آسوشیتدپرس:‌ تظاهرات در بازار بزرگ تاریخی تهران & گزارش رویترز از اعتراضات امروز تهران

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۴

‎آسوشیتدپرس در گزارشی از خیزش امروز بازاریان تهران مخابره کرد و نتیجه‌گیری کرد که جامعه ایران از بعد از قیام دیماه هم‌چنان ملتهب است.

اعتراض کنندگان روز دوشنبه در بازار بزرگ تاریخی تهران جمع شدند و مغازه‌داران را وادار کردند مغازه‌ها و دکه‌های خود را ببندند. این اقدام بیانگر خشم و اعتراض آنها علیه اقتصاد غرقه در بحران رژیم است. این حرکت در تهران چند ماه بعد از تظاهراتی است که کشور را تکان داد.

این تظاهرات بعد از آن است که اعتراضات موجب شد دو مرکز خرید عمده برای تلفنهای موبیل و الکترونیک در تهران بسته شوند.

این تظاهرات همچنین نشان از این دارد که ناآرامی گسترده در پشت صحنه در ایران در جریان است

فیلمهای رسیده حاکیست اعتراض کنندگان مغازه‌دارانی را که حاضر به اعتصاب نبودند با عنوان «بزدل»! خطاب می‌کردند.

در پایان سال گذشته اعتراضات مشابهی در ایران پیش آمد که به ۷۵شهر گسترش یافت. این بزرگترین تظاهراتی بود که در کشور بعد از انتخابات مورد منازعه در ۲۰۰۹ رخ داد.

اعتراضات ژانویه از کنترل خارج شد و مردم به‌طور علنی هم روحانی و هم خامنه‌ای به‌عنوان ولی‌فقیه را مورد اعتراض قرار دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد:
ریال ایران در روز یکشنبه در شرایطی که نگرانی‌های فزاینده‌یی به‌خاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از خروج ماه مه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای تهران وجود دارد، به پائین‌ترین حد خود در برابری با دلار آمریکا رسید.

افزایش بی‌رویه قیمت دلار و نرخ های متفاوت در شهرهای ایران
بر اساس گزارش وب سایت بن‌بست که بازار غیررسمی تبادلات ارز خارجی را دنبال می‌کند، دلار در حد ۸۷.۰۰۰ریال در مقایسه با حدود ۷۵.۵۰۰دلار در روز پنجشنبه، آخرین روز معاملات پیش از پایان هفته در ایران عرضه شد. بر اساس گزارشات دریافتی از داخل ایران در بخشهایی از تهران و همچنین در شهرهای اهواز و بوشهر روز یکشنبه دلار تا ۹۰۰۰تومان هم به فروش رسیده است گفته می‌شود در شیراز تا مرز ۹۱۰۰تومان نیز دلار معامله شده است.

خبرگزار حکومتی ایسنا در گزارش مشابهی از افزایش سرسام‌آور دلار در هفته گذشته خبر داد بر طبق خبر این خبرگزاری دلار از ۷۴۰۰۰ریال در یکشنبه پایان هفته گذشته به ۸۷۰۰۰ریال در بازار سیاه افزایش‌یافته است و چندین وب سایت ایرانی دیگر گزارشات مشابهی را ارائه کردند.

تاثیرات خروج آمریکا از توافق هسته‌یی بر افزایش قیمت دلار
ارزش ارز خارجی ماه‌ها است که به‌دلیل اقتصاد ضعیف، مشکلات مالی در بانکهای محلی و تقاضای زیاد برای دلار در میان ایرانیان که از خروج آمریکا از قرارداد هسته‌یی بیم دارند و تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران که می‌تواند صادرات نفت و کالاهای دیگر را کاهش دهد، کاهش پیدا کرده‌ است.

تظاهرات و اعتراضات عمومی به‌دلیل کاهش قیمت ریال
خبرگزاری حکومتی فارس گزارش کرد کاهش قیمت ارز کشور باعث اعتراض عمومی در مورد افزایش سریع قیمتهای اقلام مصرفی وارداتی شده است. تجار در دو مرکز فروش تلفن موبایل مجاور هم بنامهای علاالدین و چهارسو در مرکز شهر تهران علیه کاهش سریع قیمت ریال با بستن مغازه‌های خود در روز یکشنبه اعتراض کردند.

یک کلیپ ویدئویی که در شبکه اجتماعی منتشر شده تظاهر کنندگان را نشان می‌دهد که در حال راهپیمایی بوده و شعار « اعتصاب، اعتصاب» می‌دهند.

تعطیلی بازار تهران در اعتراض به افزایش سرسام‌آور قیمت دلار
از صبح امروز دوشنبه ۴تیر۹۷ بازار زرگرها، پارچه فروشها، طلا‌فروشان، سرای پاچنار، بازار کفاش‌ها در چهار سوق بزرگ، بازار بزرگ در چهارسوق کوچک، بازار کیلوی‌ها، سبزه میدان، سرای ملی، سرای بو علی و ۱۵خرداد دست به اعتصاب زده و از بقیه بازاریان می‌خواهند که به آنها بپیوندند. این اعتصاب در اعتراض به افزایش سرسام‌آور قیمت دلار صورت گرفته است.

شعارهای ضدحکومتی در تظاهرات بازاریان تهران علیه کاهش ارزش ریال
بازاریان تظاهر کننده در تهران که از صبح امروز اعتصاب کردند شعار می‌دهند:‌
مرگ بر دیکتاتور، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، دشمن ما همین‌جاست دروغ میگن آمریکاست،
سوریه را رها کن فکری به‌حال ما کن

در سبزه میدان میان تظاهر کنندگان و مأموران انتظامی درگیری رخ داد.

در مقابل بازار تهران مأموران انتظامی به جمعیت تظاهر کننده یورش بردند، جمعیت شعار می‌دادند: بی‌شرف بی‌شرف.

جمع کثیری از بازاریان تهرانی در مسیر تظاهرات خود خطاب به سایر مغازه‌داران خواستار بستن محل کسب و کار و پیوستن به اعتصاب؛ در اعتراض به افزایش قیمت دلار شدند.

حرکت بازاریان معترض به سوی مجلس رژیم ایران
صبح امروز دوشنبه ۴تیر ۹۷، بازاریان و مغازه‌داران در سرای ملی و پاساژ پارسیان در تهران اعتصاب کردند و به سوی سبزه میدان و میدان بهارستان تظاهرات کردند.

روز گذشته نیز مغازه‌داران پاساژ علاالدین و بازار چهارسو اعتصاب کردند و به سوی میدان بهارستان راهپیمایی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *