۲۵ امدادرسان محلی در اهواز دستگیر شدند

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۶

نیروهای امنیتی ۲۵ تن را در خوزستان بازداشت کردند. منابع نزدیک به فعالان عرب در اهواز می‌گویند دستگیرشدگان از اعضای کمیته‌های مردمی امدادرسانی به سیل‌زدگان بودند. فرمانده پلیس فضای مجازی استان خوزستان پیشتر از دستگیری و معرفی ۲۴ تن به اتهام «نشر اخبار منحرف» از سیل در این استان به مراجع قضایی خبر داده بود.

مشارکت محلی برای ایجاد سیل‌بند در ملاشیه اهواز

«ناقوس» کانال تلگرامی نشریه اینترنتی تریبون خلق‌ها ظهر یکشنبه ۲۵ فروردین از دستگیری ۲۵ تن از اعضای کمیته‌های مردمی امدادرسانی در منطقه ملاشیه اهواز استان خوزستان خبر داد.

براساس این گزارش تمامی این افراد هنگام استراحت پس از ایجاد و استحکام یک سیل‌بند، در منزل یکی از اعضای کمیته مردمی به دست نیروهای امنیتی لباس شخصی دستگیر و به مکان نامعلوم منتقل شدند.
رادیو زمانه

ملاشیه در جنوب غربی اهواز از محروم‌ترین مناطق این شهر به شمار می‌رود و جمعیت غالب ساکن آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

پیش از این نیز منابع نزدیک به فعالان عرب از دستگیری دو تن از اعضای کمیته‌های امداد مردمی در آبادان خبر داده بودند.

مقام‌های قضایی و انتظامی اما خبر بازداشت این افراد را انکار کرده و مدعی شدند که دستگیرشدگان به انتشار «اخبار انحرافی» در ارتباط با سیل اقدام کردند.

در همین رابطه شاهین حسنوند رئیس پلیس “فتا”ی استان خوزستان شنبه ۲۴ فروردین از دستگیری ۲۴ تن در استان خوزستان به اتهام انتشار «خبر انحرافی» و «شایعه پراکنی» در ارتباط با سیل خبر داده بود.

حسنوند از بیان جزئیات بیشتر در باره هویت دستگیرشدگان خودداری کرده و گفته بود که این افراد که به گفته او «موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند، به مراجع قضایی معرفی شدند».

رسانه‌های دولتی ایران پیش از این نیز به نقل از مقام‌های امنیتی مدعی شدند که سه تن از «وابستگان به نیروهای وهابی» که در خوزستان حضور داشتند را «شناسایی و دستگیر کردند».

مسئولان دولتی در خوزستان مدعی شدند که این افراد در میان سیل زدگان «ریال عربستان توزیع می‌کنند و سیل‌زدگان را به اعتراض تحریک می‌کنند».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سیل‌زدگان در استان خوزستان به امدادرسانی نیروهای دولتی معترض هستند. فعالان مدنی در خوزستان انتشار این اخبار را «زمینه‌سازی برای دستگیری فعالان» و «پرونده‌سازی قضایی» برای آنان می‌دانند.

طی روزهای گذشته ساکنان برخی از مناطق اهواز در اعتراض به امدادرسانی و اقدامات دولت برای کنترل سیل تجمع و راهپیمایی کردند.

همچنین تصاویر و ویدئوهایی از حضور مسئولان دولتی در میان سیل زدگان منتشر شد که نشان می‌دهد سیل زدگان به مسئولان دولتی اعتراض می‌کنند.

در یک ویدئو که با واکنش وزیر کشور جمهوری اسلامی نیز روبرو شد، یکی از سیل‌زدگان خطاب به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان می‌گوید که آیا دولت فقط به عرب‌های سوریه کمک می‌کند یا به عرب‌های خوزستان هم می‌رسد.

استاندار خوزستان در پاسخ، فرد معترض را «بی ادب» و «مخالف نظام» خواند. اما پس از انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی که با واکنش گسترده روبرو شد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران گفت که به استاندارگفته شده از فرد معترض دلجویی کند.

یک روز بعد یک ویدئو از دلجویی استاندار خوزستان از یکی از سیل‌زدگان که گفته می‌شد همان فرد معترض است،منتشر شد. این فرد اما گفت که اقدامی برای دلجویی از او صورت نگرفته است.

در یک ویدئوی دیگر هم یکی از سیل‌زدگان خطاب به شریعتی می‌گوید که او می‌تواند با خیال راحت به محل کارش برگردد چرا که مردم سیل زده خودشان دست به کار شده‌اند و امیدی به کمک‌های دولتی ندارند.

سیل‌زدگان در خوزستان می‌گویند که دولت برای حفظ تأسیسات نفتی دشت آزادگان، سیل را به این منطقه هدایت نمی‌کند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اما گفته که هدایت سیل به میادین نفتی موجب وارد شدن خسارت به تاسیسات نفتی شده است.

براساس اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، سیل تا به حال موجب آواره شدن حداقل ۱۰۰ هزار تن از ساکنان مناطق مختلف استان خوزستان شده است.

او گفته که این افراد در اردوگاه‌های موقت و اضطراری اسکان داده شده‌اند.

جاری شدن سیل در مناطق مختلف ایران تا به حال حداقل ۲۷۷ هزار تن را آواره و به گفته مقام‌های رسمی ۷۶ تن را کشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *