افزایش چهار برابری خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه

By | ۱۳۹۷-۱۱-۳۰

آمارهای رسمی ترکیه حاکی است که ایرانی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام، خرید خانه در ترکیه را به شدت افزایش داده‌اند.

مرکز آمار ترکیه روز دوشنبه ۲۹ بهمن گزارش فروش خانه به خارجی‌ها طی ماه ژانویه را منتشر کرد.
رادیو فردا:

ایرانی‌ها با خرید ۳۰۵ منزل، بعد از عراقی‌ها در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه طی ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۳.۷ برابر شده است.

افزایش چشمگیر خرید ملک توسط شهروندان ایران، عراق و فلسطین باعث شده است که فروش خانه به خارجی‌ها در ترکیه طی ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه پارسال نزدیک به ۸۲ درصد افزایش یابد.

ایرانی‌ها طی سال گذشته میلادی ۳۶۵۲ واحد خانه در ترکیه خریدند که نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از چهار برابر شده است. بیشتر این خانه‌ها بعد از ماه مه (اردیبهشت ماه) که آمریکا از برجام خارج شد، خریداری شده است.

در سال ۲۰۱۸ مجموعا ۴۰ هزار خانه در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شد که ارزش آنها بالغ بر پنج میلیارد دلار است.

نمودار خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه
نمودار خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه

دقیقا معلوم نیست ایرانی‎ها چه میزان سرمایه برای خرید خانه در ترکیه گذاشته‌اند، اما ترکیه سال گذشته میلادی شرایط اعطای شهروندی به خارجیانی که در این کشور ملک خریداری می‌کنند را تسهیل کرد؛ ترکیه قبلا به شرط سرمایه‌گذاری حداقل یک میلیون دلاری در بازار املاک به خارجی‌ها شهروندی می‌داد، اما از تابستان امسال این رقم به ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافته است.

عراقی‌ها با خرید ۸۲۰۰ خانه در سال گذشته میلادی صدرنشین جدول بودند و در ژانویه امسال نیز با خرید ۶۰۵ خانه، جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

بعد از عراق و ایران، شهروندان عربستان، روسیه، کویت، افغانستان، آلمان، اردن و آذربایجان قرار دارند. حدود ۳۵ درصد از خانه‌های خریداری شده توسط شهروندان خارجی، در استانبول و ۲۰ درصد در آنتالیا بوده است. هر دو شهر از مراکز اصلی گردشگری ترکیه بوده و کنار دریا هستند.

ترکیه سال گذشته میلادی پذیرای نزدیک به ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی بود که نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۲ درصد رشد داشت و درآمدی نزدیک ۳۰ میلیارد دلار برای این کشور داشت.

برخلاف اوج‌گیری خرید خانه توسط شهروندان ایران در ترکیه، شمار گردشگران ایرانی که پارسال به این کشور سفر کرده‌اند، نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ درصد کاهش یافته و به نزدیک ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

تجارت دوجانبه ایران و ترکیه نیز به شدت کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، این کشور در سال گذشته نزدیک به ۲.۴ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است.

ترکیه همچنین در سال ۲۰۱۸ حدود شش میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار واردات (شامل نفت و گاز) از ایران داشته که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۷.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *