دانمارک سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند

By | ۱۳۹۷-۰۸-۳۰

دانمارک روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه اعلام کرد که سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند. دانمارک به دنبال آنچه که ناکام گذاشتن طرح سرویس امنیتی ایران برای ترور سه مخالف جمهوری اسلامی نامید، سفیرش را از تهران فراخوانده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، اندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک گفته است که دنی ایان سفیر این کشور در راستای تشدید تلاش‌های «دیپلماتیک و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی» به تهران باز می‌گردد.

وزیر خارجه دانمارک همچنین اظهار داشت که اتحادیه اروپا روز سه شنبه رایزنی‌های تازه در خصوص اقدامات مشترک در قبال ایران داشت.

اندرس ساموئلسن با این حال توضیح بیشتری در خصوص این اقدامات مشترک ارائه نکرد.

آنا مولر،سخنگوی وزارت خارجه دانمارک، نیز در همین روز پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که سفیر این کشور روز پنجشنبه به ایران بازخواهد گشت.

سرویس امنیتی دانمارک سه‌شنبه هشتم آبان خبر داده بود که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

پلیس دانمارک می‌گوید، دیده شده که این فرد از اعضای گروه «جنبش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.

فین بورچ اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک، نیز گفته بود، در همان زمان یک خودروی مشکوک «ولوو» مشکی با پلاک سوئدی در نزدیکی خانه حبیب جبر، رهبر شاخه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در دانمارک، به ایست پلیس توجه نکرده و اقدام به فرار می‌کند.

این در حالی است که ایران هرگونه دست داشتن در این طرح ترور را رد می کند و آن را دسیسه سازمان امنیتی اسرائیل خوانده است.

در همین حال، دانمارک در ۱۶ آبان اعلام کرد که سه عضو گروه جدایی طلب «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» را به اتهام تمجید از حمله مسلحانه به رژه نیروهای نظامی ایران در اهواز دستگیر کرده است. این سه نفر یک روز بعد آزاد شدند.

«حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» یا «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در سال ۱۳۷۸ تشکیل شده است و جمهوری اسلامی آن را یک گروه تروریستی می‌داند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *