آمار کیهان شریعتمداری: ۷۳ درصد مردم عامل گرانی‌ها را ضعف نظارت مسئولان می‌دانند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۵

 بر اساس یک نظرسنجی، ۷۳ درصد مردم معتقدند به دلیل ضعف نظارت مسئولان قیمت کالاها به موازات کاهش نرخ دلار ارزان نشده است. گزینه‌های سوءاستفاده عرضه کنندگان با ۱۶و ۵۲ صدم درصد، فاصله زمانی واردات تا بازار با پنج و یک دهم درصد و حرص مصرف کنندگان با چهار و ۹۵ صدم درصد به ترتیب انتخاب‌های بعدی مردم بودند.

در عین حال، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۷، با ۲.۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۸ درصد رسیده است. گوشت قرمز و سفید در آذرماه نسبت به آذر ۹۶ بالغ بر ۶۰ درصد گران شده و این میزان افزایش برای ماهی‌ها و صدف داران ۷۸.۴ درصد است.

افزایش هزینه زندگی شهرنشینان در آذرماه

همزمان به گزارش تسنیم، طبق گزارش مرکز آمار خانوارهای شهری در آذرماه امسال به طور میانگین ۳۷.۴ درصد بیشتر از آذر ماه ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل ۲.۵ واحد درصد افزایش یافته است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل در مناطق شهری و روستایی نیز به ترتیب ۳۶.۹ و ۳۹.۹ درصد می‌باشد.

این در حالی است که حقوق کارگران در سال جاری با عقب افتادگی حدود ۷۲ درصدی تغییری نکرده است و کارگران همچنان به دنبال برگزاری جلسه شورای عالی کار هستند. با توجه به افزایش ۸۷ درصدی هزینه سبد معیشت خانوار و به تبع آن عقب ماندگی ۷۲ درصدی دستمزد تا معیشت، جبران این فاصله، مهمترین آزمون وزارت کار در جلب رضایت جامعه کارگری کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *