شش ماه بعد از سخنرانی نتانیاهو, آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «انبار تورقوزآباد» را بازرسی کرده است

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۶

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محلی در تورقوزآباد کهریزک که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مدعی شده بود انباری از اورانیوم غنی شده ایران در آن قرار داشته است را بازرسی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۵ فروردین به نقل از سه دیپلمات مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین نوشت  این محل بازرسی شده است؛ اما منابع رویترز اشاره‌ای به زمان‌ها یا تعداد دفعات این بازرسی‌ها نکرده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل، مهرماه گذشته در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن نقشه‌ و عکس، به محلی در کوچه «ماهر» در تورقوزآباد کهریزک، در جنوب غربی تهران، اشاره کرد و مدعی شد که این محل، انبار مخفی هسته‌ای ایران بوده است.

نتانیاهو گفت اسرائیل درباره وجود این انبار، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است. مقام‌های آمریکایی نیز بعدها اشاره کردند که از وجود این محل اطلاع داشته‌اند؛ اما هیچ چیز مهمی در آن پیدا نشده است.

ایران در پاسخ گفته است محلی که نتانیاهو در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در تورقوزآباد کهریزک معرفی کرد؛ تنها یک کارگاه ساده قالی‌شویی است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، همان زمان در واکنشی طعنه‌آمیز گفت «به نظر می‌‌رسد کسی باید نتانیاهو را سرکار گذاشته باشد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یا مقام‌های ایران و اسرائیل، هنوز هیچ یک واکنشی به گزارش روز پنجشنبه خبرگزرای رویترز نشان نداده‌اند.

پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق‌نامه «برجام»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، معرفی شده است؛ وفاداری ایران به تعهد برجام، از جمله تعهد به امکان بازرسی از اماکن هسته‌ای ایران یا بازرسی‌های مکمل را تایید کرده است.

رویترز گفته است که نتایج بازرسی‌های آژانس از محل معرفی شده در تورقوزآباد کهریزک، چند ماه دیگر، در خرداد‌ماه آینده، منتشر خواهد شد.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *