عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛ یک پنجم جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۵

خبرگزاری هرانا – رسول خضری از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه یک پنجم جمعیت کشور حاشیه نشین هستند، گفت که مسئولان ایران نه تنها برنامه مدونی ندارند بلکه عنوان حاشیه نشینی را تغییر و از آن به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی یاد می‌کنند و وزارت کشور در حالی در مبارزه با آسیب‌ها تعلل می‌کند که تعداد حاشیه نشینان روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، رسول خضری با انتقاد از اینکه ۱۷ میلیون حاشیه نشین داریم که ساماندهی آنها در کانون توجه وزارت کشور نیست، گفت: “یک پنجم جمعیت کشور حاشیه نشین هستند و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی در حال گسترش است؛ حاشیه نشینان جزو ضعیف و فقیرترین اقشار شهر و روستا هستند و به دلیل کمبود امکانات شهری و روستایی به حاشیه نشینی روی آورده اند”.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حاشیه نشینی از مرز هشدار گذشته و در برخی مناطق به مساله‌ای امنیتی و اساسی تبدیل شده است، افزود: “به دلیل فقر، آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، قاچاق کودکان و اعضای بدن، طلاق، کودک آزاری، قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی در این مناطق نسبت به سایر مناطق بیشتر شیوع دارد و متاسفانه به دلیل نبود عزم جدی، یکپارچگی و مدیریت واحد هنوز گامی جدی برای مدیریت معضل و آسیب حاشیه نشینی برداشته نشده است”.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای مبارزه با آسیب های اجتماعی برنامه و تصمیم واحد داشته باشد، تصریح کرد: “اغلب کشورهای دنیا برای مبارزه با آسیب های اجتماعی برنامه مدون داشته و بودجه های ویژه ای را اختصاص می دهند اما متاسفانه مسئولان ایران نه تنها برنامه مدونی ندارند بلکه عنوان حاشیه نشینی را تغییر و از آن به عنوان سکونتگاه های غیررسمی یاد می کنند این در حالی بوده که این تعبیر از لحاظ حقوقی دارای ایراد است”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: “اغلب مناطق حاشیه نشین پروانه ساخت دارند و دارای امکاناتی مانند آب، برق و گاز هستند؛ چطور می‌توان از آنها به عنوان سکونتگاه های غیررسمی یاد کرد”.

خضری کاهش آسیب های اجتماعی را نیازمند عزم جدی دولت دانست و گفت: “وزارت کشور در حالی در مبارزه با آسیب ها تعلل می کند که تعداد حاشیه نشینان روز به روز در حال افزایش است”.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه یک سوم جمعیت ۳ میلیون نفری مشهد حاشیه نشین است، تصریح کرد: “حاشیه نشینی علت است نه معلول؛ می‌طلبد بودجه و کمک های ویژه برای مبارزه با حاشیه نشینی پیش بینی شود”.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در برنامه ششم مکلف به کاهش ۲۵ درصدی حاشیه نشینی تا پایان برنامه شد، گفت: “متاسفانه هنوز یک درصد از اهداف این مصوبه محقق نشده است زیرا کاهشی در آمار حاشیه نشینان نداشتیم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *