در آمده است و پورابراهیمی هم می گوید: سیاست های ارزی دولت به التهابات بازار دامن زده و بیش از ۲۷هزار میلیارد دلار برای ورود کالا تقاضا شده و راه را برای ورادات باز کرده است.

به گزارش الف؛ گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو با موضوع نوسان قیمت ها در بازار، علل و راهکارهای مقابله با حضور غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس در ابتدای برنامه با  اشاره به حضور اسحاق جهانگیری در مجلس اظهار کرد: امروز معاون اول رئیس جمهور به مجلس آمدند و درباره شرایط اقتصادی کشور حرف زدند، جلسه خیلی باز و راحتی بود و نیازها و مشکلات مردم مطرح شد. مجموع صحبت های امروز این بود که برای شرایط اقتصادی فعلی، هم باید تصمیمات مشخص تر گرفته شود و هم باید نوع مدیریت اقتصادی کشور خاص تر باشد.

وی ادامه داد: آنچه معلوم است حجم کوچکی از بازار ارز بر کل بازار چیره شده، یکی از دلایل آن نیز عدم وجود بازار دیگری (بازار دوم) برای این نوع معاملات است. در همین راستا طرحی آماده و ارائه شده، اما دولت اعتقاد دارد که بازار را خود باید فرماندهی کند. امروز بانک مرکزی ما باید بپذیرد که خطا کرده؛ هنوز که تحریم نیامده و اتفاق خاصی نیفتاده، پس نوع عملیات اقتصادی ما غلط بوده که نرخ ارز به این شکل در آمده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده در جلسه غیرعلنی مجلس طی سخنرانی خطاب به نمایندگان دولت گفتم که قاعدتاً در سیاست ارزی باید بازنگری جدی صورت گیرد، گفت: جلسه غیرعلنی امروز در مجلس به دلیل شرایط خاص مردم و تغییرات اقتصادی و اثرات آن بر مردم بود. عمده مباحث روی بحث ها و سیاست های ارزی دولت بود. در این جلسه دو رویکرد مطرح شد؛ اینکه اول مسیر حرکت در سیاست های ارزی باید بازبینی شود و بررسی های زیادی هم روی آن شده است. این به دولت انتقال داده شد و مورد توافق اولیه هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که خود این سیاست های ارزی به التهابات دامن زده است. بیش از ۲۷هزار میلیارد دلار برای ورود کالا تقاضا شده، سیاست های ارزی امروز جلوی صادرات را گرفته و راه را برای ورادات باز کرده است. انتظار ما از دولت مدیریت میدانی متناسب با شرایط اقتصادی کشور است، یعنی بانک مرکزی ما باید در بخش مدیریت ارزی فعال باشد. امروز بانک مرکزی باید بازار را مدیریت کند و عملیات میدانی متولیان اقتصادی دولت باید مدیریت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دو ماه قبل از عید، برنامه دوستان اقتصادی دولت را خواستیم. نگاه ما در مجلس همواره کمک به دولت بوده و هست؛ امروز بحث حمایت از نظام و کشور است. دولتی ها پیشنهاد خود را نیاوردند و التهاب ارز رسید به بهمن ماه ۹۶. چه کردند؟ سود سپرده بانکی را افزایش دادند. با رئیس بانک مرکزی صحبت شد که چرا این کار را کردید، نه تنها این کار بازار ارزی را سامان نداد،  بلکه روی بازار پولی اثر گذاشت.

پور ابراهیمی گفت: این روند ادامه داشت و ما فهمیدیم بانک مرکزی برنامه ای برای مدیریت ارزی ندارد. با صاحب نظران بررسی ها را شروع کردیم و در حوزه جذب منابع ارزی کار کردیم و طرح دو فوریتی آماده شد، یکی از محورها این بود دولت باید بازار را به دو بخش قسمت کند. بخش اول، بحث بازار نیاز های اولیه مردم و … که اینها را با ارز ترجیحی اختصاص دهد. بقیه امور را هم در بازار دیگری پی بگیرد. در اولین روز کاری سال ۹۷با وزیر اقتصاد جلسه گذاشتیم. پیشنهاد ما را پذیرفتند، اما فهمیدیم دولت نرخ ارز ۴۲۰۰ را در نظر گرفته است، در واقع اختلاف نظر در مدیریت ارزی، روی بازار ثانویه ( بازار معامله آزاد) بود.

وی با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت بیان کرد: دولت باید فارغ از تحریم‌ها و فضای خاص فعلی اقتصادی، مدیریت تقاضا در ارز داشته باشد.سامانه نیما باید سال‌ها قبل ارائه می‌شد بخشی از اجزا و برنامه دولت مثل سامانه نیما را می پذیریم، اما پتروشیمی ها که وابسته به نهادهای دولتی هستند، ولی به نوعی سامانه را دور می زنند. پتروشیمی ها که کنترل زیادی هم می شود، ارزشان را با نرخ دیگری غیر از سامانه نیما عملیاتی می کنند.

تاجگردون در ادامه با اشاره به شرایط امروز بازار اظهار کرد: امروز شرایط طوری شده که بازار ارزی فعلی به نفع واردات شده نه صادرات. باید بازاری فراهم کرد که عرضه و تقاضای آن به نفع صادرات باشد. باید بپذیریم که روش های ایذایی جواب نمی دهد، ما فکر می کنیم همه وظیفه دارند از منطق اقتصادی دولت تبعیت کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مجلس مشخصاً پیشنهاد و راهکاری برای کنترل و ساماندهی التهابات ارزی ارائه کرده است یا خیر، اظهار داشت: از آنجایی که به اصطلاح «فرمانده» دولت است ما خیلی بیشتر نمی‌توانیم در این رابطه دخالت کنیم. مشکل اینجا است که یک حجم کوچک بر کل بازار چیره شده است و یکی از دلایل آن عدم وجود بازار دیگری در این راستا است. ما حتی می‌خواستیم طرح یا پیشنهاد ویژه‌ای در این رابطه ارائه کنیم اما چون دولت گفت ما فرمانده هستیم دست نگه داشتیم.

پور ابراهیمی در ادامه اظهار کرد: وقتی اجازه واردات کالا می دهید، واردکننده با طرف مقابل سر قیمت توافق می کنند. اعتقاد ما این است باید بازار متشکل را تشکیل دهیم، با این کار قیمت ارز دو تا سه هزار تومان کاهش پیدا می کند. امروز صادرات کشور را متوقف کردیم و واردات تمام شده بر بازار اثر گذار می شود، اما صادرات با ۴۲۰۰ ! اگر این بازار متشکل شکل بگیرد و سامانه نیما هم باشد، نتیجه می دهد.

سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی گفت: اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش ارز و سکه در قالب شخص حقیقی در نظام مالیاتی می کنند تا خرداد سال آینده فرصت دارند اظهار نامه مالیاتی ارائه دهند و لذا یک سال مهلت رسیدگی به اینگونه اظهار نامه ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از خریداران سکه در ارقام بالا شناسایی شده اند، افزود: هر کسی که در طول سال بیش از ۵ هزار دلار ارز خریداری کرده باشد، اطلاعاتش در سامانه های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی  وارد می شود

تقوی نژاد با اشاره به اینکه اطلاعات خریداران ارز را مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ در اختیار داریم، اما برای سال ۹۷ با توجه به شرایط اخیر طی مکاتباتی که با بانک مرکزی داشتیم کار گروهی تشکیل شده است تا بحث و تبادل اطلاعات انجام شود، خاطرنشان کرد: کسانی که اقدام به خرید سکه یا ارز به صورت مازاد بر مصرف شخصی و با هدف کسب درآمد کرده اند باید بدانند که سازمان امور مالیاتی به سراغ آنها می رود.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه لنگر تصمیم ها در اقتصاد ما ارز محسوب می شود اظهار کرد: بخشی از التهابات در فضای روانی و سیاسی نیز اتفاق می افتد، علت اصلی اتفاقات بازارهای دیگر، التهابات ناشی از ارز است.
آمریکا چه دست گلی بر سر ایران زد که بخواهیم با رفتن آنها نگران باشیم ادامه داد. باید با رویکرد اقتصادی به جلو پیش برویم، دولت بازار غیر رسمی را رها کرده، لذا اساس بحث ما مدیریت موضوع ارز در اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه سیاست ارزی دولت و بانک مرکزی تا امروز جوابگو نبوده است و باید این سیاست ها بازنگری شود تصریح کرد: باید نرخ توجیهی ارز را مدیریت کنیم، لذا اگر این فضا مدیریت نشود رانت و فساد در کشور به وجود می آید. اتفاقات ارزی اخیر در کشور ناشی از مولفه های اقتصادی اثرگذار در اقتصاد نیست، امروزه در اقتصاد کشور شرایط، عوامل و دلایلی وجود ندارد که از ارز به این اعداد و ارقام برسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اقتصاد مکانیزم عرضه و تقاضا است بیان کرد: برخی به ما می‌گویند علت اینکه قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود را می‌دانیم اما علت افزایش کالاهای ایرانی که ربطی به دلار ندارد را نمی دانیم،۷ هزار قلم کالای وارداتی در کشور داریم و در بحث کالاهای اساسی قیمت‌ها بیشتر رعایت می شود و کنترل ها نیز در این حوزه بیشتر است، اما اگر رعایت نشود، مشخص نیست کالاها به چه قیمتی به دست مردم می رسد.

وی ادامه داد: گزارش داریم که برخی از کالاهای وارداتی در ابتدای سال ۹۷ که التهابات ارزی داشتیم به کالاهای غیر ضروری تبدیل شده است، در کالاهای بخش دوم که همانا کالاهای غیر ضروری هستند امکان نظارت وجود ندارد.

سید ناصر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در بخش دیگری از این برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان باید قیمت کالاهایشان را با نرخ ارز دولتی در سامانه سازمان حمایت ثبت کنند و از هفته آینده مبانی کار ما به صورت نرخی خواهد بود ادامه داد: قیمت ها باید در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه در یک ماه و نیم گذشته هزار پرونده مربوط به خودرو که اغلب خارجی بودند داشتیم و توانستیم در ۵۰۰ پرونده رضایت مشتری را جلب کنیم، افزود: باید در بحث لوازم خانگی بحث پیشگیری و درمان را در پیش بگیریم، به طوری که در این حوزه سه جلسه با وارد کنندگان عمده برندهای رسمی برگزار کردیم.

تاجگردون در ادامه با اشاره به اینکه باید حواسمان باشد با مردم و فعالان اقتصادی چگونه می‌خواهیم رفتار کنیم گفت: دولت نباید موجب کاهش دارایی افراد فعال اقتصادی شود. ما نگران این هستیم که بازارهای سالمی چون بورس آسیب ببیند، گفت: حجم قابل توجهی از منابع و پول سالم در بورس است. با توجه به اینکه در آنجا اکنون حبابی مشاهده نمی‌شود اگر موارد ذکر شده در آنجا رعایت نشود هم بازارهای سالم را مختل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *