حسن روحانی : به سلاح‌هایی دست یافته‌ایم که در مخیله آمریکایی‌ها نمی‌گنجد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۰

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران سه‌شنبه 9 آوریل مدعی شد که این کشور به موشک‌ها و سلاح‌هایی دست یافته که در مخیله آمریکایی‌ها نمی‌گنجد.

این سخنان روحانی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ایالات متحده آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد.

بخش مهمی از سخنان روحانی به عکس العمل در برابر این اقدام آمریکا اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، روحانی در سخنرانی خود که به مناسبت «روز ملی فناآوری هسته‌ای» ایراد شد گفت: «شما اشتباه می کنید، راه غلط را پیمودید، فکر کردید سپاه را در لیست تروریسم جای بدهید کسی می پذیرد؟ کارهایی که هیات حاکمه کم تجربه آمریکا در دو سال اخیر انجام داد در کجای آن موفق بود؟»

او با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، ایالات متحده را «در راس تروریسم عالم» توصیف کرد و افزود: «اگر مقصود آمریکایی ها از اعمال تحریم‌ها علیه ایران این بوده که از قدرت نظامی ایران بکاهند این را بدانند که از پارسال تا امسال به موشک‌ها و سلاح‌هایی دست یافته‌ایم که در مخیله آنها نیز نمی گنجید».
شبکه العربیه:

ماه مه سال گذشته، دونالد ترامپ ضمن اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، دستور از سرگیری تحریم‌ها علیه این کشور را صادر کرد.
توافق هسته‌ای سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه لغو یا تعلیق شد.

اما ترامپ این توافق را «بدترین توافق» توصیف کرد و بر اساس وعده‌های انتخاباتیش، از آن خارج شد. او می‌گوید که این توافق علاوه بر این‌که برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران کافی نیست، باید دربرگیرنده مسائل دیگری از جمله فعالیت موشکی ایران و همچنین سیاست‌های این کشور در منطقه باشد.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان‌اش به موضوع فناوری هسته‌ای پرداخت و گفت: «اگر دیروز از سانتریفیوژهای IR1 ما می ترسیدید، بدانید که امروز ما زنجیره 20 تایی از سانتریفیوژهای IR6 را افتتاح کرده‌ایم و اگر باز هم بیش از این به ظلم و ستم خود ادامه‌دهید، در آینده ای نه چندان دور زنجیره IR8 را رونمایی خواهیم کرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

سپاه پاسداران نخستین نیروی نظامی رسمی یک کشور است که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد.

در بیانیه‌ای که ترامپ در این باره منتشر کرد، آمده است: «امروز، من رسما برنامه دولتم برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نیروی قدس را، ذیل بخش 219 قانون مهاجرت و امنیت، به عنوان سازمانی تروریستی اعلام می‌کنم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *