انتقاد حسن روحانی از محدودیت در فضای مجازی: در ایران رسانه آزاد نداریم

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۱

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با انتقاد از محدودیت‌ها در فضای مجازی و فیلترینگ گفت “انباشته شدن همه چیز در فضای مجازی به این دلیل است که رسانه آزاد نداریم، فقط رسانه دولتی داریم.”

آقای روحانی روز دوشنبه اول بهمن در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اذعان کرد که حکومت ایران در “برخی اقدامات” در ارتباط با فضای مجازی در سال‌های اخیر ناموفق بوده و از جمله به فیلتر کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.
بی بی سی:

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران آقای روحانی گفت: “فکر می‌کنیم تحت فرمان ماست که وقتی بگوییم فیلتر، فیلتر می‌شود. خب با فیلترشکن چه می‌کنید؟”

آقای روحانی به طور واضح مشخص نکرد که چه کسانی مخاطب انتقاد او در زمینه محدودیت دسترسی به محتوای اینترنت در ایران هستند.

او مقابله با خواست مردم را غیرقانونی و نامشروع خواند و گفت: “امکان‌پذیر نیست که حاکمیت به مردم بگوید چون موبایل فلان ضرر را دارد و فلان فایده را دارد، موبایل دست نگیرید.”

رئیس جمهور ایران در سخنانی کنایه‌آمیز از طرفداران ایجاد محدودیت در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: “فکر می‌کنیم از آسمان اختیاراتی داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی ‌بدهیم. خیر این طور نیست! با تحمیل که دین درست نمی‌شود.”

او فضای مجازی را “ابزاری برای عدالت” خواند و گفت که “شفافیت و مبارزه با فساد” از آثار فضای مجازی است.

ایجاد محدودیت در دسترسی آزاد به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله مهمترین انتقادها به حکومت ایران و دولت آقای روحانی است.

در ایران بزرگترین شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر مسدود است و شبکه پیام‌رسان تلگرام هم که پرطرفدارترین شبکه در میان مخاطبان ایرانی است مدتی بعد از اعتراضات دی ماه سال ۱۳۹۶ فیلتر شد.

چندی پیش هم خبری درباره وجود یک حکم قضایی برای فیلتر شدن اینستاگرام در ایران منتشر شد.

اواخر آذر ماه وزیر ارتباطات ایران خواهان رفع فیلتر توییتر شد و گفت که با وجود “درخواست قانونی شش وزیر و دو نماینده” اقدامی در جهت رفع محدودیت این شبکه اجتماعی نشده است.

با وجود مسدود بودن شبکه‌های اجتماعی بسیاری از مقام‌های ارشد ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در بعضی از این شبکه‌ها حضور فعال دارند.

حجاب

آقای روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود همچنین درباره حجاب زنان گفت به گونه‌ای رفتار شده که انگار حجاب چماقی بر سر زن است.

به‌گفته آقای روحانی ابتدا باید از مردان شروع کرد زیرا “قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند. اما ما می‌رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.”

پس از تاسیس جمهوری اسلامی حجاب در ایران اجباری شد که از ابتدا با مقاومت برخی زنان همراه بوده است و این روزها برخی از فعالان زنان به صراحت با آن مخالفت می‌کنند. دی ماه ۹۶ برخی از زنان در معابر عمومی روسری خود را برداشتند و به‌عنوان اعتراض بر چوبی نهاند. به این ترتیب یکبار دیگر بحث حجاب اجباری میان مقامات ایران مطرح شد.

آقای روحانی همچنین در رابطه با اشتغال و حضور زنان در جامعه ایران گفت: “روزگاری که بخواهیم بگوییم خانم‌ها باید فقط در خانه باشند و حق آمدن در جامعه را ندارند، گذشته است.”

آقای روحانی تاکید کرد باید برخی امور را به زنان واگذار کرد چون به گفته او بر اساس تجربه “در وزارتخانه‌ها تاکنون هیچ فساد مالی از سوی زنان در مسئولیت‌های مختلف دیده نشده است.”

پیش از این رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی از “نقش مادری و خانه‌داری زنان” دفاع کرده و گفته بود: “فریفتگان غافل، خانه‌داری زن را تحقیر می‌کنند، درحالی‌که خانه‌داری یعنی تربیت انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *