رویترز: انصراف مصر از ناتو عربی برای مقابله با ایران

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۲

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع مطلع چهارشنبه ۲۱ فروردین گزارش داد که مصر از طرح به رهبری آمریکا برای تشکیل «ناتو عربی» با حضور کشورهای عربی همپیمان منطقه برای مقابله با ایران کناره‌گیری کرده است.

طبق این گزارش، مصر تصمیم خود را پیش از برگزاری نشست «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» با نام مخفف «میسا» در روز یکشنبه گذشته در ریاض به اطلاع اعضای این نشست رسانده است.

دونالد ترامپ روز سه شنبه با عبدالفتاح السیسی در واشینگتن دیدار کرد.

مصر هیاتی به نشست «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» در ریاض نفرستاده بود.

رویترز می‌گوید، این نشست تازه ترین تلاش آمریکا برای متحد کردن کشورهای عرب سنی در چارچوب یک پیمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهت مقابله با گسترش نفوذ حکومت شیعه ایران است.

در همین حال یک منبع مطلع عرب هم به رویترز گفته است، ابهام در خصوص موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تصمیم مصر برای کناره‌گیری از این ائتلاف کمک کرد.

یک منبع عربستان سعودی نیز به رویترز گفته است: فرایند تشکیل این ائتلاف پیشرفت خوبی نداشته است.

رویتر می‌گوید، ایده تشکیل این ائتلاف ابتدا توسط عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ مطرح شد که بخش دیگری از اهداف آن مقابله با گسترش نفوذ روسیه و چین در منطقه بود.

کاخ سفید و سفارت مصر در واشینگتن به پرسش رویترز در این خصوص جواب نداده اند.

گزارش ها حاکی است که هیات‌های آمریکا، عربستان، قطر، کویت، بحرین، امارات، عمان و اردن در نشست ریاض حضور داشتند.

دو روز پس از این نشست در ریاض، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر به واشینگتن رفت و با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد. پیش از این دیدار، دونالد ترامپ گفته بود که با رئیس جمهوری مصر در خصوص مسائل امنیتی صحبت خواهد کرد، اما مشخص نیست که آنها درباره «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» صحبت کرده‌اند یا نه.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند، سایر اعضای «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» به تلاش های خود برای ایجاد این پیمان سیاسی امنیتی ادامه می‌دهند و خواهند کوشید از طریق دیپلماتیک مصر را از این تصمیم منصرف کنند.

یکی از منابع گفته است، تصمیم مصر هنوز نهایی نشده است. وی اضافه کرده است: ما همه خواهان بازگشت آنها هستیم.

با این حال، رویترز به نقل دیگر منابع می‌گوید، مصر تصمیم خود را تغییر نخواهد داد.

با استفاده از گزارش رویترز، خ/ت, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *