زندان، بیکاری و اخراج از دانشگاه به دلیل اعتقاد به آئین بهایی

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۵

۵ ماه از ملاقات یکدیگر محروم بودند، فوژان ۲۰ ساله است و میلاد ۳۱ ساله است. اول مهرماه در حالی که فقط یک ماه از ازدواجشان می‌گذشت هردو به دلیل اعتقاد به آئین بهایی بازداشت شده‌اند وتا هفته گذشته، نتوانسته بودند، یکدیگر را ملاقات کنند. یک منبع آگاه به ایران وایر می‌گوید: «در طی این مدت به دلیل نداشتن مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه از ملاقات همدیگر محروم بوده‌اند. مسئولین زندان، عقدنامه مذهبی بهائی را هم به عنوان سند ازدواج نپذیرفته بودند. مدارک شناسایی این زوج جوان در هنگام تفتیش منزل و دستگیری‌شان توسط ماموران امنیتی ضبط شده که بالاخره هفتهٔ گذشته به آنها بازگردانده شد و توانستند پس از پنج ماه با یکدیگر ملاقات کنند.»
ایران‌وایر: کیان ثابتی

حوالی ساعت شش و نیم صبح روز یک‌شنبه اول مهر ماه سال جاری، ماموران اداره اطلاعات به طور هم‌زمان با دراختیار داشتن حکم بازرسی به منازل شش شهروند بهائی ساکن بهارستان مراجعه کرده و پس از بازرسی کامل و ضبط بعضی وسایل شخصی، کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه، پنج تن از صاحب‌خانه‌ها را به نام‌های افشین بلبلان، فرهنگ صهبا، انوش راینه، سپیده روحانی و بهاره زینی بازداشت می‌کنند. یکی از منازل، خانه پدری فوژان رشیدی بوده است. آقای رشیدی به ماموران می‌گوید که دخترش حدود یک ماه است ازدواج کرده و با آنها زندگی نمی‌کند. ماموران پس از تفتیش منزل خانواده رشیدی همراه با پدر و مادر فوژان به منزل او می‌روند و پس از تفتیش محل، فوژان و همسرش، میلاد داوردان را هم بازداشت می‌کنند. چند ساعت بعد، یک شهروند بهائی دیگر به نام سهام آرمین هم بازداشت و هر هشت تن بهائی بازداشت‌شده به بازداشت‌گاه اطلاعات سپاه در اصفهان منتقل می‌شوند.

زندانیان، هفده روز در انفرادی و تحت بازجویی شدیدقرار می‌گیرند و سپس زنان به زندان دولت آباد و مردان به زندان دستگرد اصفهان منتقل می‌شوند. جلسه دادگاه هشت شهروند بهائی دستگیر شده به همراه یک فرد بهائی دیگر به نام علی ثانی در ۲۰ آبان ماه در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی علی دیانی تشکیل شد و متهمان به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائی به قصد اقدام علیه امنیت داخلی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تبلیغ بهائیت» محاکمه شدند. در ۹ آذر ماه حکم بدوی صادر شد. طبق رای صادره، پنج تن از زندانیان از جمله میلاد به شش سال حبس و چهار تن دیگر از جمله فوژان به چهار سال حبس محکوم می‌شوند. دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی اسدی در ۴ دی ماه، تشکیل و حکم بدوی عینا تایید شد. پس از رای تجدیدنظر، هر۹ زندانی عقیدتی بهائی جهت اجرای حکم در زندان نگه داشته شدند.

این منبع مطلع به ایران وایر می‌گوید: «متاسفانه، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های حقوق بشری به اخبار نقض حقوق بهائیان در تهران و شهرهای بزرگ توجه بیشتری دارند و کمتر اخبار مربوط به بازداشت یا ممانعت شغلی بهائیان در شهرستان‌ها را انعکاس می‌دهند. همین امر موجب شده تا فشار بر شهروندان بهائی در شهرهای کوچک افزایش پیدا کند. محکومیت این شهروندان بهائی نمونه‌ای از همین فشارهاست. در طی سه ماه با سرعت بی‌سابقه‌ای، ۹ شهروند بهائی در شهرستان بهارستان بازداشت، محاکمه و حکم اولیه در دادگاه تجدیدنظر عینأ، تایید و به مرحله اجرا درآمد. به مدت پنج ماه، یک زن و شوهر بازداشت‌شده بهائی که یک ماه بیشتر از ازدواج‌شان نمی‌گذشت، ممنوع ملاقات با یکدیگر بودند چون هیچ مدرک شناسایی نداشتند تا ثابت کنند با یکدیگر ازدواج کرده‌اند. مدارکی که توسط خودِ ماموران، ضبط و ضمیمه پرونده‌شان بود. مطمئنأ اگر شبیه این ظلم به شهروندانی در تهران یا یکی از شهرهای بزرگ کشور افتاده بود توجه نهادهای حقوق بشری و خبرگزاری‌ها را تاکنون به خود جلب کرده بود!»

فوژان رشیدی، تازه عروس بیست ساله بهائی در دوران حبس انفرادی، دچار افت شدید فشار شد ولی بازجویان بدون توجه به وضعیت جسمانی وی، بازجویی‌ها را ادامه دادند و شرایط وخیمی را برای فوژان به وجود آوردند که اثراتش هنوز با اوست. فوژان پیش از بازداشت دانشجوی روانشناسی دانشگاه پیام نور بود که پس از بازداشت، اخراج شد. میلاد داوردان، تازه داماد سی و یک ساله هم پیش از بازداشت، حسابدار یک شرکت بود که به دلیل طولانی شدن بازداشت از کار اخراج شد. این زوج بهائی مجموعا به ده سال حبس محکوم هستند. در کمتر از شش ماه، به حکم قضایی زندگی یک زوج جوان تازه مزدوج بهائی در شهرستان بهارستان به دلیل پیروی از آیین بهائی دگرگون شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *