پمپئو درباره حضور فرزندان مقامات ایران در آمریکا: آنها ثروت شما را می‌دزدند و خانواده را برای زندگی بهتر به آمریکا می‌فرستند

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۱

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ایالات متحده در حال بررسی موضوع حضور فرزندان مقامات نظام در آمریکا است.

شنبه شب به وقت آمریکا، حساب فارسی توئیتر وزارت خارجه آمریکا ویدئویی را منتشر کرده است که در آن کاربران در فضای مجازی از وزیر خارجه ایالات متحده پرسیده‌اند: «چرا آمریکا در مورد فرزندان و خانواده‌های مقامات رژیم در آمریکا کاری نمی‌کند؟»
صدای آمریکا:

آقای پمپئو در پاسخ گفت: «سوال خوبی است. درباره پرسشی که کردید، کمی فکر کنید. همان کسانی که مشغول نابود کردن زندگی مردم ایران هستند، فرزندان‌شان را به خارج می‌فرستند؛ زیرا آنها ثروتمند هستند؛ زیرا ثروت شما را دزدیده‌اند و از طریق فساد، پول شما را گرفته‌اند؛ آنها [مقامات رژیم ایران] به مردم خوب و زحمت‌کش ایران لطمه زده اند.»

وی افزود: «آنها پول شما را گرفته‌اند و حالا بچه‌های خود را به خارج می‌فرستند تا درس بخوانند، خرید کنند، و از مزایای آزادی که ما در ایالات متحده داریم، استفاده کنند. آنها می‌دانند که کشورشان دیگر برای خودشان به اندازه کافی خوب نیست. مقامات [ایران] می‌گویند که کشور برای شما مردم خوب است، اما برای خانواده آنها خوب نیست.»

آقای پمپئو درباره اقدام ایالات متحده گفت: «ما در حال بررسی هستیم. این موضوع که آنها [مقامات رژیم ایران]، اعضای خانواده‌شان را به خارج می‌فرستند، برای ما هم نگران کننده است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما درباره راهکارها برای حرکت به جلو و این که مردم ایران بتوانند در کشور خودشان از زندگی خوبی برخوردار باشند تا نیاز نباشد برای رسیدن به آزادی و رفاه به ایالات متحده بیایند، بسیار خوشبین هستیم.»

در این ویدئو، حین صحبت های وزیر خارجه آمریکا، تصاویری از مقامات جمهوری اسلامی، عکس‌هایی از نمایندگان مجلس، محمد جواد طریف وزیر خارجه ایران، و همچنین برخی فرزندان مقامات رژیم با خودروهای گرانقیمت در خارج از کشور نشان داده می‌شود.

توئیت فارسی وزارت خارجه آمریکا از هشتگ #رژیم_ریاکار برای جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. پیشتر وزیر خارجه آمریکا نیز از تعبیر چهل سال ناکامی و شکست برای جمهوری اسلامی استفاده کرده بود.

پاسخ دو ماه پیش برایان هوک

پیش از این، در آذرماه گذشته نیز، رایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست‌های متعدد مبنی بر لغو ویزای آمریکا برای خانواده‌های مقامات جمهوری اسلامی گفته بود که در حال کار بر روی این مساله هستیم.

آقای هوک که به پرسش‌های مخاطبان حساب های فارسی وزارت خارجه ایالات متحده در فضای مجازی پاسخ می‌داد، با اشاره به تعداد بالای این درخواست‌ها توضیح داد که نمی‌تواند درباره پرونده‌های این افراد جزئیات بیشتری بدهد اما در عین حال تاکید کرد: ما تمام گزینه‌ها را برای تحت فشار قرار دادن افراد ریاکار فاسد در حکومت جمهوری اسلامی استفاده خواهیم کرد.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، حضور فرزندان و وابستگان مقامات رژیم را در آمریکا نشانه‌ای از «ریاکاری» جمهوری اسلامی دانست.

همچنین به تازگی خانواده های آمریکاییان زندانی در ایران از دولت ترامپ خواستار لغو ویزای فرزندان یا بستگان نزدیک به مقامات ارشد ایران، از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شده بودند.

گروهی از قانونگذاران از دو حزب اصلی آمریکا از این ایده حمایت می کنند. از جمله «تد کروز» سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس و الیوت انگل که پیش بینی می شود با روی کار آمدن مجلس جدید نمایندگان، به عنوان رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شود.

موضوع اقامت به فرزندان مقامات ایران بارها هم حتی در سطح عالی آمریکا مطرح شده بود. تیرماه امسال، رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به ادعاها درباره اعطای حق شهروندی و اقامت به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در دولت قبل آمریکا، در توئیتی به آن اشاره کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز سه شنبه ۱۲ تیر در توئیتر خود نوشت: «تازه آشکار شده است که دولت اوباما در طول مذاکرات وحشتناک هسته‌ای ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی از جمله مقامهای رسمی [جمهوری اسلامی] حق شهروندی اعطا کرده است.چه [خبر] مهم (وبدی) است!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *